2017-04-10, 11:14
Avstängd
konstapels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Europe
Jag fattar fortfarande inte den där siffran. Räknas endast de som senaste året har fått avslag på asylansökan och gått under jorden som att de har "gått under jorden"? Samt varför ska inte de som inte ens har ansökt om asyl, men vistas i landet illegalt, utvisas? Ingen kan väl mena att eventuella jihadister som kommer till Sverige och inte anmäler sig hos svenska myndigheter för att ansöka asyl, utan istället omedelbart går under jorden, skulle till skillnad från asylsökande inte utgöra en minsta säkerhetsrisk? De svenska myndigheterna angav redan 2010, för 7 år sedan, att 10,000-35,000 befinner sig i Sverige illegalt. För några år sedan hörde jag en (förvisso tämligen godtyckligt höftad) siffra på 50,000 som befinner sig Sverige illegalt. Visst har säkert en del av dem dragit sedan dess, men vi har ju ständigt fått allt fler, inte minst under den s.k. 'flyktingkrisen'. Idag måste det väl snarare handla om minst 100,000 som befinner sig i Sverige illegalt?

Edit: Sedan har vi Sjuklöverns gemensamma, världsunika, politik med att folk som befinner sig i Sverige illegalt ska ha rätt till sjukvård, tandvård, försörjningsbidrag och en rad andra delar av välfärdssamhället. Det torde ju onekligen både underlätta att "gå under jord" i Sverige och locka folk till Sverige för att just göra det. Kommer det någon gång i framtiden hända att någon del av Sjuklövern ändrar sin politik på den punkten, eller att det regimlojala etablissemanget kommer att kritisera nämnda politik?

Jag tror att siffran enbart rör de som har ett aktivt avvisningsärende hos polisen. Som du skriver borde antalet illegala vara betydligt högre än 12500.
Citera
2017-04-10, 11:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lapon
09:05 Salaaam (ngt mer på arabiska) - Hur är det Achi ?

09:34 ??

09:35 Illa. Jag körde över några , bilen for inte åt rätt håll. Nu är jag vid flygplatsen. Det är en återvändsgränd .

09:39 ?

09:39 Men du lever

09:42 I centrala Stockholm körde jag över ett tiotal, nu måste jag ta mig härifrån!!!

09:47 Allah Akubar, min broder ("Subgana Llga" ngt arabiskt?) Jag älskar dig för Allah's skull, Stå fast i sanningen (in sja - låter igen arabiskt) Allah

09:47 Achi jag skannade en kort video

En artikel i Echo Moskva skrev om det i lördags http://echo.msk.ru/news/1959516-echo.html
Vågar man dra slutsatsen att åtminstone den han chattade med är känd i Ryssland och under övervakning?
Hur annars har konversationen kommit ut så tidigt och just där?
Säkert har svensk polis hittat samtalet i hans mobil, men då långt senare.
Citera
2017-04-10, 11:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av konstapel
Jag tror att siffran enbart rör de som har ett aktivt avvisningsärende hos polisen. Som du skriver borde antalet illegala vara betydligt högre än 12500.
Det är väl bara dom som fått avslag. Finns säkert minst lika många till som bara gömmer sig och bygger bomber.
Citera
2017-04-10, 11:27
Medlem
Just nu i TV - efter Malou - sitter Anders Ygeman precis i direktsändning
och pratar om s.k "IS-återvändare" till Sverige.

Att de inte "bör få återvända till Sverige efter att t ex "som IS-krigare"
bränt folk i bur, flått folk levande".

"De bör helst lagföras på plats, där det t ex finns bevis " -
?vilket inte kommer att ske ?

" I andra hand bör de Lagföras i Sverige" ?- vilket inte kommer att ske ,
då säkerligen bevisning saknas.

Tydligen är det nu i alla fall "officiellt accepterat" att ha en åsikt om
saken.
Citera
2017-04-10, 11:27
Medlem
"Машина не туда заехала" betyder snarare "bilen körde inte dit" än "bilen körde fel". Vart är "dit"?
Citera
2017-04-10, 11:29
Medlem
Tomatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av konstapel
De med avvisningsbeslut är 18000 men 12500 har avvikit. Antalet papperslösa utöver dessa räknar migrationsverket kunna vara mellan 10000 - 35000 under de senaste 7 åren.
Citera
2017-04-10, 11:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av harlemsfinest
"Машина не туда заехала" betyder snarare "bilen körde inte dit" än "bilen körde fel". Vart är "dit"?

Skulle gissa att han hade planen att köra hela vägen ner till Riksdagshuset, vilket är var man kommer om man fortsätter gatan ner.
Citera
2017-04-10, 11:30
Medlem
2big4yous avatar
Citat:
Precis som föraren av värdetransporten sa så var nog planen att fortsätta Drottninggatan ner.
Citera
Medlem
Fick samtal just att stadshuset är spärrat. Massor av poliser. Tom polisbåten är igång och snurrar. Vägarna spärrade. Vet någon vad det handlar om?
Citera
Medlem
Citat:

Jag uppfattar det som att han menar "bilen körde in på fel ställe"
Citera
2017-04-10, 11:32
Medlem
Med tanke på mängden avvisningar så hade han bara hållit sig undan i 6 veckor, helt orimligt att polisen skulle hunnit lägga energi på det och leta runt. Han kom till Sverige före den stora flyktingströmmen och debatten runt det. Han är precis lika jävla mycket psykfall som Anton Lundin som högg ihjäl folk i en skola i Trollhättan. Att peka finger på flyktingar nu är lika jävla dumt som att anklaga varenda svenne för Trollhättan.

Fast ena gången så är det ett hatbrott utförd av en helsvensk högerextrem och nästa gång utav en störd Isis wannabe som tjattar på nätet med likasinnade. Dom får bara olika benämning, ena är ett hat brott och andra terrorbrott.

Vi har gnällt och klagat hela tiden på när FRA vill ha utökade befogenheter, fan ta FRA lagen, bla, bla.... Säpo ska inte få snoka för mycket i människors liv. Vi ska ha våran integritet!! Flashbackarna är ju några av de mest högljudda där.

Tänk på att de lagarna kanske inte är för att spåra och hitta fildelare utan att kunna ha en större chans att spåra terrorister och sjuka enstöringar.
Citera
2017-04-10, 11:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av m4x
Fick samtal just att stadshuset är spärrat. Massor av poliser. Tom polisbåten är igång och snurrar. Vägarna spärrade. Vet någon vad det handlar om?

Det är ju föranmält inför den tysta minuten. Läser inte folk offentliga kommunikéer?!
Det kommer vara flera avspärrningar mellan 11-13 i innerstan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in