2017-04-04, 21:36
Medlem
Zisselas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrsFold

Levinsson är inte JMs advokat.
[/i]

Det har du rätt i, my bad. Men han är försvarare för hennes svärson, alltså "på samma sida".
Citera
2017-04-05, 13:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Zissela
Det har du rätt i, my bad. Men han är försvarare för hennes svärson, alltså "på samma sida".

Det kan man kanske säga men Levinsson kommer inte medverka vid rättegången om Ak*fallet inte blir av ihop med sommarstugemorden. Då får man en intressant obalans. "Andra sidan" kommer ha två åklagare, två målsägarbiträden för mamman och systern samt MRs advokat som samtliga dvs. fem stycken jurister som vill fälla JM mot hennes enda advokat. En klar obalans och man får hoppas advokaten är taggad för att klara bördan. Det är därför jag tror att detta avgörs först i HR och då med en betydligt mer erfaren advokat som både har kapacitet och vet hur spelet läggs upp.
Citera
2017-04-05, 18:32
Medlem
Honan6s avatar
Vi vet att JM inte har moraliskt och etiskt tänkande. Det tycks inte heller två av hennes barn och en svärson inneha. Sistnämnda har nu sannolikt stigit i graderna hos sina kriminella vänner i och med att han höll tyst under häktningen (vad vi tror).
Det var troligtvis flera än svärsonen inblandade vid skjutsningen av Ak* och ev. drunkningsmordet - likaså vid misshandeln av flyktingpojkarna, som möjligen skulle ha mördats.

Kan det vara så att svärsonen är rädd om sitt eget liv och håller tyst p g a detta?
Citera
2017-04-05, 21:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Honan6
Vi vet att JM inte har moraliskt och etiskt tänkande. Det tycks inte heller två av hennes barn och en svärson inneha. Sistnämnda har nu sannolikt stigit i graderna hos sina kriminella vänner i och med att han höll tyst under häktningen (vad vi tror).
Det var troligtvis flera än svärsonen inblandade vid skjutsningen av Ak* och ev. drunkningsmordet - likaså vid misshandeln av flyktingpojkarna, som möjligen skulle ha mördats.

Kan det vara så att svärsonen är rädd om sitt eget liv och håller tyst p g a detta?
JJ var nog behjälplig för att få utredarna och åklagarna att förstå att den som pekade ut honom inte är trovärdig. Själv tycker jag det är konstigt att åklagaren inte tog reda på trovärdigheten före häktningen och ännu mer intressant om Ak* ens var mördad?
Citera
2017-04-05, 22:24
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:
JJ var nog behjälplig för att få utredarna och åklagarna att förstå att den som pekade ut honom inte är trovärdig. Själv tycker jag det är konstigt att åklagaren inte tog reda på trovärdigheten före häktningen och ännu mer intressant om Ak* ens var mördad?
Och varför skulle MR hitta på en historia om att JJ har tagit Aki av daga? Har du ett TROVÄRDIGT svar på detta?
Citera
2017-04-05, 22:29
Medlem
Citat:
Vet vi att han blev utpekad av någon i den närmsta kretsen? Kan det vara så att något eller någon helt annan avslöjat att han /kan ha/ varit involverad på något sätt? Noja är det farligaste man kan drabbas av när man ägnar sig åt skumma saker och det kan vara till annan nytta för utredningen.
Om det är så att han inte har utpekats av MR, då är MRs trovärdighet inte naggad av just denna händelse - möjligen av andra saker.
Jag frågade förresten tidigare om JJ möjligen häktats av utredningsstrategiska skäl, men ingen av er har reagerat, så frågan var kanske dum. Berätta det i så fall, så jag slipper grubbla.
Senast redigerad av tantigheter 2017-04-05 kl. 22:43.
Citera
2017-04-05, 22:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tantigheter
Vet vi att han blev utpekad av någon i den närmsta kretsen? Kan det vara så att något eller någon helt annan avslöjat att han /kan ha/ varit involverad på något sätt? Noja är det farligaste man kan drabbas av när man ägnar sig åt skumma saker och det kan vara till annan nytta för utredningen.
Om det är så att han inte har utpekats av MR, då är MRs trovärdighet inte naggad av just denna händelse - möjligen av andra saker.
Jag frågade förresten tidigare om JJ möjligen häktats av utredningsstrategiska skäl, men ingen av er har reagerat, så frågan var kanske dum. Berätta det i så fall, så jag sliper grubbla.

Ytterst intressant frågeställning. MR, som inte ens var i Sverige vid aktuell tidpunkt för det mordet, har väl inget att vinna på att peka finger åt JJs håll, än mindre skulle väl åklagare fästa något värde på det. Möjligen kan det fått JJ att vilja hämnas .... alt. sagt något mindre välbetänkt riktat mot MR eller annan person som föranlett inhämtande av uppgifter från utländsk källa. Varvid åklagaren utnyttjat JJs häktning av utredningstekniska skäl .... . Tänker möjligtvis helt fel där.
Citera
2017-04-05, 23:35
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Vem som är trovärdig: JJ eller utpekaren, återstår att se. JJ är fortfarande misstänkt (tillsammans med DB och JB).
De tre stämplingar som kvarstår och fortfarande håller på att utredas bör röra en av JM:s tidigare kompanjoner plus de två misshandlade flyktingkillarna.

I AB:s "dramadokumentär" berättar en av flyktingpojkarna hur MR en dag på det gemensamma boendet berättat att han var rädd för JM eftersom hon dödat sin man (och att det skulle ha handlat om någon försäkring). - Vem kan ha berättat det för honom?

Man kan fråga sig: Ljuger någon här - och i så fall vem/vilka? - Är det troligt att MR med vetskapen om JM:s tidigare bravader skulle ha ställt upp på att gå lös på hennes föräldrar? - Ljuger flyktingkillarna, och i så fall: vilka fördelar räknar de med att uppnå? - De skulle ju ha kunnat läsa sig till drunkningshistorien och MR:s erkännande. - Om det däremot är sant: Är det JJ eller JM som har berättat för MR vad JM (och JJ själv?) gjort? - Vad har MR berättat om JJ - och om annat? - Och vad är det man nu måste begära internationellt bistånd med? - Mailkorrespondens? - Någon JJ tidigare pratat med som nu befinner sig utomlands? - JJ:s tidigare record? - En bil som använts drunkningsdagen och i vilken spår efter AP bör återfinnas?

Varför saknade AP bil - eller rättare: Vem hade sett till att han saknade bil? - Vem såldes bilen till - och när?

JM&Co bör ha pratat sig samman långt tidigare. Hur JM förklarat att det inte fanns någon bil på platsen är oklart. - Kanske skulle DB köra AP till sommarstugan och det var överenskommet att AP skulle stanna över natt och inte hämtas förrän nästföljande dag? - Då blir man ju av med alla "medhjälpare" inkl. JJ.
Citera
2017-04-05, 23:54
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Jag frågade förresten tidigare om JJ möjligen häktats av utredningsstrategiska skäl, men ingen av er har reagerat, så frågan var kanske dum. Berätta det i så fall, så jag slipper grubbla.

Som jag förstår är svensk lagstiftning ganska tydlig när det gäller häktning:
"Häktning är ett straffprocessuellt tvångsmedel som kan användas för att under en längre tid frihetsberöva personer som är misstänkta för grövre brott."

I en del länder finns begreppet "skyddshäkte", protective custody. Det kan användas för att skydda mot andra eller andra intagna, i USA, t.ex. Begreppet har också en mörkare historia. Under WW2 placerades oliktänkande och judar i 'Schutzhaft', officiellt som skydd mot en "berättigad" vrede från allmänheten.

Så här skrev Lexbase när JJ häktades och släpptes:
https://www.lexbase.se/nyheter/sommarstugemordet-jafar-jafari-haktas-for-mord-pa-johanna-mollers-make/1119?
https://www.lexbase.se/nyheter/sommarstugemordet-jafar-jafari-slapps-ur-haktet/1191?

Dom uttrycker sig ovanligt frispråkigt när det gäller personuppgifter, IMO.

–
Citera
2017-04-06, 00:02
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
JJ:s försvarare har - enl.pressuppgifter - sagt att MR pekat ut hans klient.
Citat:
TR har tydligen ansett att sannolika skäl fanns för att han skulle ha mördat AP (tillsammans med JM eftersom hon fortfarande är häktad för att sannolikt ha mördat AP). - Möjligen har JJ temporärt släppts av taktiska/strategiska skäl. - Men det troligaste är att man i dagsläget inte har så det räcker till ett åtal. - Om detta kommer att stå sig uppkommer frågan: Kommer åtal då att väckas endast mot JM? - Svaret bör vara ja. - Hon säger sig ju ha varit helt ensam med AP från det chauffören X satte av honom utanför den dörr hon 1 år senare skulle låsa upp för MR. - Var det någon/några som dök upp på platsen när JM lagt sig för att sova (efter ett ivrigt sms:ande)? - Kan ett sådant scenario uteslutas? - Vad säger "utredningsresursen"..? - Eller sover de fortfarande?
Senast redigerad av letsdoit 2017-04-06 kl. 00:42.
Citera
2017-04-06, 00:02
Medlem
Pandalina4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Ytterst intressant frågeställning. MR, som inte ens var i Sverige vid aktuell tidpunkt för det mordet, har väl inget att vinna på att peka finger åt JJs håll, än mindre skulle väl åklagare fästa något värde på det. Möjligen kan det fått JJ att vilja hämnas .... alt. sagt något mindre välbetänkt riktat mot MR eller annan person som föranlett inhämtande av uppgifter från utländsk källa. Varvid åklagaren utnyttjat JJs häktning av utredningstekniska skäl .... . Tänker möjligtvis helt fel där.
MR kan ha vart i Sverige. Inget läckt ang hans riktigt ålder kontra de olika åldrar som fängelse i Turkiet 3-4 år, innan dess ungdomsvård/fängelse i Afganistan osv återspeglar. Kan haft flera namn...
Senast redigerad av Pandalina4 2017-04-06 kl. 00:04.
Citera
2017-04-06, 00:09
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
MR:s försvarare har - enl.pressuppgifter - sagt att MR pekat ut hans klient.

Vem har pekat ut vem?
Jag vet att det är många att hålla reda på, men något måste väl vara fel här?

–
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in