2017-04-09, 23:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CHALLETVAERVIGG
Någon annan som reagerat på att det mer och mer glider över från Terrorattack till att kallas lastbilsdåd, snart heter det väl lastbilsolyckan på Drottninggatan!

Jag tycker att det blir fullt fokus på den hemska lastbilen, man ska tycka illa om själva lastbilen som om det var lastbilen som attackerade folk!

På kvällstidningarna står det i alla fall terror och det står ganska mycket om terroristen. Så detta om lastbilsolycka som du dillar om vet jag inte alls var du har hört.
Citera
2017-04-09, 23:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lyngstad
Sverige på listan bland USA:s allierade mot IS

Så samtidigt som vi är med och bekämpar terrorism så släpper vi in dessa och ger bidrag och uppehälle. Helt sjukt! Att tillhöra en terroristgrupp är inte olagligt. Att resa för att strida är olagligt. Hör de inte själva hur idiotiskt detta låter.
Citera
2017-04-09, 23:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
På kvällstidningarna står det i alla fall terror och det står ganska mycket om terroristen. Så detta om lastbilsolycka som du dillar om vet jag inte alls var du har hört.
tycker dom flesta media säger typ misstänkta terroristattacken ingen som vågar kalla det för vad det är.
Citera
2017-04-09, 23:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regnflingan
Vilket läskigt sammanträffande att den belgiska kvinnan som arbetade som psykolog med inriktning på asylsökande, blev mördad av en asylsökande!

Har du en länk till detta?

Skulle gärna vilja läsa artikeln.
Citera
2017-04-09, 23:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av glendale
Anhållen nummer 2 då? Vet vi vem det är? Bodde på Vårbergadressen, antar jag?

Rakhmat Akilov bodde där, sa polisen i TV. Antaligen i "tvåans" lägehet.
Citera
2017-04-09, 23:10
Medlem
Garnityrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av charkoal
Så samtidigt som vi är med och bekämpar terrorism så släpper vi in dessa och ger bidrag och uppehälle. Helt sjukt! Att tillhöra en terroristgrupp är inte olagligt. Att resa för att strida är olagligt. Hör de inte själva hur idiotiskt detta låter.
Det beror på föreningsfriheten som är grundlagsfäst. Att ändra grundlagen kräver två beslut i riksdagen med ett allmänt riksdagsval emellan. Detta trodde jag var allmänt veterligt..
Citera
2017-04-09, 23:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kcabhsalfflashback
tycker dom flesta media säger typ misstänkta terroristattacken ingen som vågar kalla det för vad det är.
Och vad fan är det då, om inte en högst misstänkt jävla terrorattack?

Kan folk sluta bestämma sig för att någon formulering är "fel" eller har "en agenda" och sedan selektivt snappa upp just sagda formulering?
Citera
2017-04-09, 23:12
Medlem
CHALLETVAERVIGGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol

Det var ironi, skrev "snart kallas det väl" jag menar att det var för mycket snack om en ond lastbil, inte vem som körde den.. typ som "en pistol har skjutit en man Tensta" man borde skriva "en av en misstänkt terrorist framförd lastbil har mejat ner....
Citera
2017-04-09, 23:16
Medlem
Garnityrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av glendale
Stämmer det. Inte för intet att han är GWs favvo advokat.

Det första JE sa i det här var att han inte försvara brottet utan person som är anklagad för brottet.
Undra varför han han kände att behövde säga det här?

Personligen tycker jag inte advokater som utan förebehåll eller moral ska få verka som offentliga försvarare.
Faller notan på oss svenskar eller JE i det hör fallet? Ska skattebetalarna betala för en efterlyst terrorist som dessutom skulle varit utvisad redan?
Tja du, en anledning till att han sa så kan ha varit frågan som ställdes: hur känns det att försvara ett sånt här brott?

Angående betalning kanske du kan fundera på vem som betalar dig när du utför ett arbete, du själv (what?!) eller uppdragsgivaren? Om den tilltalade fälls för brottet är det där notan hamnar.

Precis som för alla andra rättssamhällen vore det lite klurigt att på förhand säga att alla har rätt till en offentlig försvarare, förutom dom som är misstänkta för ett särskilt grovt brott förstås - då får du betala själv. Det är såklart ännu viktigare vid grova brott.
Citera
2017-04-09, 23:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Azimut68
Har du en länk till detta?

Skulle gärna vilja läsa artikeln.
Ödets ironi skulle man kanske kunna säga
http://www.expressen.se/nyheter/31-ariga-belgiskan-skulle-traffa-vanner/

citat från artikeln
Citat:
Hon hade flugit hit ensam från hemmet i den belgiska lilla orten Lembeek i Halle söder om Bryssel där hon bodde tillsammans med sin ettårige son och enligt flamländska tidningen Het Nieuwsblad arbetade som psykolog med inriktning på asylsökande människor.
Citera
2017-04-09, 23:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mitthopp
JO, det gör man, man ringer 114 14. Det är stöld. Man skriver en stöldanmälan.

Men detta var ett företag som ägde lastbilen och någon levererade varor.

Har du ringt 11414 någon gång? Man kan få vänta i 25 minuter. Hänt många gånger då jag kör mycket i tjänsten och ringer på rattfyllerister och idioter som inte har körkort hela tiden och det tar alltid en bra stund att komma fram... Tyvärr tror jag inte det hade gjort något i detta fallet..
Citera
2017-04-09, 23:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mackan1992
Så gärningsmannen tillhörde IS, vilken chock!

Den MGM:n föddes och växte upp i ett land där det var förbjudet att vara muslim. Fosrtfarande är inte OK att vara muslim i Uzbekistan. Muslimer där vet inte ens riktigt hur man ska vara och leva som muslim.

Hans sympatier för Isis vet vi ingenting om. Han har kanappast haft något samröre med ISIS, annars skulle ISIS tagit på sig dådet. Jag tror snarare att motivet till dådet är personligt. Han fick ju inte tillstånd att stanna i Sverige. Nu får han stanna, resten av livet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in