2017-04-09, 21:42
Medlem
72mms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mitthopp
Om du tittar på Agenda, svarar polisen på dina frågor.
Dem är utbildade för att rycka ut snabbt och har tränat i flera år, därav det snabba agerandet av polisen. En viktig detalj kom fram: det var en vanlig polispatrull först på plats.
Se Agenda.
Vet inte hur mycket mer SVT jag orkar med, men ok då. Jag får väl slänga ett getöga.

Citat:
Ursprungligen postat av mindfield
Det kryllar av poliser i city och Sveriges största polisstation ligger ~2km bort. Vore tvärtom lustigt om det skulle ta längre tid än så.
Tänkte mer på "särskild händelse" och insatsstyrkan. Att det snabbt kryllade av vanliga poliser är inte så konstigt.
Citera
2017-04-09, 21:42
Moderator
v50s avatar
GM medgav redan vid gripandet att han agerade på order av IS enligt aftonbladet, anordningen som man hittade i lastbilen uppges vara en gasflaska och spik m.m. som skulle explodera.

Citat:
– Jag har kört på otrogna, säger han enligt Aftonbladets källor.

[..........]

Polisen har bekräftat att han haft ett föremål i hytten som antingen var en bomb eller någon form av brännbart föremål.Det ska ha varit gasflaskor, en kemikalie, spik och skruvar som tillsammans skulle utgöra en bomb, enligt uppgift till Aftonbladet.

39-åringen ska efter att han greps och fördes in till Kronobergshäktet fortsatt att ta på sig dådet. Enligt Aftonbladets källor ska mannen ha sagt att han ”bombar Sverige för att vi bombar hans land”.
Rakhmat Akilov ska i förhör ha sagt i förhör att han är muslim och tillhör terrorsekten IS. Enligt 39-åringen ska ”ordern” om attentatet på Drottninggatan ska ha kommit från direkt från terrorgruppen i Syrien:

[..........]

Enligt Aftonbladets uppgifter ska 39-åringen ha sagt att han var kopplad till terrorsekten IS redan när han brottades ner av polis i Märsta

http://www.aftonbladet.se/nyheter/a/JdKl6/rakhmat-akilov-39-misstanks-for-attacken-pa-drottninggatan
Citera
2017-04-09, 21:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
ISIS fighters laugh at the Swedes - promise to bring the war to Sweden

Sedan har vi visst en muslim i Holland som gläds åt vad som hände i Stockholm i fredags fast
utesluter inte att det kan vara ett trollkonto:
"Hahaha, our muslim brothers celebrating attack in your streets, front of your cameras 😂"

https://twitter.com/handesune

Men visar vi nu bara tillräckligt med kärlek och värme och omtanke om varandra
så ska vi nog besegra terroristerna, alla de onda krafterna som vill oss illa. Det var väl
budskapet som förmedlades under den välbesökta manifestationen på Sergels Torg tidigare
denna söndag. Fast tillåt mig tvivla på att det räcker att rå på nånting av ondska om
vi så flödar över av kärlek och godhet. De som är bärare av denna ondska fnyser hånfullt
åt allt av sånt och laddar istället upp för nya hemskheter mot "de otrogna". Här liksom
på andra håll i världen.

Daesh/ISIS har som bekant rekommenderat sina sympatisörer i väst att använda fordon
för att utföra sina attacker med, helst stora såna som här nu med lastbil i Stockholm.
Omöjliggörs anskaffning av dylikt så föreslås kniv istället. Det till och med ges noggranna
beskrivningar av hur man ska hugga på "rätt sätt" för att vålla så svåra skador som möjligt
på målobjekten.
Kan mycket väl tänka mig en uppföljning av fredagens fasansfulla dåd där vi får se knivdåd
ute på gator och torg. Och även i hemmen hos folk.
Folk ska inte räkna med att känna sig säkra någonstans.

Ruggig läsning! Jag hoppas och tror att första artikeln är fake. Sen vet vi ju att många skrattar och applåderar åt detta. Kräks också på dessa floskler om att stå starka, inte vara rädda och kärleken övervinner allt. Undras om offrens anhöriga tänker likadant?
Svinet fick avslag i juni förra året så media förskönar detta. Nästan ett år och han har gått under radarn men är kvar? Får inte ihop det. Jobbar alla Svenskar på söndagar? Tänker på programmet idsg med mestadels blattar som pratade och sjöng. Ah antagligen för att vi inte ska bli rasister och allas lika värde.
Nu pratar alla politiker och diverse folk men handling vore att föredra. De pratar sönder allt men varför händer inget.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HalfRunar
"– Jag har kört på otrogna, säger han enligt Aftonbladets källor."

http://www.aftonbladet.se/nyheter/a/JdKl6/rakhmat-akilov-39-misstanks-for-attacken-pa-drottninggatan

Inget med islam att göra..?

Ja detta är en ganska viktig information. Han siktade på otrogna. Ingen av de omkomna är mörkhyad eller bar slöja. De var inte representativa för de som går på Drottninggatan där säkert varannan ser ut som ickesvensk.
Han siktade på folk som såg svenska ut och det var bland annat därför som dödssiffran blev så låg. Hade han kört urskiljningslöst så hade säkert dödssiffran kunnat sluta betydligt högre.
Citera
Medlem
Från polisens hemsida angående den misstänktes utvisning:
Citat:
Summering av utlänningsärendet

2014-11-10 – Ansökan om uppehållstillstånd
2016-06-15 – Migrationsverket avslår ansökan om uppehållstillstånd och fattar beslut om utvisning
2016-06-29 – Hemlandspass omhändertagit av Migrationsverket, giltigt till och med 2023-02-13
2016-09-20 – Migrationsdomstolen lämnar överklagan av Migrationsverkets beslut utan bifall
2016-12-15 – Migrationsöverdomstolen meddelar inte prövningstillstånd
2016-12-15 – Tidsfrist för att lämna landet frivilligt inom fyra veckor meddelas av Migrationsverket
2017-02-13 – Utvisningsbeslut lämnas till Polismyndigheten för verkställighet eftersom personen avvikit
2017-02-23 – Ärendet inkommer till Polismyndigheten
2017-02-24 – Ärendet registreras i Polisens ärendesystem
2017-02-27 – Polisen efterlyser aktuell person mot bakgrund av att han är avviken och för att en verkställighet av det från Migrationsverket överlämnande utvisningsärenden ska genomföras

https://polisen.se/Aktuellt/Nyheter/Gemensam-2017/April/Misstankte-garningspersonen-skulle-utvisas/
Citera
2017-04-09, 21:45
Medlem
mytologis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vichy6
Flyger kläder omkring så vid 50 k/h? Ser ju rätt fort ut

64 står det ju.
Citera
2017-04-09, 21:46
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Varulv
Hur fan misslyckas en terrorist när denne har dödat 4 pers? Det är ju ett lyckat terrordåd din jävla fåntratt.

Med tanke på var och när det hände är utgången mild! Dödstalet hade kunnat varit bra mycket värre, så ur det perspektivet är attacken ett "misslyckande". Men i det stora hela så är all terrorism som sätter alla i skräck och folk mot folk en lyckad attack!
Citera
2017-04-09, 21:47
Medlem
henrikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoktorVinter
Jag har följt alltihop sedan sekunden då det hände eftersom min fästman jobbar för ett välkänt säkerhetsföretag. Han fick infon jävligt snabbt, det kom en kollega inrusandes på hans kontor och bad honom lägga ut info om händelsen på deras portal.

Det jag vet hittills: 4 döda, varav en belgisk kvinna och en brittisk man. Två svenskar, varav en jag har hört är ett barn. Är åldern bekräftad på barnet? För det finns ju en saknad 11-åring vilket jag tycker är intressant i och med att det cirkulerar att det döda barnet är 11 år.

Gärningsmannen är från Uzbekistan och har visat sympatier med IS. Däremot har IS ännu inte själva tagit på sig dådet. Tydligen bodde GM i Sverige olagligt, säkerligen av desperation. Det verkar som att han bodde i en lägenhet tillsammans med åtminstone 3 andra män, i alla fall enligt grannarna. GM har också erkänt dådet och enligt polisens uppgifter finns det även minst 1 eller 2 gärningsman/-män till. Dessa vet jag inte så mycket om dock.

Det var ingen skottlossning, däremot evakuerades centralen pga att polisen hade fått tips om att han skulle ta tåget. Det är min teori i alla fall. Varför skulle de annars dra dit så snabbt liksom? Det verkar i alla fall som att det hade kunnat gå mycket värre då det visade sig att det fanns sprängmedel i lastbilen.

Min misstanke är att det inte alls gick som planerat. Att han inte skulle krocka utan att han skulle fortsätta köra och sedan detonera vad det nu var som fanns i bilen. Att tanken var att även han skulle dö.

Vad tror ni?

Jag tror inte ett välkänt säkerhetsföretag fick de där uppgifterna snabbare än någon annan.
Citera
2017-04-09, 21:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Qwerty195
Den har tydligen kört in i ett av hörnen av Åhlens.
Någon som vet vem kvinnan från Uddevalla är?
Citera
2017-04-09, 21:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mitthopp
Leta reda på Youtube klippet, lägg det i länken / sänd det till mig för jag är intresserad.

Hittade det, han är troligtvis inte pripps-chauffören känns det som nu, men kanske, du kan ju kolla, i vilket fall som helst borde han ju ha sprungit efter hela vägen ner.

https://www.youtube.com/watch?v=IDPLJqjeWAc
Citera
2017-04-09, 21:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raa310
Med tanke på var och när det hände är utgången mild! Dödstalet hade kunnat varit bra mycket värre, så ur det perspektivet är attacken ett "misslyckande". Men i det stora hela så är all terrorism som sätter alla i skräck och folk mot folk en lyckad attack!

Han är nöjd med dådet och ser det inte som ett misslyckande. Han valde ut sina offer, det är därför som så få dog. Alla som dog såg ut som västerlänningar.
Ögonvittnen säger också att han siktade på folk när han körde så det var inte bara fullt blås in i folkmassan. Han säger själv att han har dödat otrogna.
Citera
2017-04-09, 21:52
Medlem
Axis.bold.as.loves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T02
Spekulerar vilt nu...

Den här mannen hade fått avslag på att få stanna. Han gjorde detta vansinniga. Han hade jobb (?) och fyra barn här. Helt befängt om detta stämmer, hur kan man?

Men, jag har svårt att tro att IS eller ens Islam ligger bakom detta.

Tänker på han som för 14 år sedan mejade ner folk i Gamla Stan och skyllde på att han hörde röster. Kan det vara ett galningsdåd istället för terrorbrott?

Ja, alla säger att det är ett terrorbrott, men jag bara försöker problematisera.
Vad är skillnaden egentligen? Begreppet terrorbrott har ju blivit så urvattnat. Det räcker med att han lagt till någon musikvideo med IS på sin Facebook. Sen får IS nere i Syrien nys om att detta har skett och "tar på sig det". Det är ju så jävla efterblivet.

Är det förresten andra regler kring anhållande och häktning nu när de sitter för terrorbrott? Den lagen specialskrevs ju på 70-talet och är, vad jag hört, helt annorlunda i många aspekter vad gäller beviskrav och liknande för att kunna hålla folk inlåsta. Skillnaderna ska alltså vara starkt till den misstänktes nackdel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in