Citat:
Jag fattar fortfarande inte den där siffran. Räknas endast de som senaste året har fått avslag på asylansökan och gått under jorden som att de har "gått under jorden"? Samt varför ska inte de som inte ens har ansökt om asyl, men vistas i landet illegalt, utvisas? Ingen kan väl mena att eventuella jihadister som kommer till Sverige och inte anmäler sig hos svenska myndigheter för att ansöka asyl, utan istället omedelbart går under jorden, skulle till skillnad från asylsökande inte utgöra en minsta säkerhetsrisk? De svenska myndigheterna angav redan 2010, för 7 år sedan, att 10,000-35,000 befinner sig i Sverige illegalt. För några år sedan hörde jag en (förvisso tämligen godtyckligt höftad) siffra på 50,000 som befinner sig Sverige illegalt. Visst har säkert en del av dem dragit sedan dess, men vi har ju ständigt fått allt fler, inte minst under den s.k. 'flyktingkrisen'. Idag måste det väl snarare handla om minst 100,000 som befinner sig i Sverige illegalt?
Edit: Sedan har vi Sjuklöverns gemensamma, världsunika, politik med att folk som befinner sig i Sverige illegalt ska ha rätt till sjukvård, tandvård, försörjningsbidrag och en rad andra delar av välfärdssamhället. Det torde ju onekligen både underlätta att "gå under jord" i Sverige och locka folk till Sverige för att just göra det. Kommer det någon gång i framtiden hända att någon del av Sjuklövern ändrar sin politik på den punkten, eller att det regimlojala etablissemanget kommer att kritisera nämnda politik?
Edit: Sedan har vi Sjuklöverns gemensamma, världsunika, politik med att folk som befinner sig i Sverige illegalt ska ha rätt till sjukvård, tandvård, försörjningsbidrag och en rad andra delar av välfärdssamhället. Det torde ju onekligen både underlätta att "gå under jord" i Sverige och locka folk till Sverige för att just göra det. Kommer det någon gång i framtiden hända att någon del av Sjuklövern ändrar sin politik på den punkten, eller att det regimlojala etablissemanget kommer att kritisera nämnda politik?
Jag tror att siffran enbart rör de som har ett aktivt avvisningsärende hos polisen. Som du skriver borde antalet illegala vara betydligt högre än 12500.