2017-04-10, 10:52
Medlem
Ni kan ju inte tro på allvar att han åkte och valde ut offer?
1. Han körde i ungefär 80km/h med en lastbil på en trång gata, lastbilen uppför sig inte precis som en personbil där.

2. Han hann bara se alla offer bakifrån.

Sluta hitta på saker, det var en vansinneskörning med målet att köra på så många som möjligt.
Citera
Medlem
Garnityrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mertillen
Klädsamt om ni någon gång förklarar hur ni kommer fram till det. Ni mörkar, varför?
Vad menar du? Barn i förskoleåldern förstår att terroristers mål inte primärt är att ha ihjäl fyra oturliga fredagsflanörer, utan att injaga skräck och fruktan i så många som möjligt som INTE var på platsen. Detta mål blir naturligtvis i ökande grad uppfyllt ju fler som ser bilder från dådet och desto vidrigare bilderna i fråga är.

Citera
Medlem
pedrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustLikeMoney
Skärmdump på chatten

Den han chattar med sitter 6 timmar efter i tidszon!

Det tror jag inte, avsändarens klocka är inställd på fel tid och därför får meddelandena dessa tidsstämplar.
Citera
2017-04-10, 10:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReiseReise
Så vilka var det som dog?

Det har visats namn och bild på kvinnan från Belgien och mannen från England. Vilka var dom andra två, och varför har media inte gått ut med det ännu?

Vad jag har förstått så är det endast spekulationer att det handlar om två svenska tjejer, den ena ung och den andra gammal.

Tror att jag såg en bild också från platsen där en kvinna hade fått foten kapad.

För att familjen kanske inte vill det ?
Det har sagts att en av de är den 11 åriga flickan som efterlystes på fredagen. Den andra ska vara från Uddevalla. Åldern på denna är inte sagt vad jag vet.
Citera
2017-04-10, 10:56
Medlem
Dissociatives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Garnityr
Vad menar du? Barn i förskoleåldern förstår att terroristers mål inte primärt är att ha ihjäl fyra oturliga fredagsflanörer, utan att injaga skräck och fruktan i så många som möjligt som INTE var på platsen.

Jag hoppas du medvetet överdriver här, för nej det gör de inte.
Citera
2017-04-10, 10:59
Medlem
lapons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av santos_deville
1: vad står det i chatten?
2: hur fan har denna läckt redan?

09:05 Salaaam (ngt mer på arabiska) - Hur är det Achi ?

09:34 ??

09:35 Illa. Jag körde över några , bilen for inte åt rätt håll. Nu är jag vid flygplatsen. Det är en återvändsgränd .

09:39 ?

09:39 Men du lever

09:42 I centrala Stockholm körde jag över ett tiotal, nu måste jag ta mig härifrån!!!

09:47 Allah Akubar, min broder ("Subgana Llga" ngt arabiskt?) Jag älskar dig för Allah's skull, Stå fast i sanningen (in sja - låter igen arabiskt) Allah

09:47 Achi jag skannade en kort video

En artikel i Echo Moskva skrev om det i lördags http://echo.msk.ru/news/1959516-echo.html
Citera
2017-04-10, 11:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av speedballen
Splittereffekt?

Ja, typ som handgranater
Citera
2017-04-10, 11:02
Medlem
autostoperkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wangox
För att familjen kanske inte vill det ?
Det har sagts att en av de är den 11 åriga flickan som efterlystes på fredagen. Den andra ska vara från Uddevalla. Åldern på denna är inte sagt vad jag vet.
det sägs 31 år
Citera
2017-04-10, 11:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av santos_deville
2: hur fan har denna läckt redan?
MGM var turligt nog efterbliven som hade en telefon och därifrån är det ju lätt att spåra vidare.
Forum där det förekommer extremister övervakas slentrianmässigt av diverse underrättelsetjänster och det finnas alltid folk som tipsar media (för att inte tala om att en del journalister är rätt bra på att gräva själva).
Citera
2017-04-10, 11:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av glendale
Citat:
Ursprungligen postat av mitthopp
Malmvägen i Sollentuna?
Senast redigerad av Elysia 2017-04-10 kl. 11:54.
Citera
2017-04-10, 11:12
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Huruvida uzbeken var maskerad eller inte, är en intressant fråga. Förskoleläraren Anita såg honom på nära håll.
Citat:
– Jag brukar alltid kolla noga på de bilister jag möter i min väg, jag tittar på dem innan jag går över en gata med klassen för jag vill ha ett tecken på att de sett oss. Så jag tittar, ofta höjer de handen eller vinkar.
...
– Jag tittade jättenoga på honom. Jag försökte möta hans blick, men han tittade aldrig på mig, han stirrade hela tiden åt sidan, så jag vågade inte börja gå.
Några ögonblick senare, när han svängt in på Drottninggatan.
Citat:
Hon hör ljudet av upprörda röster och skyndar sig fram till hörnet av Drottninggatan.

– Där står en kvinna som säger att det här är det läskigaste hon varit med om, att hon sett en man som hade svart mask på sig. Jag tänker då att hon snackade strunt, han hade ju ingen mask på sig. Men han måste ha tagit på sig den när han körde ner på gatan.
Mask på, mask av, mask på, mask av.
http://www.svt.se/nyheter/inrikes/hon-sag-den-misstankte-terroristen-jag-forsokte-mota-hans-blick
Citera
2017-04-10, 11:13
Medlem
https://m.youtube.com/watch?v=dkFvf9Nyt6E

1:37 in i klippet

Turist: is this a terroist?
Svensk: something like that
Turist: oh my fucking god
Svensk: or nån crazy guy maybe

Det har alltså precis kört in en lastbil i åhlens som rammat personer längst hela Drottninggatan och "delat en människa itu" enligt svensken själv i klippet. Trots det sitter politisk korrektheten så djupt, att svensken bara måste konstatera att det faktiskt kan vara en psyksjuk, och inte en terrorist.. Precis i vanlig SVT-anda..

Tappade hoppet när jag såg det. Om det inte räcker att ens vara med i en pågående terrorattack, vad ska hjälpa då!?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in