2017-04-10, 22:13
Medlem
FranzMarcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bodicker
De säger på tv4 att han inte har erkänt enligt polisen, men han har väl erkänt? han har sagt att han gjort de och motiv

Vet inte vad de säger på TV4, men mig veterligen har inte polisen gått ut med att han erkänt, det är väl kvällstidningarna som påstår detta med hänvisning till anonyma källor?
Citera
2017-04-10, 22:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Högprio jämfört med andra personer med utvisningsbeslut menade jag och självklart ska han ut när han både fått avslag och sympatiserar med IS. Inget snack om saken.

Nu verkar det ju som Säpo otroligt nog inte visste att det fanns ett utvisningsbeslut men återigen så finns det säkert tusentals IS-sympatisörer med utvisningsbeslut så kan bli svårt med begränsade resurser..
Citera
2017-04-10, 22:16
Medlem
-Zex-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FranzMarc
Vet inte vad de säger på TV4, men mig veterligen har inte polisen gått ut med att han erkänt, det är väll kvällstidningarna som påstår detta med hänvisning till anonyma källor?
Hörde idag på radion att misstankegraden höjs eller vad dom snackade om. Dom hänvisade till Polisen så det är nog inte helt omöjligt att det smugit fram ett litet erkännande.

Och så vart det inget advokatbyte för honom heller.
Citera
2017-04-10, 22:24
Medlem
Annonsblockerarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AdamBomb
Med tanke på att han sitter häktad med restriktioner så tror jag inte att domstolen nöjer sig med mindre än någon som är advokat. Skälet är att advokater kan förväntas respektera restriktionerna och inte förmedla meddelanden med yttervärlden åt klienten.

Låter som en minst sagt rimlig slutsats. Att den terrormisstänkte fick en av Sveriges mest välkända och respekterade försvarsadvokater tror jag inte var någon slump, det heller.

Det här målet är den viktigaste utredningen som polisen ansvarat för sedan mordet på Anna Lindh och alla myndigheter vill nog göra sitt yttersta för att inte tabba sig i handläggningen.
Senast redigerad av Annonsblockeraren 2017-04-10 kl. 22:31.
Citera
2017-04-10, 22:24
Medlem
And64luns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av batteridrift
SÄPO står direkt under regeringen. Inte polisen. Om Regeringen uttalar sig om SÄPO är det rätt styre. Inte ministerstyre.

Alla myndigheter inkl polisen står under regeringen. Inte enskilda statsråd!
Citera
2017-04-10, 22:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av And64lun

Du förstår inte skillnaden. Regeringen kan beordra och t.o.m leda SÄPO. Det kan man inte göra med polisen.

Utom i krigstid.
Citera
2017-04-10, 22:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Ja, så är det. Saken som dryftades var ju här specifikt registrering (fingeravtryck) av asylsökande, inte andra kategorier.

Ja, nu har det framkommit att det fanns ett asylärende.
Undrar vad som gjorde att det tog så lång tid från ansökan till beslut? Visst är väntetiden lång men det känns som att det borde finnas något som komplicerat/fördröjt ärendegången.
Kanske att han tex har avvikit under processen; lämnat ansökan och sedan inte hörts av på ett tag. I såna lägen läggs nog ärendet på is tills vidare, skrivs av från fortsatt handläggning. (Det finns ju då inget egentligt beslutsunderlag). MIG kan tex då göra bedömningen att han lämnat landet på eget initiativ.
Jag tror att hans ärende sorterades som ett Dublinärende från början. Jag tror det eftersom Tyskland bekräftade hans identitet efter brottet och långt innan Sverige gjorde det. Antagligen avvek han under Dublinprocessen och dök upp igen efter att Tyskland inte längre ville ta emot honom.
Citera
2017-04-10, 22:29
Medlem
Hämtat uppgifterna du efterfrågat från en genuin PK källa (Independent, vänstertidning som fått utmärkelser så att alla kan lita på innehållet) ingen blir förskräckt och måste hitta en säker zon och krypa ihop.

21% av det syriska folket sympatiserar med ISIS, har även sett högre siffror men utan PK länk (undersökningen från 2015 då vi hade stor flyktingström från Syrien | Pew Research):

http://www.independent.co.uk/news/world/politics/donald-trump-muslims-isis-one-chart-shows-what-people-really-think-about-a6765241.html#commentsDiv
Senast redigerad av sockerknarkare 2017-04-10 kl. 22:46.
Citera
2017-04-10, 22:29
Medlem
AdamBombs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av And64lun
Va? Alla myndigheter sorterar under olika departement som sorterar under regeringen. Säpo sorterar dock direkt under regeringen.
Citat:
Ursprungligen postat av sockerknarkare
21% av det Syrianska folket sympatiserar med ISIS, jag har även sett högre siffror men inte med PK länk (undersökningen från 2015 då vi hade stor flyktingström från Syrien | Pew Research):

http://www.independent.co.uk/news/world/politics/donald-trump-muslims-isis-one-chart-shows-what-people-really-think-about-a6765241.html#commentsDiv
Häpnadsväckande nyheter du kommer med! Den syrianska folkgruppen är 100% kristna så att de skulle sympatisera med islamistiska IS är stora nyheter!

Senast redigerad av AdamBomb 2017-04-10 kl. 22:33.
Citera
2017-04-10, 22:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Joakim65
Enligt ägaren till företaget hade han varit på anställningsintervju men fick inte jobbet.
Han hade dock gjort jobb för företaget då han var anställd av en underleverantör.

https://www.facebook.com/toxicriv/?hc_ref=PAGES_TIMELINE&fref=nf

I Norge måste man få ett norskt personnummer innan man få lov att söka arbete. När man får jobb så får man ett "grönt kort" (bokstavligen!) Alla får det, ickenorska, som jobbar i Norge. Rätt som det är så kan det "stövla in" 11 personer som ska granska dessa "utländska" för att se att papperen är i ordning.
Mycket mer hårdare tag än här! Källa är en vvsbas, svensk, jobbar i Norge 4 dar i veckan.
Citera
2017-04-10, 22:34
Medlem
Bodickers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FranzMarc
Vet inte vad de säger på TV4, men mig veterligen har inte polisen gått ut med att han erkänt, det är väl kvällstidningarna som påstår detta med hänvisning till anonyma källor?

Polisen säger ju att de är säkra på att han har gjort deT?
Citera
2017-04-10, 22:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KIBy
I Norge måste man få ett norskt personnummer innan man få lov att söka arbete. När man får jobb så får man ett "grönt kort" (bokstavligen!) Alla får det, ickenorska, som jobbar i Norge. Rätt som det är så kan det "stövla in" 11 personer som ska granska dessa "utländska" för att se att papperen är i ordning.
Mycket mer hårdare tag än här! Källa är en vvsbas, svensk, jobbar i Norge 4 dar i veckan.

Det borde väl vara tvärt om. Man är tvungen att ha ett arbete innan man får personnummer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in