2017-04-10, 21:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Han bodde väl i Märsta nu tror jag men helt klart är detta en stor miss av polisen. Han hade ett utvisningsbeslut och han hyllade IS-dåd på nätet och detta kände polisen så vitt jag förstår till. Då borde hans ärende fått hög prio.

Säger väl snarare en hel del att GM var lågprio för Säpo. Finns antagligen tiotusentals IS-sympatisörer i Sverige.

Högprio för Säpo är väl de individer som bedöms kunna begå terrordåd inom en nära framtid. Det borde röra sig om några hundra personer.
Citera
2017-04-10, 21:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Adrian11
vad tror ni som bor i sthlm hur många såna uzbekistanier kan finnas i sthlm , Göteborg
jag bor i en liten ort men de är fan fullt med araber och somalier hela torget är fullt med tobaksaffärer och pizzerior

Men alltså, det vet man väl inte för att man bor här. Du får kolla upp det nånstans. Sen att ert torg är fullt med tobaksaffärer och pizzerior, jamen det är väl alla tiders. Vad är det du saknar?
Citera
2017-04-10, 22:01
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DaGoose
Säger väl snarare en hel del att GM var lågprio för Säpo. Finns antagligen tiotusentals IS-sympatisörer i Sverige.

Högprio för Säpo är väl de individer som bedöms kunna begå terrordåd inom en nära framtid. Det borde röra sig om några hundra personer.

Högprio jämfört med andra personer med utvisningsbeslut menade jag och självklart ska han ut när han både fått avslag och sympatiserar med IS. Inget snack om saken.
Citera
2017-04-10, 22:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av And64lun
Det är ju inte så det funkar. Alla myndigheter har en uppgift att göra. Det du önskar är ministerstyre. Skulle alla statsråd agera så hamnar de till slut i konstitutionsutskottet. Det är tur att inte du är statsråd!

SÄPO står direkt under regeringen. Inte polisen. Om Regeringen uttalar sig om SÄPO är det rätt styre. Inte ministerstyre.
Citera
2017-04-10, 22:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Vittnets tidsangivelse ger en färd på 500 meter på cirka 7 minuter med en snitthastighet på omkring 45 km/tim om jag har räknat rätt. Alla tidsuppgifter mycket ungefärliga.

Jag tror att du har fått en nolla fel. Med 45 km/h kör du 750 m på en minut.
Citera
2017-04-10, 22:09
Medlem
Champagneoclocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AdamBomb
För att förordnas som offentlig försvarare krävs det att man är advokat.
Han kan ju ta en privat försvarare, rent hypotetiskt. Och det ska vara någon som lämplig och har kunskap. Sedan tror jag att det blir svårt att få någon som ställer upp utan garantier att få betalt.
Citera
2017-04-10, 22:09
Medlem
Bodickers avatar
De säger på tv4 att han inte har erkänt enligt polisen, men han har väl erkänt? han har sagt att han gjort de och motiv
Citera
2017-04-10, 22:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Juristakuten
Man kan uppfatta att någon står och viftar med en pistol (Akilov kan det inte varit för han sprang mot Arlanda Express). Kan någon annat vittne styrka den vittnesutsagon?
Min kvalificerade gissning är att bilden tidigast är tagen 14:55:00.

Den svart- och vitklädda kvinnan ser man på en film. Hon kommer lunkande ganska behärskat borta vid den omkullvälta blomkrukan. På din bild syns hon mitt i korsningen, så ja, det verkar ha förflutit en viss tid efter kraschen.
Citera
Medlem
Adrian11s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Champagneoclock
Han kan ju ta en privat försvarare, rent hypotetiskt. Och det ska vara någon som lämplig och har kunskap. Sedan tror jag att det blir svårt att få någon som ställer upp utan garantier att få betalt.

de finns säkert Uzbekistan försvars advokater i Sverige kompetenta sådana
Citera
Medlem
AdamBombs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Champagneoclock
Med tanke på att han sitter häktad med restriktioner så tror jag inte att domstolen nöjer sig med mindre än någon som är advokat. Skälet är att advokater kan förväntas respektera restriktionerna och inte förmedla meddelanden med yttervärlden åt klienten.
Citera
2017-04-10, 22:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jaqk
Jag tror att du har fått en nolla fel. Med 45 km/h kör du 750 m på en minut.

Du har rätt, jag fel. Jag rättade det till 33 km/timme, men det hela avsåg ett vittnesmål jämfört med larmtiden 14:53. Juristakuten har gett en korrekt tid/sträcka i ett av sina inlägg som jag håller med om.

Men tack i alla fall.
Citera
2017-04-10, 22:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av duqu
Det mest besvärande är att båda övervaknings-fotona på snubben som togs EFTER attacken (enligt polisen) inte visar minsta spår av blod/kemstänk/olja/brand vare sig i ansiktet eller på hans kläder, medan vittnen i olika artiklar klart beskrivit att han både var nedblodad och hade synliga spår på kläderna.

Tvärtom är ju detta mycket tydligt på en av bilderna. Däremot ser han ren ut på den andra, och man skulle ha "önskat" att den avr tagen före dådet, för att få ihop det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in