2017-04-07, 15:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Underground1
Vet inte om det är rätt tråd men jag undrar bara hur/vart man ser hur många som i urval 2 i ett program från det lägsta HP resultatet som kom in respektive som inte kom in?

Det ser man bara om man har tillgång till ansökningsverktyget på lärosätet ifråga
Citera
2017-04-10, 20:33
Medlem
Jag har fått höra lite olika budskap kring det här med att BIEX försvinner. Kommer det innebära att antagningen blir högre för de som tar studenten nu 2017 eller kommer det innebära att det blir lägre? Jag tänker i synnerhet på läkarprogrammen.
Citera
2017-04-10, 20:56
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stagflation
Jag har fått höra lite olika budskap kring det här med att BIEX försvinner. Kommer det innebära att antagningen blir högre för de som tar studenten nu 2017 eller kommer det innebära att det blir lägre? Jag tänker i synnerhet på läkarprogrammen.

Det går inte att veta med säkerhet på förhand. I ganska stor utsträckning beror det nog på hur många med äldre gymnasiebetyg som fortfarande söker till högre utbildning.

Just läkarprogrammen är väl så vitt jag vet kända för att det är en ganska stor andel som inte kommer direkt från gymnasiet. Det skulle då kunna innebära att det finns en viss risk för små ökningar av lägstapoängen i betygsgruppen, om det är så att jämförelsetal tenderade att vara högre för de som hade G-MVG-systemet än för de som har A-E-systemet.
Citera
2017-04-10, 21:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Underground1
Vet inte om det är rätt tråd men jag undrar bara hur/vart man ser hur många som i urval 2 i ett program från det lägsta HP resultatet som kom in respektive som inte kom in?

Det skulle jag vilja få ino om KTH arkitektprogrammet, men tror inte de delar med sig den infon
Citera
2017-04-10, 21:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nihilverum
Det går inte att veta med säkerhet på förhand. I ganska stor utsträckning beror det nog på hur många med äldre gymnasiebetyg som fortfarande söker till högre utbildning.

Just läkarprogrammen är väl så vitt jag vet kända för att det är en ganska stor andel som inte kommer direkt från gymnasiet. Det skulle då kunna innebära att det finns en viss risk för små ökningar av lägstapoängen i betygsgruppen, om det är så att jämförelsetal tenderade att vara högre för de som hade G-MVG-systemet än för de som har A-E-systemet.

Du tror alltså att det kommer att höjas?

Vilka kurser anser du vara bra att läsa, det vill säga inte någon kurs man läser bara för den är kul, på universitetet om man läser kursen för att söka till ett program på våren?
Citera
2017-04-10, 21:27
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Du tror alltså att det kommer att höjas?

Vilka kurser anser du vara bra att läsa, det vill säga inte någon kurs man läser bara för den är kul, på universitetet om man läser kursen för att söka till ett program på våren?

Jag har egentligen ingen stark uppfattning, men det är kanske lite mer sannolikhet med en aning högre intagningspoäng än lägre.

Läkarprogrammet är på 11 terminer nominellt och man kan få studiemedel i max 12 terminer. Jag skulle därför inte rekommendera att ansöka om studiemedel för andra studier innan läkarprogrammet, även om man naturligtvis kan söka kurser ändå. Det är alltid bra att ha en termins säkerhetsmarginal för studiemedlen ifall man ska påbörja ett långt program.
Citera
2017-04-10, 21:30
Medlem
Citat:
Jag har egentligen ingen stark uppfattning, men det är kanske lite mer sannolikhet med en aning högre intagningspoäng än lägre.

Läkarprogrammet är på 11 terminer nominellt och man kan få studiemedel i max 12 terminer. Jag skulle därför inte rekommendera att ansöka om studiemedel för andra studier innan läkarprogrammet, även om man naturligtvis kan söka kurser ändå. Det är alltid bra att ha en termins säkerhetsmarginal för studiemedlen ifall man ska påbörja ett långt program.

Fast om man fortfarande bor hemma, finns det några kurser du skulle rekommendera? Det är väl egentligen för sent att börja läsa ett program på våren - finns väl ingen vits med att vänta 6 månader..
Citera
2017-04-10, 21:34
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Fast om man fortfarande bor hemma, finns det några kurser du skulle rekommendera? Det är väl egentligen för sent att börja läsa ett program på våren - finns väl ingen vits med att vänta 6 månader..

Om det finns någon fristående A-kurs i biomedicin så är det rimligtvis en bra förberedelse inför att läsa läkarprogrammet. Annars är det nog ganska likgiltigt vad man läser.
Citera
2017-04-10, 21:35
Medlem
Citat:
Om det finns någon fristående A-kurs i biomedicin så är det rimligtvis en bra förberedelse inför att läsa läkarprogrammet. Annars är det nog ganska likgiltigt vad man läser.

Är det för sent att börja läsa läkarprogrammet våren efter studenten? Vad missar man?
Citera
2017-04-10, 21:43
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Är det för sent att börja läsa läkarprogrammet våren efter studenten? Vad missar man?

Det framgår av den här sidan att det normalt är 20% eller fler av de som börjar på läkarprogrammen i Sverige som är mellan 25 och 34 år när de börjar, samt att ytterligare 5% är 35 år eller äldre när de börjar. Av övriga 75% är det säkerligen ganska många som är i den övre delen av åldersintervallet 18-24 år.

Man kan alltså konstatera att det finns massor av studenter som tar mycket mer tid på sig än en termin efter gymnasiet innan de börjar på läkarprogrammet.
Citera
2017-04-11, 06:24
Medlem
Citat:

Fast varför är det så när BIEX har lägre intagning än BI?
Citera
2017-04-11, 06:56
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Fast varför är det så när BIEX har lägre intagning än BI?

Jag menar alltså att de äldre personer som fortfarande söker till programmet (bevisligen finns det ju en hel del sådana) söker med betyg från G-MVG-systemet. Att BI-gruppen i dagsläget har högre gräns antyder att de äldre personerna kanske har lite högre jämförelsetal i allmänhet. Om de hamnar i samma grupp som de som söker med A-E-systemet så kan alltså lägstapoängen öka en aning där.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in