2017-04-10, 17:22
Medlem
Axis.bold.as.loves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnysington
Varför jagade inte den skärpta Santiago Cueva efter gärningsmannen?
Ja, det är ju det jag undrar.

Mina tankar om varför ingen lade fokus på GM är dock bara spekulationer. Hur man fungerar om man väl är på plats vet jag ej. Jag föreställer mig dock att GM måste ha haft visst bekymmer att ta sig ur hytten. Undvika att skära sig på glas och så vidare.

Jag vet utifrån andra liknande händelser att folk kan observera en GM och följa efter honom eller åtminstone lämna vittnesmål.

Hur lång tid tog det från att han kraschat till att han knallade därifrån? Låt säga 5-10 sekunder. Hur lång tid tar det att dra upp sin telefon och börja filma? Att ingen har filmat killen känns lite märkligt. Men visst, om folk fruktade för sina liv är det ju självklart att de skiter i det.

Rent personligen skulle jag dock inte direkt kanske dra slutsatsen att en terrorattack hade skett om jag kommit i en bil vid korsningen där han kraschade. Jag hade nog trott att det var en olycka. Om en lastbil kör av vägen på det sättet är det ju naturligt att anta att en olycka skett. Att i det läget då filma är helt naturligt för många ty sådana filmer köper kvällstidningarna.
Citera
2017-04-10, 17:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Voelsen
Varför började lastbilen brinna? Bränsletanken sitter på mitten på såna fordon.
Om den nu brann röken kan ha kommit från olja som läckt ut och brandkåren sprutade på i förebyggande syfte.
Men annars så tex spolarvätskan kan ta eld beroende på blandning, diesel är inte så lättantändligt men man skulle kunna tänka sig ett scenario att något bränslerör gått av.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kukflash
Kan någon förklara detta för mig?

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=1646&artikel=6670428

Hur kunde föraren smita ifall dom vaktade förarhytten?
Lastbilen började väl brinna? Jag antar att de varken ville stå bredvid en brinnande lastbil eller bevittna/orsaka en person brinna inne.
Citera
Medlem
kermassas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xmz
Bilderna på flickstackarn som ligger i tre delar mitt på Drottninggatan, innan någon brandman kommit dit är mer pålitligt.
Att det fanns NÅN under lastbilen, menar jag.
Citera
2017-04-10, 17:24
Medlem
henkesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseJackie
Klädseln matchade ju iaf perfekt föräldrarnas efterlysning..Men ja allt är ju möjligt

Såg ut som blåa byxor kan jag tycka, och personen på bilden såg mer vuxen ut. Handväska såg det ut som också. Men ja kan ha varit 11 åringen också.
Citera
Medlem
Scherings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henkess
Inte första gången som en migrationsarbetare råkar ut för invandrarnas framfart. Något jag stör mig på är nummer 56, 57 och 61. Invandrare som skrattar och plojar efter denna otäcka händelse. Vad är det som är så roligt, fy fan ingen respekt alls jävla snorungar. Bra att dom bilderna togs med, finns fler har jag sett också. Dom representerar många av invandrarnas syn på det inträffade.
På bild 61 skrattar nog killarna bara åt den kvinnliga polisen i hjälm. Inte säkert att de ens kände till då vad som precis hänt på Drottninggatan.
Citera
Medlem
JaBaDaBaDoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kermassa
Belgiskan ska ha varit det första offret.

Tragiskt, en psykolog mindre nu, GM hade ju behövt hon nu.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tomato
Jo, det är olagligt enligt trafikförordningen.
Jag hade fel, men undra om det gäller en chaufför under arbete vid bilen?
Citera
2017-04-10, 17:25
Medlem
Sillberskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Brott mot vilken lag? (säger inte emot, bara undrar)

Trafikförordningen, fösäkringen gäller inte heller, gäller även lastbil vid av och pålastning.
Om nu motorn måste gå så antar jag att åtminstone dörren måste hållas låst.

http://www.dagensjuridik.se/2013/02/lamnade-kvar-nycklarna-i-olast-bil-doms-till-boter
Citera
2017-04-10, 17:26
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lennywalter
Det finns ingen lag som säger att det är förbjudet att lämna nycklarna kvar i bilen, men däremot så kan ägaren (Spendrups) ej få någon ersättning av försäkringsbolaget,

Jo det finns

Trafikförordningen, fetad del

Citat:
50 § När ett fordon stannats eller parkerats, skall föraren vidta åtgärder för att hindra att fordonet kommer i rörelse av sig självt.
Föraren av ett motordrivet fordon skall även vidta lämpliga åtgärder för att förhindra att fordonet obehörigen brukas av någon annan.
Ett fordons dörrar eller andra anordningar får inte öppnas på sådant sätt att fara eller onödig olägenhet uppstår. Inte heller får på- eller avstigning eller på- eller avlastning ske så att fara eller onödig olägenhet uppstår.

http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19981276.htm
Citera
Medlem
Mooskys avatar
Häktningsframställan
https://minfil.org/x59905b0b5/Stockholms_TR_B_4708-17_Aktbil_9.pdf

Citat:
Akilov, Rakhmat
Personnummer/födelsetid
19780274-8215
Bostads- och postadress
c/o Mirzoy *va, Hidinge Backe SPÅNGA
Medborgare i (om ej i Sverige)
Uzbekistan
Tolk behövs Språk
Ryska
Den anhållne förvaras
Häktet Kronoberg
Förhör enligt 23:9 RB inlett Gripen
kl 2017-04-07 kl 19:55 Anhållen 2017-04-08 kl 01:15

Citat:
Häktningsframställan, sannolika skäl
Terroristbrott 2017-04-07 i Stockholm
Id: POD50-BM2017-284611305-3G, Ext ärendenr: 5000-K418866-17

Andra uppgifter
Citat:
born on 14 February 1978 in Samarkand, Uzbekistan.

Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Han har fått sk samordningsnummer, då läggs 60 på födelsdagen.
Senast redigerad av Moosky 2017-04-10 kl. 17:42.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kermassa
Borde inte brandmännen vara en rätt trovärdig källa i det här fallet?
Det vet man aldrig. Hur vet man ens att en brandman har uttalat det de brukar normalt hålla sig ganska tysta om vad de sett och gjort till media.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in