2017-04-06, 21:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av vigusa
Blir svårt att hinna läsa igenom 7000 sidor i fupen på två veckor.
Ja det blir inte lätt för JMs advokat heller och på det hålla reda på vad som sägs under 23 rättegångsdagar även om det finns många bilder i fup. På sätt och vis hade man önskat att hon tar bladet från munnen som Levinsson gjorde ganska så omgående. Flera frisläppta från Ak*fallet som slipper åtalet just nu och istället låter åklagarna prova sig fram med en hord av vittnen och deras tolkar.
Stackars jurister och nämndemän som kommer få lyssna på mycket trams och kaos från anhöriga och ensamkommande, toppat med MRs inte så trovärdiga historier i den längsta indicierättegången jag hört talas om. På sätt och vis bra att de prövar Ak* så de kommer till vägs ände för de anhöriga, de behöver nog sinnesro för att inte fantisera iväg om JM. Det är ju så när det saknas bra teknisk bevisning att det blir tvära kast mellan domar i TR och HR. Bodenfallet vände när stjärnadvokaten Tomas Olsson tog över är ett exempel.
Citera
2017-04-06, 21:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Så här skriver t.ex. affärsliv också:

"Rättegången gäller också det så kallade "drunkningsmordet" på kvinnans make, där hon och en 25-årig man är misstänkta. Maken hittades död i Hjälmaren, inte långt från sommarstugan.

Kvinnan är även misstänkt för ytterligare brott, bland annat stämpling till mord."

http://www.affarsliv.se/tt-inrikes/rattegangsdatum-klart-for-arbogamorden/

Urkundsförfalskning och försök till grovt bedrägeri finns ju också med bland åtalspunkterna.
Ett eller två mordförsök också.

Kommer JJ att plockas in före rättegången? Kommer det "resultat" som man väntar på från "annat land" att ha kommit då?

–

Den skall bli en intressant läsning. Undra vilken information från utlandet det är som som inhämtats?
7000 sidor, det skall väl gå.
Citera
2017-04-06, 22:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av TaxenSixten
Och varför skulle MR hitta på en historia om att JJ har tagit Aki av daga? Har du ett TROVÄRDIGT svar på detta?

Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Vem som är trovärdig: JJ eller utpekaren, återstår att se. JJ är fortfarande misstänkt (tillsammans med DB och JB).
De tre stämplingar som kvarstår och fortfarande håller på att utredas bör röra en av JM:s tidigare kompanjoner plus de två misshandlade flyktingkillarna.

I AB:s "dramadokumentär" berättar en av flyktingpojkarna hur MR en dag på det gemensamma boendet berättat att han var rädd för JM eftersom hon dödat sin man (och att det skulle ha handlat om någon försäkring). - Vem kan ha berättat det för honom?

Man kan fråga sig: Ljuger någon här - och i så fall vem/vilka? - Är det troligt att MR med vetskapen om JM:s tidigare bravader skulle ha ställt upp på att gå lös på hennes föräldrar? - Ljuger flyktingkillarna, och i så fall: vilka fördelar räknar de med att uppnå? - De skulle ju ha kunnat läsa sig till drunkningshistorien och MR:s erkännande. - Om det däremot är sant: Är det JJ eller JM som har berättat för MR vad JM (och JJ själv?) gjort? - Vad har MR berättat om JJ - och om annat? - Och vad är det man nu måste begära internationellt bistånd med? - Mailkorrespondens? - Någon JJ tidigare pratat med som nu befinner sig utomlands? - JJ:s tidigare record? - En bil som använts drunkningsdagen och i vilken spår efter AP bör återfinnas?

Varför saknade AP bil - eller rättare: Vem hade sett till att han saknade bil? - Vem såldes bilen till - och när?

JM&Co bör ha pratat sig samman långt tidigare. Hur JM förklarat att det inte fanns någon bil på platsen är oklart. - Kanske skulle DB köra AP till sommarstugan och det var överenskommet att AP skulle stanna över natt och inte hämtas förrän nästföljande dag? - Då blir man ju av med alla "medhjälpare" inkl. JJ.

Citat:
VARFÖR har MR hittat på att JJ har mördat/varit behjälplig vid mordet på Aki?
Vad vinner han exakt på det?

Citat:
Ursprungligen postat av Marie-Antoinette
"Trovärdighet" är ju subjektiv.

Vad gör JJ så jättetrovärdig menar du. Han har väl ett antal domar i ryggsäcken och han är utpekad av flyktingsexpojkarna för misshandel och telekontakt med JM under pågående misshandel.

JJs trovärdighet står inte på spel över huvudtaget eftersom han inte kommer åtalas av allt att döma. Det är sällan man åker på förklaringsbörda av ett utpekande från icke trovärdig person.
Citera
2017-04-06, 22:50
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrsFold
JJs trovärdighet står inte på spel över huvudtaget eftersom han inte kommer åtalas av allt att döma. Det är sällan man åker på förklaringsbörda av ett utpekande från icke trovärdig person.
Varför citera mig när du ändå inte har ett svar på frågan. Din tystnad är talande.
Citera
2017-04-07, 06:01
Bannlyst
Citat:
Varför citera mig när du ändå inte har ett svar på frågan. Din tystnad är talande.
Svaret på frågan är detsamma hur du än ställer den. Levinsson har sagt att den som pekade ut JJ är inte trovärdig och JJ har gått fri. Det kan finnas 100 och 1 skäl till det och åklagarna sitter på svaret likväl som JJ, du får väl hålla dig till tåls?
Citera
2017-04-07, 08:31
Medlem
Reimers avatar
Det ska bli väldigt intressant att få läsa åtal och FUP, nu ska de ju ta båda fallen i samma rättegång och det kan man ju ha åsikter om, jag tycker ju som jag redan sagt att de borde ha skilt på fallen men nu blir det inte så.

Delen som rör mordet på GM och mordförsöket på AM tror jag är solklar, där kommer vi nog inte att finna så värst många tveksamheter i FUP, delen som berör A*ki däremot, där måste det av förklariga skäl finnas stora hål och en drös med tveksamheter, men jag hoppas att vi får ta del av det nya obduktionsprotokollet, det är en läsning jag ser framemot.
Citera
2017-04-07, 08:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Det ska bli väldigt intressant att få läsa åtal och FUP, nu ska de ju ta båda fallen i samma rättegång och det kan man ju ha åsikter om, jag tycker ju som jag redan sagt att de borde ha skilt på fallen men nu blir det inte så.

Delen som rör mordet på GM och mordförsöket på AM tror jag är solklar, där kommer vi nog inte att finna så värst många tveksamheter i FUP, delen som berör A*ki däremot, där måste det av förklariga skäl finnas stora hål och en drös med tveksamheter, men jag hoppas att vi får ta del av det nya obduktionsprotokollet, det är en läsning jag ser framemot.
Mord och mordförsök är kanske inte helt solklara då det gäller JM, eller vad tror du mer precist?
Sedan tänker jag så här om obduktionen av Aki, att den i sig måste ha värden, dels för att man kan säga att man verkligen gjort allt, dels för att forensiker av olika slag förhoppningsvis får nya insikter i sina respektive specialiteter. Jag tycker själv att obduktion av vanligt "normalt slag" är obehagligt och mådde väldigt illa när de bad att få "titta in" i min egen far för att fastställa dödsorsak. Samtidigt förstod jag deras skäl: att förstå vad som hänt och att kanske lära sig mer.
Så jag är väldigt kluven och förstår mycket väl dem som reagerar som jag själv gjort. Det är inte en sak som per automatik är ok när det gäller andra än en själv. Inte vill jag heller bli "tittad in i"! Mot den bakgrunden hoppas jag att även negativa svar ska ha sin betydelse på något sätt. Jag tror inte heller att de som varit inblandade i den saken har tagi oförskämt lätt på den; låt oss hoppas att det finns något försonande med detta!
Senast redigerad av tantigheter 2017-04-07 kl. 08:55.
Citera
2017-04-07, 08:59
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tantigheter
Mord och mordförsök är kanske inte helt solklara då det gäller JM, eller vad tror du mer precist?
Sedan tänker jag så här om obduktionen av Aki, att den i sig måste ha värden, dels för att man kan säga att man verkligen gjort allt, dels för att forensiker av olika slag förhoppningsvis får nya insikter i sina respektive specialiteter. Jag tycker själv att obduktion av vanligt "normalt slag" är obehagligt och mådde väldigt illa när de bad att få "titta in" i min egen far för att fastställa dödsorsak. Samtidigt förstod jag deras skäl: att förstå vad som hänt och att kanske lära sig mer.
Så jag är väldigt kluven och förstår mycket väl dem som reagerar som jag själv gjort. Det är inte en sak som per automatik är ok när det gäller andra än en själv. Inte vill jag heller bli "tittad in i"! Mot den bakgrunden hoppas jag att även negativa svar ska ha sin betydelse på något sätt. Jag tror inte heller att de som varit inblandade i den sakenhar tagi oförskämt lätt på den; låt oss hoppas att det finns något försonande med detta!

Jag tror att MR,s vittnesmål nitar dit henne med stöd av den tekniska bevisningen de har angående det fallet.

Jag är och har varit ytterst skeptisk till fallet med A*i och tror tyvärr att det inte kommer att gå att bevisa något brott där, självklart har de som utfört den nya obduktionen gjort sitt yttersta för att få fram något men jag tror ju att tidsaspekten har omöjliggjort att någon ny information av värde gick att få.

Har någon läst om IF har yttrat sig på nytt?
Citera
2017-04-09, 21:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Jag tror att MR,s vittnesmål nitar dit henne med stöd av den tekniska bevisningen de har angående det fallet.

Jag är och har varit ytterst skeptisk till fallet med A*i och tror tyvärr att det inte kommer att gå att bevisa något brott där, självklart har de som utfört den nya obduktionen gjort sitt yttersta för att få fram något men jag tror ju att tidsaspekten har omöjliggjort att någon ny information av värde gick att få.

Har någon läst om IF har yttrat sig på nytt?

Vad jag vet har IF haft förstånd att hålla tyst. Att IF utreder misstänkt bedrägeri och förhållandena runt en försäkringsskada är berömvärt. Likaså att polisanmäla misstänkt bedrägeri och förhållanden som indikerar att ett mord kan ha begåtts. Att sedan gå ut i media och utmåla människor, som inte dömts för brott, som mördare, det gillar jag inte.
Citera
2017-04-10, 08:31
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Refraktor
Vad jag vet har IF haft förstånd att hålla tyst. Att IF utreder misstänkt bedrägeri och förhållandena runt en försäkringsskada är berömvärt. Likaså att polisanmäla misstänkt bedrägeri och förhållanden som indikerar att ett mord kan ha begåtts. Att sedan gå ut i media och utmåla människor, som inte dömts för brott, som mördare, det gillar jag inte.

Ja, nu verkar de äntligen ha fått igen käften, det var ju lite annat i höstas när de grinade och lipade i media om hur illa de blivit bemötta av polis och åklagare.

Problemet är ju att det verkar vara alldeles för tunt med de uppgifter de kommit med, ingen kan väl påstå att de skett något stort genombrott i fallet med A*i,s död.

Vi får se vad som händer i den kommande rättegången men jag tvivlar på någon fällande dom när det gäller fallet A*i.
Citera
2017-04-10, 22:59
Medlem
Pethuglins avatar
vlt.se
Plusartikel

Den 42-åriga eskilstunakvinnan, som misstänks för mord och mordförsök på sina föräldrar och drunkningsmordet på sin make, har hela tiden nekat till alla anklagelser. Men i polisförhören har hon inte svarat entydigt på förhörsledarnas frågor. VLT kan i dag avslöja delar ur förhören.

Förhören måste ha varit otroligt frustrerande för förhörsledarna när de har fått höra liknande dravel som citatet här nedanför.

Förhörsledaren: Du har tidigare angett att du var i Katrineholm, att du var i Kungsör och att du satt i bilen på Willys parkering i Eskilstuna?
(I ett tidigare förhör hade nämligen 42-åringen svarat att hon besökte Willys i Eskilstuna och blev sittande i sin bil på parkeringen.)
–Jag skulle handla men hade glömt mitt bankkort och när jag blev varse det satte jag mig i bilen på parkeringen.
Förhörsledaren: Hur länge satt du där?
–Ja, det blev väl ett par timmar.
Citera
2017-04-10, 23:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
'Förundersökningsmaterialet' är på 7000 s, kanske är det inkl slask?

Nej slasken är inte inräknad i förundersökningen.
Och slasken för ju inte vi i allmänheten del av , den kan ju försvarsadvokaterna få ut om de vill.
En slask innehåller tips bla och annat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in