2017-04-11, 11:23
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Formsvacka
Sluta tro att det är nåt paradis att sitta inlåst på livstid i Sverige. Jag har hellre min farmor på äldreboende än på Kumla. Alla dagar i veckan.

Allt beror på från vilket utgångsläge man ser det.
Svält, umbäranden, tortyr och risk för dödsstraff på hemmaplan, då framstår nog vår kriminalvård som betydligt mer behaglig.

Utmärkt att han inte fick byta till muslimsk advokat av religiösa skäl.

Vi är ett demokratiskt jämnlikt land där en försvarsadvokat förutsätts jobba professionellt.
Ska man få byta offentlig försvarare för att vederbörande är kvinna, svart, kristen, homosexuell eller rullstolsburen också?
Ja, så länge man betalar själv kan man välja vem man vill - försvararen behöver inte ens ha juristutbildning - men när vi alla betalar hans försvar får han finna sig i våra demokratiska principer.

Det är i detta hela problemet ligger - [i]den här karln anser inte att alla levande människor har lika värde.[/I] På samma sätt som andra IS-sympatisörer inte heller gör.
Det är deras grundinställning som brister!

En del slår därför sina fruar, en del tvångsgifter sina döttrar och andra dödar otrogna - vissa, de allra flesta, begår inga våldsbrott. Men fortfarande har många FEL GRUNDINSTÄLLNING!

Det hjälper inte att leta reda på de som kanske kommer att begå terrorbrott och spana på dessa. Problemet sitter i grundinställningen som inte går ihop med vår demokrati.
Kvinnor och män, barn och vuxna, svarta och vita, muslimer och kristna - alla har samma värde och ska behandlas med samma respekt.

Inga flickor ska tvingas sitta bak i bussen, inga kvinnoavdelningar på caféer, inga kvinnor ska tvingas skyla sig, inga separata badhus, inga politiker ska tvingas ha slöja när de träffa andra politiker. Inga tjejer ska höra glåpord för att de har jeans. Inga homosexuella ska trakasseras, inga människor ska behöva höra att de är "otrogna hundar".

Detta är västerländs demokrati! Så här vill vi leva. Man är välkommen hit för trygghet och välfärd - men då måste man förstå och anpassa sig till grundläggande demokratiska principer.

Take it or LEAVE IT!
Senast redigerad av Solglittret 2017-04-11 kl. 11:31.
Citera
Medlem
Klarsyns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lazybones
Om du vill verka för en utveckling där Sverige frångår de principer som kännetecknar en rättsstat så är det bara att engagera dig för ett mer autoritärt alternativ, men svaret på dina frågor är alltså att det ser ut som det gör för att vi är en rättsstat. Alla som arbetar inom statsapparaten har regler att följa.

Bra skrivet, Lazybones! Några funderingar från mig:

Jag är, som alla andra, ledsen och arg över vad som hände i fredags på Drottninggatan i Stockholm. Är som alla andra glad över polisens, insatsstyrkans, sjukvårdens och brandmännens agerande. Är glad och stolt över alla människors omtanke om varandra i denna svåra stund. Är tacksam över den kärleksfulla hjälpsamhet som alla visade. Är tacksam för manifestationen på Sergels torg och på andra platser i Sverige på sön-/måndagen.

Jag tänker på de som flytt till vårt land för att terrorister t.ex. IS, Al Kaida, Boko Haram eller Talibaner har mördat och torterat mängder av folk i deras omgivning. De har haft det mycket värre än vi och under en mycket längre tid.

Just nu är jag ledsen över att en del av mina vänner fyller sina sinnen och hjärtan med mängder av negativt tänkande och hatfulla ord. Fyller man hela sitt inre upprepande gånger med negativa känslor och tankar – blir man argsint, rädd, misstänksam, orolig och vågar inte lita på någon okänd.

Är alla de utvisningshotade (12.000) kriminella och terrorister? Är alla de snart utvisningshotade (c:a 50.000) kriminella och terrorister? Jag tror inte det. En del, som fått utvisningsbeslut, har varit här i Sverige i 5, 10 eller flera år. Orsaker till ett avvisande kan vara så simpelt som att de fått arbete genom Linkedin eller fått för lite betalt. Att bara vara rädd för Boko Haram, Talibaner eller liknande är inte heller skäl nog. De är inte länder och då kan man utvisas till de länder där dessa finns ändå. Man måste ha starka bevis för om man är hotad. Inte ens afghanska flickor får stanna, även om de inte får gå i skolan i hemlandet utan tvingas att gifta sig unga.

OM alla som har kommer till vårt land är onda – finns det ändå flera som är goda människor. Det blir 10 miljoner goda minus 62.000 dåliga. Säger inget annat än att de ”nytillkomna” som är brottslingar ska ha sitt straff, eventuella uppehållstillstånd slopas och att de ska utvisas.

Vill till slut bara tillägga att – om alla svenskar med utländska gener – skulle deporteras från Sverige skulle Sverige inte finnas till som land längre.

Det var mina tankar just nu.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av spritochweed
Börjar bli less på hur mycket polisen hyllas! De har gjort sitt jobb vilket typ inte var någonting alls, leda undan lite folk tillsammans med alla ordningsvakter? Tänk ifall man blev sådär hyllad när man gjorde sitt jobb.. Blir så less på alla blommor som ska kastas på poliserna som om dom räddat världen. usch

Dom fick ju tag på honom levande några timmar efter. inget annat land har lyckats med detta som utsatts för terror. Varför tycker du inte att dom är värda att hyllas?
Citera
2017-04-11, 11:24
Medlem
Adrian11s avatar
Lena från Ljungskile är ett av offren .

http://www.bohuslaningen.se/nyheter/uddevalla/hon-d%C3%B6dades-i-terrorattacken-1.4232647
Citera
2017-04-11, 11:25
Medlem
GM erkänner terrorbrott, inte bara mord. Det innebär att han även erkänt terrormotiv. Har då svårt att se varför det ska ta 1 år innan man kan hålla rättegång. Nu måste det i alla fall vara bra mycket lättare att utreda det hela.
Citera
2017-04-11, 11:26
Medlem
Adrian11s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
GM erkänner terrorbrott, inte bara mord. Det innebär att han även erkänt terrormotiv. Har då svårt att se varför det ska ta 1 år innan man kan hålla rättegång. Nu måste det i alla fall vara bra mycket lättare att utreda det hela.

jag tror han kommer begå självmord i finkan för eller senare
Citera
2017-04-11, 11:28
Medlem
Citat:

Hans erkännande måste styrkas tekniskt. Bergwall erkände massa mord fast han var oskyldig. Många klev in till polisen och erkände palmemordet.
Citera
2017-04-11, 11:29
Medlem
Tomatos avatar
Citat:
Nu vet vi ju inte ännu om han har erkänt något terrorbrott eller inte, men om så skulle bli fallet måste det ju ändå utredas om det är riktigt eller inte. Man kan ju inte dömas efter vad man själv påstår utan bevis.
Citera
2017-04-11, 11:29
Medlem
Citat:

Det är nog allt runt omkring som kommer ta tid, Eliasson vill absolut inte att några misstag görs nu.
Citera
2017-04-11, 11:30
Medlem
Citat:

Bara för att någon erkänner ett brott måste bevisning endå läggas fram. Dom har enormt med material dom måste arbeta med och sånt tar tid.
Citera
2017-04-11, 11:31
Medlem
Champagneoclocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AdamBomb
Med tanke på att han sitter häktad med restriktioner så tror jag inte att domstolen nöjer sig med mindre än någon som är advokat. Skälet är att advokater kan förväntas respektera restriktionerna och inte förmedla meddelanden med yttervärlden åt klienten.
Att han sitter med restriktioner har inget att göra med huruvida han vill ha en förordnad försvarare eller en privat dito. Som häktad har du alltid rätt att kontakta din önskade försvarare.Och yppandeförbudet gäller alla, oavsett du har en advokattitel eller ej. Jag har egen erfarenhet av dessa uppdrag. Du kan läsa mer här om detta i 21 kap. 3 § RB
Senast redigerad av Champagneoclock 2017-04-11 kl. 11:35.
Citera
2017-04-11, 11:31
Medlem
Harry_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeVaLaGott88
Ok. nån som har nån aning om hur fängelsen är där han kommer ifrån?

tydligen skickar svenska fängelserna sina gamla spelkonsoler dit
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in