2017-04-10, 11:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JayGatsby
Så de av de 4 mördade är

- 11-åriga Ebba
- Nederländsk turist
- Chris (minns ej efternamn), britt från Spotofy.

Vem är det 4e offret?

Belgisk turist, kvinna*
Citera
2017-04-10, 11:40
Medlem
Beck86s avatar
Nu tycker jag att detta börja gå till en överdrift, 4 personer har dött o de ska hållas tyst minut i regeringen snart. Det har dött fler i trafikolyckor men inte planterar man blommor på Sergels torg för det.
Heja Sverigedemokraterna.
Citera
2017-04-10, 11:42
Medlem
Tomatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Praetori
Nej den är inte bekräftad. Dock finns det uppgifter i chatten som överensstämmer med saker som inte varit kända utanför utredningen, fram tills nu.
Polisen sa dock tidigt att GM hade meddelat sig med någon tätt efter dådet. Minns inte om de sa chattat eller kontakt via snapchat eller dyl.
Citera
2017-04-10, 11:44
Medlem
fiveafterdarks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beck86
Nu tycker jag att detta börja gå till en överdrift, 4 personer har dött o de ska hållas tyst minut i regeringen snart. Det har dött fler i trafikolyckor men inte planterar man blommor på Sergels torg för det.

Det här är planerat massmord det handlar om. Attack på svensk mark. Hur tänker du egentligen?
Citera
2017-04-10, 11:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ealdorman3
FRA-lagen handlar om fildelning och skivbolag, inget annat.

Den handlar om just terrorism och liknande. Men den blev kraftigt stympad och svårarbetad. Läs mer om vilka begränsingar den fick och vilket syfte....

https://sv.wikipedia.org/wiki/FRA-lagen

Men det var fildelarna som var oroliga för att bli övervakade. Men som sagt den lagen hette IPRED.
Citera
2017-04-10, 11:45
Medlem
JayGatsbys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
70-årig kvinna från Uddevalla, uppger P4 Väst.

Citat:
Ursprungligen postat av chrisemil
Belgisk turist, kvinna*

Tack.

Flera lär väl vara på intensivvård så siffran kan nog öka.
Citera
2017-04-10, 11:45
Medlem
JayGatsbys avatar
En australiensisk turist ska ha sett lastbilen sikta på en barnvagn som skulle krossats, men den kanske var tom? Känns som man borde hört om det.
Citera
2017-04-10, 11:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av tantigheter
Och
han häckade alltså på Arlanda i en eller annan timma innan han for vidare till Märsta?
Hur står det till på Arlanda?

En fara med alla som jobbar i byggsvängen är att de lär känna så många skrymslen och vrår; av egen erfarenhet vet jag att de alltid hittar tomma eller halvtomma lägenheter och källarutrymmen och liknande för mer eller mindre långvarigt uppehälle.
Många av dem är naturligtvis legitima om än utnyttjade arbetare från Baltikum och andra länder varifrån arbetskraft söker sig. Men just fenomenet att det finns så många bra gömslen är ju intressant, tycker jag.

Arlanda verkar varit som vanligt dagen efter dådet..
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Ja men det är väl inte så svårt. De som dog hade västerländskt utseende och troligen har de flesta av de skadade likaså. Att undvika muslimska kvinnor är enkelt eftersom de alltid bär huckle och muslimska män är oftast svartmuskiga och bär skägg.

Därav kan man också förstå varför dödssiffran blev så pass låg. Undviker man alla som ser ut som potentiella muslimer på Drottninggatan så blir det inte så många som man kan köra på.

Jag förstår fortfarande inte. Är det utseendet som bekräftar religionen? Om någon har västerländskt utseende, då kan hen definitionsmässigt inte vara rättrogen? Då är det väl ingen vits för västerlänningar att byta religion?

OM det skulle ha visat sig att han hade kört på rättrogna muslimer, vilket straff skulle följa av det? Skulle Allah förlåta honom? Skulle det bli avdrag på de lovade 72 jungfruerna?

Vidare har GM meddelat att han “bombar Sverige” för att “Sverige bombar hans land” - vilket jag trodde vara Uzbekistan.. Fast han tycks själv prata om Syrien. Och amerikaner. Lite förvirrande för den som inte är insatt..

Om han nu ville hämnas på just svenskarna, då borde han ha “bombat” I tunnelbanan där alla definitionsmässigt är just svenskar. Nu rök det två utlänningar med helt I onödan. Dessutom en psykolog som arbetade med asylfrågor och som rimligtvis inte borde ha räknats som hans fiende. Han borde tvärtom ha bokat tid hos henne..

Om syftet var att avskräcka svenskarna att samlas på gator och torg eller att inte våga spatsera på våra gågator, då måste jag säga att även polisen hade svårt att få svenskarna (och turisterna) att fatta detta – strax efter dådet. De skrek för full hals, men folk ville ju filma..
Citera
Medlem
tigerrakets avatar
Citat:

Du får ju förstå att folk är chockade. Många har naivt trott att Sverige var en säker plats, men i själva verket var detta väntat utav många. Det är ju ingen slump att Polis och Militär övar inför attacker stup i kvarten.

En bilolycka inträffar av misstag. En terroristattack inträffar pga att vissa människor inte kan läsa koranen och fatta vad som egentligen står i den.

Idag sätter man punkt för minnesstunder och liknande.
SMS:en som man lade upp idag bevisar ju att han inte hade för avsikt att köra in i Åhléns. Antagligen så är det styrningen som fått sig en törn av att ramma in i betongfundament, lycktstolpar, människor och trottoarkanter i hög hastighet.

Off-topic: Undrar om någon komiker som Özz eller liknande kommer försöka skämta om denna terroristen också? Han var ju lika dålig som den förra, han ville ha fler offer, men han misslyckas som tur är och hans "kamrater" sörjer över att dådet inte blev så lyckat.
Citera
Medlem
Tomatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JayGatsby
Tack.

Flera lär väl vara på intensivvård så siffran kan nog öka.
Det ligger kvar 2 stycken på intensiven och media rapporterar att de är på bättringsvägen lyckligtvis. Men man vet ju aldrig.
Citera
2017-04-10, 11:48
Medlem
Stigmata01s avatar
Citat:

Handlar väll mycket om hur många som blev påverkade av händelsen direkt och indirekt. Ett starkt uppvaknande för många cucks och batikhäxor som tror att alla invandrare är som Sean Banan eller random bluring hämtad från en svensk komedi.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in