2017-04-06, 10:40
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tantigheter
Det kanske är långsökt, men det är inte helt omöjligt att Johanna "berättat" det själv, i en hot- eller skrytsituation?
Typ "jag kan få vem som helst dödad, dig också!" eller "nu har jag pengar på gång! Jag gjorde mig av med någon!" - fullt möjligt i påverkat och uppsluppet tillstånd?

Inte alls omöjligt att det gått till på det viset men när det gäller MR så tror jag mer på att det skett som ett slags förtroende för att bygga upp en tillit för henne hos honom.
Citera
2017-04-06, 11:16
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tantigheter
Det kanske är långsökt, men det är inte helt omöjligt att Johanna "berättat" det själv, i en hot- eller skrytsituation?
Typ "jag kan få vem som helst dödad, dig också!" eller "nu har jag pengar på gång! Jag gjorde mig av med någon!" - fullt möjligt i påverkat och uppsluppet tillstånd?
Nej, jag tror inte det; däremot bör hon ha varit motiverad att framstå ungefär som i sin P7:a i vilken hon målar upp en bild av sina föräldrar som mycket orättvisa; att hon i jämförelse med sin syster hela tiden kommit till korta och aldrig varit varken sedd eller förstådd, osv. – Även om MR hört att hon dödat sin man och därför var rädd för henne var han samtidigt beroende av att hålla sig väl med en kvinna som både kunde hjälpa och stjälpa honom. Säkert hade JM också framställt AP på ett sätt som fått MR på andra tankar, och kanske var MR den förste JM mött som verkligen förstod henne..? – MR stod samtidigt under påverkan från den äldre och mer förfarne JJ som hade ett egenintresse av att tala väl om JM och att lägga fram saker och ting på ett för honom själv fördelaktigt sätt: Under sin bekantskap med JM kan han säkert ha gett henne ett och annat uppslag om hur hon skulle lyckas i affärer utan att egentligen anstränga sig.

MR verkar från tidiga år ha upparbetat ett sinne för den hårda skolans fair play. Han säger sig alltid ha reagerat mot orättvisor och översittarfasoner, han går omedelbart till attack om någon försöker stöta på hans flickvän; det är för honom en hederssak. - Han såg väl JM mer som mamma och matmor; allt medan den goda modern med hjälp av droger och annat hopkok kom att väva in honom i sitt garn samtidigt som hon såg till att ha tummen rätt i ögat på honom. Ett uppehållstillstånd och det goda livet var ställt i utsikt, och vem i hans ålder och situation hade haft kraft att motstå ett sådant tungt artilleri – särskilt också som han dagligen rökte på och ständigt kan sägas ha befunnit sig i en sfär där allt är möjligt?
Citera
2017-04-06, 11:32
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TaxenSixten
VARFÖR har MR hittat på att JJ har mördat/varit behjälplig vid mordet på Aki?
Vad vinner han exakt på det?
Det har vid det här laget hållits åtskilliga förhör med MR. Han har ihärdigt nekat till brott men i takt med att bevis lagts fram till slut tvingats erkänna. När väl MR börjat prata klartext med sina förhörsledare har han inte kunnat undanhålla något utan att själv riskera att beslås med ytterligare lögner vilket skulle ha försämrat hans redan prekära situation. Han har helt enkelt varken haft råd, motivation eller kapacitet att snickra ihop en haltande historia där han förtiger vissa saker som har samband med brottet. Dessutom hade förhörsledarna varit på honom som hökar om han försökt sig på något annat än att hålla sig till sanningen.

Man bör även från hans deltagande i den grova misshandeln av flyktingpojkarna kunnat utvinna en hel del, bl.a. JM:s instruktioner och på vilket sätt det maskerade gänget dragits ihop, hur flyktingpojkarnas nya bostad hittats, vilka fordon man använt, var mobilerna tog vägen, osv. Härvid har man också kunnat göra jämförande studier mellan JJ:s resp. MR:s berättelser.

Eftersom MR med tanke på kommande straff är betjänt av att samarbeta på alla sätt håller jag det inte för uteslutet att han också medverkat till att få sin rätta ålder fastställd. Han är heller inte dummare än att han förstår att det bara är en tidsfråga innan den uppgiften annars kommer att uppdagas.

Vid tidpunkten för P7:an var han fortfarande motsträvig och motiverad att frisera det mesta inkl. fängelsevistelser och annat. Även detta kapitel bör vid det här laget vara kartlagt – med reservation för vad ”utredningsresursen” gjort och inte gjort.
Citera
2017-04-06, 12:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Nej, jag tror inte det; däremot bör hon ha varit motiverad att framstå ungefär som i sin P7:a i vilken hon målar upp en bild av sina föräldrar som mycket orättvisa; att hon i jämförelse med sin syster hela tiden kommit till korta och aldrig varit varken sedd eller förstådd, osv. – Även om MR hört att hon dödat sin man och därför var rädd för henne var han samtidigt beroende av att hålla sig väl med en kvinna som både kunde hjälpa och stjälpa honom. Säkert hade JM också framställt AP på ett sätt som fått MR på andra tankar, och kanske var MR den förste JM mött som verkligen förstod henne..? – MR stod samtidigt under påverkan från den äldre och mer förfarne JJ som hade ett egenintresse av att tala väl om JM och att lägga fram saker och ting på ett för honom själv fördelaktigt sätt: Under sin bekantskap med JM kan han säkert ha gett henne ett och annat uppslag om hur hon skulle lyckas i affärer utan att egentligen anstränga sig.

MR verkar från tidiga år ha upparbetat ett sinne för den hårda skolans fair play. Han säger sig alltid ha reagerat mot orättvisor och översittarfasoner, han går omedelbart till attack om någon försöker stöta på hans flickvän; det är för honom en hederssak. - Han såg väl JM mer som mamma och matmor; allt medan den goda modern med hjälp av droger och annat hopkok kom att väva in honom i sitt garn samtidigt som hon såg till att ha tummen rätt i ögat på honom. Ett uppehållstillstånd och det goda livet var ställt i utsikt, och vem i hans ålder och situation hade haft kraft att motstå ett sådant tungt artilleri – särskilt också som han dagligen rökte på och ständigt kan sägas ha befunnit sig i en sfär där allt är möjligt?
Ja, om det fetade.* Men jag blir inte kvitt tanken på JJs facebookinlägg, där han berättar att han gjort något som han får ångra resten av livet. Om vi antar att det har med Akis frånfälle att göra, så kan det visst handla om ruelse över att ha bidragit till någons död, men i större mån om att hans förhållande till JM tappat balansen. Från en viss ömsesidighet till ett beroende som han inte längre har riktig kontroll över (som han ser det). Något får mig att tro att just han är den svagaste länken, mest sårbar och ängslig. Varför jag tror det säger jag inte för då kommer man in på känslor å de' ... Nu har han nog hamnat i den sits han verkligen fruktat. Och förresten, han har nog inte bara haft ett egenintresse av att tala väl om JM utan även att varna lite för henne.

* betyder inte "nej" till det övriga, jag bara vrider och vänder på saken
Citera
2017-04-06, 17:31
Medlem
Marie-Antoinettes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrsFold
JJ var nog behjälplig för att få utredarna och åklagarna att förstå att den som pekade ut honom inte är trovärdig. Själv tycker jag det är konstigt att åklagaren inte tog reda på trovärdigheten före häktningen och ännu mer intressant om Ak* ens var mördad?

"Trovärdighet" är ju subjektiv.

Vad gör JJ så jättetrovärdig menar du. Han har väl ett antal domar i ryggsäcken och han är utpekad av flyktingsexpojkarna för misshandel och telekontakt med JM under pågående misshandel.
Citera
2017-04-06, 19:37
Medlem
lasternassummas avatar
Rättegångsdatum klart för Arbogamorden

"Den 8 maj, preliminärt, startar rättegången i Västmanlands tingsrätt, rapporterar SVT Västmanland. Åtalet kommer ett par veckor dessförinnan."

"– Runt den 24 eller 25 april, säger kammaråklagare Jessica Wenna till SVT.

Rättegången väntas pågå i 23 förhandlingsdagar och vara slut den 28 juni. Utredningen är stor och förundersökningsmaterialet omfattar ungefär 7 000 sidor."

http://www.ekuriren.se/eskilstuna/rattegangsdatum-klart-for-arbogamorden-2/

–
Citera
2017-04-06, 19:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma

"Den 8 maj, preliminärt, startar rättegången i Västmanlands tingsrätt, rapporterar SVT Västmanland. Åtalet kommer ett par veckor dessförinnan."

Rättegången väntas pågå i 23 förhandlingsdagar och vara slut den 28 juni. Utredningen är stor och förundersökningsmaterialet omfattar ungefär 7 000 sidor."

–

Blir svårt att hinna läsa igenom 7000 sidor i fupen på två veckor.
Citera
2017-04-06, 19:47
Medlem
Citat:

–

Som vi har väntat.....
Citera
2017-04-06, 19:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vigusa

'Förundersökningsmaterialet' är på 7000 s, kanske är det inkl slask?
Citera
2017-04-06, 19:54
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vigusa

500 sidor per dag, i snitt. Snabbläsning…
Det är väl iofs. inte bara text. Det är säkert en hel del bilder av olika slag också.

–
Citera
2017-04-06, 20:36
Medlem
ArseneLupins avatar
Citat:

–
"Rättegången gäller också det så kallade 'drunkningsmordet' på kvinnans make, där hon och en 25-årig man är misstänkta. Maken hittades död i Hjälmaren, inte långt från sommarstugan."
Citera
2017-04-06, 20:59
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArseneLupin
"Rättegången gäller också det så kallade 'drunkningsmordet' på kvinnans make, där hon och en 25-årig man är misstänkta. Maken hittades död i Hjälmaren, inte långt från sommarstugan."

Så här skriver t.ex. affärsliv också:

"Rättegången gäller också det så kallade "drunkningsmordet" på kvinnans make, där hon och en 25-årig man är misstänkta. Maken hittades död i Hjälmaren, inte långt från sommarstugan.

Kvinnan är även misstänkt för ytterligare brott, bland annat stämpling till mord."

http://www.affarsliv.se/tt-inrikes/rattegangsdatum-klart-for-arbogamorden/

Urkundsförfalskning och försök till grovt bedrägeri finns ju också med bland åtalspunkterna.
Ett eller två mordförsök också.

Kommer JJ att plockas in före rättegången? Kommer det "resultat" som man väntar på från "annat land" att ha kommit då?

–
Senast redigerad av lasternassumma 2017-04-06 kl. 21:06.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in