Citat:
Ursprungligen postat av
Adeboi6969
Jag vänder mig än en gång till flashback för svaren jag söker! Efter lite forskning med brist på resultat så undrar jag... Hur fan har folk råd att köpa hus och lägenheter? Inte något vanligt med enbart ett huslån, utan typ Stockholm City loft för 16m eller ett hus i "prisklass" på 30m? Lån är kanske en del av det men ingen drar väl ett lån på 8m för att täcka hälften av en lägenhet?
Aktier är kanske något möjligt alternativ men asså... hur blir man rik nog för sådant egentligen?
Det är inte normalt att köpa en kåk för 30 mill, d.v.s det är inte medelsvensson som gör detta. Vanligaste "anledningen" är nog att man drivit ett eget företag framgångsrikt. Man kan även vara exempelvis VD på ett stort företag, där man kan tjäna mer än en miljon i månaden, och har då också råd. Har man haft en hög position på ett bolag där man köpt optioner kan man ha tjänat många, många miljoner.
Pratar vi loftet på 16 mill kan man även vara högt uppsatt tjänsteman, exempelvis VD, CFO, partner på advokat/revisionsbyrå eller liknande. Man kan även ha fått arv, gjort bostadskarriär, ägt aktier under många år m.m. Är man ett par och båda har välbetalda arbeten kan man köpa ett sådan bostad efter ett antal år helt utan optionsprogram och/eller delägande, speciellt om man tidigt ägt sina boenden och därmed gjort "bostadskarriär".
Många som köper bostad för runt 16 miljoner har visst lån på kanske hälften, det är inga konstigheter.