2017-04-10, 14:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Darrar
Hur menar du? Det jag menar är att man kan väl inte bli misstänkt för att någon ringer? Alla svarar väl när det ringer

Du ser ingen skillnad på sammanhang mellan att ha blivit uppringd av en terrorist 10 minuter efter dådet eller att ha blivit uppringd av dig 10 minuter efter att du snattat?
Citera
2017-04-10, 14:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Praetori
Det som sades var att Polisen bekräftade att det kommit in rapporter om skjutningar, inte att det var bekräftat på något sätt. Polisen har aldrig bekräftat att det skjutits annat än enskilda polismän/kvinnor som försökte få bort allmänheten från gatorna då de trodde att det sköts i anslutning till attentatsplatsen. Uppgifter som inte visade sig stämma i slutändan.

Folk rapporterar in att de sett vapen
och det kommer in rapporter om att det skjuts. Polisen bekräftar att sådana rapporter inkommit för media men de bekräftar inte att det de-factor pågått någon skottlossning eftersom man i det läget inte vet. Svårare än så är det inte.

Du glömde att det finns foto på en beväpnad man just när lastbilen kraschat in i Åhlen's.

http://imgur.com/gallery/xqVli/comment/1006996921

Pistolen syns tydligt i kontrast mot den ljusbruna pelaren. Avtryckardisciplin, med avtryckarfingret utanför varbygeln, tyder på en van skytt som livvakt.
Citera
2017-04-10, 14:50
Medlem
Beck86s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fiveafterdark
Det här är planerat massmord det handlar om. Attack på svensk mark. Hur tänker du egentligen?

Jojo, men som tur väl va blev de inte så
Citera
2017-04-10, 14:54
Medlem
Axis.bold.as.loves avatar
Detta vittnesmålet styrker tesen om att GM förlorade styrförmågan på lastbilen innan han kraschade in i varuhuset:
Citat:
Jag hade bestämt mig för att jag ställer min bil i vägen. Jag trodde verkligen att den skulle köra hela vägen. Innan den krockar, innan den kör in i Åhléns, så känns det som om den förlorade styrförmågan och det är därför den kraschar in då, det är så jag känner det, det är så jag upplever det. Jag upplever det inte som om han planerade att köra in där.
http://www.svt.se/nyheter/inrikes/han-forsokte-stoppa-lastbilen-med-vardetransportbil

Skulle tro att han fick punktering på ett av framhjulen. Syns det någon punktering från bärgningsbilderna?

Han som uttalar sig i citatet ovan är alltså ordningsvakt och han sprang fram direkt till lastbilen efter att den kraschat. Samtidigt inte ett ord om att GM hoppade ur hytten och gick/sprang från platsen. Teorin om att alla skulle vara så chockade att de inte lägger vikt vid GM:s rörelser har jag svårt att acceptera. När Palme sköts i just dessa kvarter så kutade en efter skytten samtidigt som många andra observerade honom. Att någon blir avrättad på trottoaren är ju också kaotiskt precis som när en lastbil skenar.
Citera
2017-04-10, 14:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Du glömde att det finns foto på en beväpnad man just när lastbilen kraschat in i Åhlen's.

http://imgur.com/gallery/xqVli/comment/1006996921

Pistolen syns tydligt i kontrast mot den ljusbruna pelaren. Avtryckardisciplin, med avtryckarfingret utanför varbygeln, tyder på en van skytt som livvakt.

Nej det är inget som är glömt och det har diskuterats tidigare i tråden. Det är en civilare, extremt vanligt förekommande kring t-centralen. Det fanns fler på plats och det är mycket troligt att det är ursprunget till pratet om vapen. Dessutom gör folk vissa förutfattade bedömningar när de begriper att det rör sig om ett terrordåd (som i många uppmärksammade fall inkluderat beväpnade terrorister).

Att det syns ej uniformerade poliser med dragna vapen säger varken från eller till angående den icke-existerande skottlossningen. Merparten av alla fall där Polis drar sina tjänstevapen är helt befriade från skottlossning, både före och efter utan det handlar om ett rutinförfarande som är väl inövat beroende på situation.
Citera
2017-04-10, 15:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Axis.bold.as.love
Han är alltså ordningsvakt och han sprang fram direkt till lastbilen efter att den kraschat. Samtidigt inte ett ord om att GM hoppade ur hytten och gick/sprang från platsen. Teorin om att alla skulle vara så chockade att de inte lägger vikt vid GM:s rörelser har jag svårt att acceptera. När Palme sköts i just dessa kvarter så kutade en efter skytten samtidigt som många andra observerade honom. Att någon blir avrättad på trottoaren är ju också kaotiskt precis som när en lastbil skenar.

Det var tusentals människor som sprang i panik åt alla håll och kanter. Det är inte ett dugg märkligt att ingen begrep att de observerade GM och följde efter.
De som befann sig på sergelsidan behöver i det läget inte alls ha varit medvetna om vad som hänt inne på Drottninggatan och de som befann sig på Drottninggatan med nerverna under kontroll och möjligen lyckats lägga ihop två och två hade förarplatsen och dörrarna skymda av byggnaden, själva fordonet och korvvagnen. Lägg till en enorm mängd människor, brand och ett tämligen snabbt förlopp (och en mycket kort sträcka för GM till tunnelbanenedgången) så är det snarare turligt att det gjordes några observationer alls.
Citera
2017-04-10, 15:01
Medlem
Sopphjonets avatar
Hur kan man vara en sån sopa att man bara lyckas döda 4 människor och en hund på fucking Drottninggatan en fredageftermiddag...?
Helt obegripligt. Otroligt många måste ha kunnat rädda sig undan för att de kunde rusa in i butiker. Vid Nice-attentatet hade ju folk inte någonstans att fly undan på samma sätt, han kunde fortsätta köra efter.

Eller andra teorier? Dumt att sitta och bränna sig på en påse kemikalier i förarhytten också. Helt klart inte den skarpaste kniven i lådan.
Citera
2017-04-10, 15:04
Medlem
Citat:
Skulle tro att han fick punktering på ett av framhjulen. Syns det någon punktering från bärgningsbilderna?
Hela framvagnen är ju eldhärjad och dessutom har den kraschats genom väggen på Åhléns så det är ytterst svårt av ett par bilder att avgöra vad som hänt när.
Det plöjdes ju betongsuggor och stolpar och ligger stora mängder med olja och rester längs färdvägen så att någonting gick sönder på lastbilen kan du nog utgå ifrån.
Citera
2017-04-10, 15:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sopphjonet
Hur kan man vara en sån sopa att man bara lyckas döda 4 människor och en hund på fucking Drottninggatan en fredageftermiddag...?
Helt obegripligt. Otroligt många måste ha kunnat rädda sig undan för att de kunde rusa in i butiker. Vid Nice-attentatet hade ju folk inte någonstans att fly undan på samma sätt, han kunde fortsätta köra efter.

Eller andra teorier? Dumt att sitta och bränna sig på en påse kemikalier i förarhytten också. Helt klart inte den skarpaste kniven i lådan.

Ja en logisk reaktion på resultatet.

Men det som hände var att han redan vid början av sin resa på drottninggatan körde på diverse andra föremål såsom blomkrukor, stenstopp och bänkar. Det lät ofantligt mycket och fick folk att reagera längre ned på gatan relativt snabbt.

Hade inte detta skrammel och tumult skett hade nog många fler åkt dit då de enda de flesta i övrigt kunde identifiera var skrik och panik runtomkring sig. Men skramlet av allt han körde på lät högt och var tydligt vart det kom ifrån.

Ja liknande skrammel låter mer än själva lastbilen som ger ifrån sig ett ljud som alla andra fordon runtomkring dig. Därför får man ingen direkt automatisk koll vart detta fordonsljud kommer ifrån eller om det är faran som folk skriker om.
Citera
2017-04-10, 15:08
Medlem
buprenorfins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beck86
Nu tycker jag att detta börja gå till en överdrift, 4 personer har dött o de ska hållas tyst minut i regeringen snart. Det har dött fler i trafikolyckor men inte planterar man blommor på Sergels torg för det.
Heja Sverigedemokraterna.
Sverige har drabbats av sitt första terrorbrott av sympatisör/er till IS, men det påverkar inte landet annorlunda än trafikolyckor, eller vadå?

Tror inte det handlar så mycket om att hedra offren, utan att visa sitt engagemang i frågan.
Citera
2017-04-10, 15:09
Medlem
Citat:
Detta vittnesmålet styrker tesen om att GM förlorade styrförmågan på lastbilen innan han kraschade in i varuhuset:
http://www.svt.se/nyheter/inrikes/han-forsokte-stoppa-lastbilen-med-vardetransportbil

Han som uttalar sig i citatet ovan är alltså ordningsvakt och han sprang fram direkt till lastbilen efter att den kraschat. Samtidigt inte ett ord om att GM hoppade ur hytten och gick/sprang från platsen. Teorin om att alla skulle vara så chockade att de inte lägger vikt vid GM:s rörelser har jag svårt att acceptera. När Palme sköts i just dessa kvarter så kutade en efter skytten samtidigt som många andra observerade honom. Att någon blir avrättad på trottoaren är ju också kaotiskt precis som när en lastbil skenar.
Varför jagade inte den skärpta Santiago Cueva efter gärningsmannen?
Citera
2017-04-10, 15:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sopphjonet

Han HADE ju inte tänkt krascha in i Åhlens utan fortsätta en bra bit till. Han fick tydligen problem med styrningen då han kört på något innan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in