• 1
  • 2
2017-04-10, 04:16
Medlem
Jag vänder mig än en gång till flashback för svaren jag söker! Efter lite forskning med brist på resultat så undrar jag... Hur fan har folk råd att köpa hus och lägenheter? Inte något vanligt med enbart ett huslån, utan typ Stockholm City loft för 16m eller ett hus i "prisklass" på 30m? Lån är kanske en del av det men ingen drar väl ett lån på 8m för att täcka hälften av en lägenhet?

Aktier är kanske något möjligt alternativ men asså... hur blir man rik nog för sådant egentligen?
Citera
2017-04-10, 06:06
Medlem
Det är inte raketforskning att medelsvensson inte kan köpa ett hus för 30Mkr. Antingen har man lyckats väldigt bra med aktier, affärer eller karriär, eller så har man ärvt pengar.
Citera
2017-04-10, 06:38
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adeboi6969
Jag vänder mig än en gång till flashback för svaren jag söker! Efter lite forskning med brist på resultat så undrar jag... Hur fan har folk råd att köpa hus och lägenheter? Inte något vanligt med enbart ett huslån, utan typ Stockholm City loft för 16m eller ett hus i "prisklass" på 30m? Lån är kanske en del av det men ingen drar väl ett lån på 8m för att täcka hälften av en lägenhet?

Aktier är kanske något möjligt alternativ men asså... hur blir man rik nog för sådant egentligen?

Genom att hela tiden äga sitt boende och byta upp sig är nog den vanligaste förklaringen.

Om två personer gjort samma sak och flyttar ihop så blir det dubbel effekt så att säga.
Citera
2017-04-10, 08:51
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adeboi6969

Det är inte normalt att köpa en kåk för 30 mill, d.v.s det är inte medelsvensson som gör detta. Vanligaste "anledningen" är nog att man drivit ett eget företag framgångsrikt. Man kan även vara exempelvis VD på ett stort företag, där man kan tjäna mer än en miljon i månaden, och har då också råd. Har man haft en hög position på ett bolag där man köpt optioner kan man ha tjänat många, många miljoner.

Pratar vi loftet på 16 mill kan man även vara högt uppsatt tjänsteman, exempelvis VD, CFO, partner på advokat/revisionsbyrå eller liknande. Man kan även ha fått arv, gjort bostadskarriär, ägt aktier under många år m.m. Är man ett par och båda har välbetalda arbeten kan man köpa ett sådan bostad efter ett antal år helt utan optionsprogram och/eller delägande, speciellt om man tidigt ägt sina boenden och därmed gjort "bostadskarriär".

Många som köper bostad för runt 16 miljoner har visst lån på kanske hälften, det är inga konstigheter.
Citera
2017-04-10, 11:24
Medlem
Nu är detta kanske inte riktigt i den prisklass du efterfrågar. Men min mor och far köpte nyligen en lägenhet i innerstan på 116 kvadrat för strax över 11 miljoner.

De köpte den utan att ta lån och detta genom att vi ofta flyttar (flyttar i snitt en gång vartannat år). Min far har dessutom diverse fastigheter som han hyr ut (till företag).

Skulle nog räkna oss till övre medelklass och är relativt säker på att de skulle kunna lägga ut ytterligare 9 miljoner utan att ta lån om de kände att det var rätt lägenhet.

Kort och gott så är det möjligt genom hårt arbete och smarta investeringar.
Citera
2017-04-10, 12:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zzarox
Nu är detta kanske inte riktigt i den prisklass du efterfrågar. Men min mor och far köpte nyligen en lägenhet i innerstan på 116 kvadrat för strax över 11 miljoner.

De köpte den utan att ta lån och detta genom att vi ofta flyttar (flyttar i snitt en gång vartannat år). Min far har dessutom diverse fastigheter som han hyr ut (till företag).

Skulle nog räkna oss till övre medelklass och är relativt säker på att de skulle kunna lägga ut ytterligare 9 miljoner utan att ta lån om de kände att det var rätt lägenhet.

Kort och gott så är det möjligt genom hårt arbete och smarta investeringar.

Om du inbillar dig att de/ni är "ekonomisk övre medelklass" om ni har råd att lägga ut 11-20 miljoner på boende utan att ha lån och dessutom äger flera andra fastigheter så är du nog ute och cyklar rejält
Citera
2017-04-10, 13:13
Medlem
ace_secs avatar
Bostadskarriär. Man byter upp sig ett par gånger under åren.

Betänk också att de flesta, även på Östermalm, sitter med feta lån på lägenheten.
Banken kollar framtida betalningsförmåga. Så med en trygg anställning och med
en relativt hög lön (gärna 2 pers i hushållet) så får du i dagsläget ut 6+ miljoner utan vidare så länge du har insatsen (troligtvis från tidigare boende).
Citera
2017-04-10, 17:05
Medlem
16m är ju inget vidare galet om vi tänker oss personer som är lite äldre och jobbat samt sparat ett tag, kanske finns där lite tidigare vinster från bostäder också.

Känner flera vänner som börjat skaffa sig familj och då införskaffat sig bostäder som kostar 10+ miljoner trots att vi alla är 30 +/- 5 år. Jag och frun skulle kunna göra det också om vi hade lust med det, nu har vi inga planer på barn just nu så det känns inte nödvändigt.

Ge det 10+ år till och så har vi alla ansamlat en hel del mer pengar och högre lön vilket möjliggör för ännu högre boendekostnader. Om man nu prioriterar boende så pass att man vill det.

Citat:
Ursprungligen postat av kramiz1
Om du inbillar dig att de/ni är "ekonomisk övre medelklass" om ni har råd att lägga ut 11-20 miljoner på boende utan att ha lån och dessutom äger flera andra fastigheter så är du nog ute och cyklar rejält

Vad skulle de annars vara?
Citera
2017-04-10, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Akt
16m är ju inget vidare galet om vi tänker oss personer som är lite äldre och jobbat samt sparat ett tag, kanske finns där lite tidigare vinster från bostäder också.

Känner flera vänner som börjat skaffa sig familj och då införskaffat sig bostäder som kostar 10+ miljoner trots att vi alla är 30 +/- 5 år. Jag och frun skulle kunna göra det också om vi hade lust med det, nu har vi inga planer på barn just nu så det känns inte nödvändigt.

Ge det 10+ år till och så har vi alla ansamlat en hel del mer pengar och högre lön vilket möjliggör för ännu högre boendekostnader. Om man nu prioriterar boende så pass att man vill det.

Jadu, gissa 2 gånger...
Citera
2017-04-10, 22:30
Medlem
Herr Larssons avatar
Citat:

Har du 20mkr i likvida medel att enbart lägga på en bostad, så är du långt ifrån "övre medelinkomst".

Syftade personen ifråga på att föräldrarna kunde låna till en bostad för 20mkr (vilket han inte gjorde) så är de ändå uppenbart höginkomsttagare. För att beviljas ett lån på 17mkr (bottenlån 85%), med bankens maxtak på 6,5ggr årsinkomst, så betyder det att vardera förälder behöver ligga på en årsinkomst på lite över 1,3mkr, eller en månadslön på 108 974kr. Detta landar dig i topp 1 % av hela Sveriges löneliga.
Senast redigerad av Herr Larsson 2017-04-10 kl. 22:37.
Citera
2017-04-10, 23:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herr Larsson
Har du 20mkr i likvida medel att enbart lägga på en bostad, så är du långt ifrån "övre medelinkomst".

Syftade personen ifråga på att föräldrarna kunde låna till en bostad för 20mkr (vilket han inte gjorde) så är de ändå uppenbart höginkomsttagare. För att beviljas ett lån på 17mkr (bottenlån 85%), med bankens maxtak på 6,5ggr årsinkomst, så betyder det att vardera förälder behöver ligga på en årsinkomst på lite över 1,3mkr, eller en månadslön på 108 974kr. Detta landar dig i topp 1 % av hela Sveriges löneliga.

Var får du "övre medelinkomst" ifrån? Han säger ju att de är övre medelklass vilket är precis vad de verkar vara. Vad tycker du de tillhör för klass?

Citat:
Ursprungligen postat av kramiz1
Jadu, gissa 2 gånger...

Jag gissar att du inte har några argument.
Citera
2017-04-11, 00:33
Medlem
Citat:
Var får du "övre medelinkomst" ifrån? Han säger ju att de är övre medelklass vilket är precis vad de verkar vara. Vad tycker du de tillhör för klass?

Jag gissar att du inte har några argument.

Vad kommer efter 'övre medelklass'?
Att kunna betala 20 miljoner kontant skulle jag säga tar en en bra bit över övre medelklass.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in