2017-04-09, 20:16
Medlem
vichy6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ElBoludo
Var också på Åhlens. Brandlarmet gick ungefär en minut EFTER att lastbilen kraschat in.

Uppskattar det till samma tid. Jag var dock inte på markplan
Citera
2017-04-09, 20:16
Medlem
Vart bor hans fru och barn om han har några här?
Citera
2017-04-09, 20:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Attityd
Ja det har skrivits om 2 svenskar, en från Belgien, en från Storbritanien

http://www.aftonbladet.se/nyheter/a/paJdE/brittiske-chris-dodades-i-attentatet-pa-drottninggatan

en 31-årig kvinna från Belgien
en man från Storbritanien (bild och namn i länken)
en 11-årig flicka,svensk
den andra svensken vet jag ej. Någon annan kanske kan fylla i med det,och sedan en hund dog också

Uddevalla kommun bo. Ålder kön vet ej.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ImSoAwesome
Polisen har hittat sprängämnen i lastbilen, men det blev ingen explosion.

Antingen funkade inte bomben (om det var en bomb) eller så hann inte GM utlösa den innan han sprang ut. Resten går att spekulera i.

Just det, "om det var en bomb".
Det är ju precis motsägelsefullt i det att säga att det "förmodligen var en bomb".
Polisen eller Säpo har väl inte sagt något alls huruvida det var en bomb eller ej.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oktl
Nej. Enligt en Youtube-kanal så gick brandlarmet inne på Åhlens innan lastbilen smällde. Dvs ej pga röken från brinande lastbil.
Kan den andra anhållna GM Nr 2 ha satt igång larmet för att få ut fler människor på gatan (i syfte att kunna mejja ner fler oskyldiga)

Jag har inte sett filmen eller läst om någon fler GM och särskilt inte inne på varuhuset, så jag kan inte svara på din fråga.
Citera
Medlem
Grandiosos avatar
ISIS fighters laugh at the Swedes - promise to bring the war to Sweden

Citat:
- A spineless people, men and women born without pride. Allah has given us a safe haven in the infidel country, so we can rest and recover. Soon we will also destroy this place, God willing, says 23-year-old Abu-Ibrahim.
Abu-Ibrahim is interviewed by the Swedish news outlet vs, and he promises that the borders of Sweden will be conquered as in Syria, Libya and Iraq.
Citat:
- This battle is already won without a struggle, you have without a fight already surrendered to us because you lack the fight in your heart. You have no army, you can not defend yourselves without help from others and who wants to help a people that never stood up for themselves? While the world is laughing at you as they talk about the "Submissive people" down there in Syria, "a place for mobilization and rest." For us you have opened a sanctuary where the brothers can rest until they return.

- The Swedes do not seem to understand that we fight for Islam and justice, the war is already here and everywhere. Your politicians are trying to tell you something else, but we do not hide why we exist and what we intend to achieve. Whereas you sit in your homes and continue to live life like nothing is going to change. You turn a blind eye to reality, which will soon be knocking on your door.
http://speisa.com/modules/articles/index.php/item.1411/isis-fighters-laugh-at-the-swedes-promise-to-bring-the-war-to-sweden.html
Sedan har vi visst en muslim i Holland som gläds åt vad som hände i Stockholm i fredags fast
utesluter inte att det kan vara ett trollkonto:
"Hahaha, our muslim brothers celebrating attack in your streets, front of your cameras 😂"

https://twitter.com/handesune

Men visar vi nu bara tillräckligt med kärlek och värme och omtanke om varandra
så ska vi nog besegra terroristerna, alla de onda krafterna som vill oss illa. Det var väl
budskapet som förmedlades under den välbesökta manifestationen på Sergels Torg tidigare
denna söndag. Fast tillåt mig tvivla på att det räcker att rå på nånting av ondska om
vi så flödar över av kärlek och godhet. De som är bärare av denna ondska fnyser hånfullt
åt allt av sånt och laddar istället upp för nya hemskheter mot "de otrogna". Här liksom
på andra håll i världen.

Daesh/ISIS har som bekant rekommenderat sina sympatisörer i väst att använda fordon
för att utföra sina attacker med, helst stora såna som här nu med lastbil i Stockholm.
Omöjliggörs anskaffning av dylikt så föreslås kniv istället. Det till och med ges noggranna
beskrivningar av hur man ska hugga på "rätt sätt" för att vålla så svåra skador som möjligt
på målobjekten.
Kan mycket väl tänka mig en uppföljning av fredagens fasansfulla dåd där vi får se knivdåd
ute på gator och torg. Och även i hemmen hos folk.
Folk ska inte räkna med att känna sig säkra någonstans.
Citera
Medlem
Stigmata01s avatar
Var det inte Dan Eliasson som mer eller mindre uppmanade folket att inte rapportera illegala invandrare för några år sedan?
Citera
2017-04-09, 20:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
Han kanske gjorde det för att slippa åka hem till Uzbekistan. Nu kommer han inte behöva åka dit. Visserligen kan domstolen döma honom till utvisning men om inte Uzbekistan blir en demokrati, alternativt en del av kalifatet, inom de närmaste 20 åren så kommer han inte verkställas dit. Hans fru och kommer att få asyl här, om de lyckas lämna landet.

Ja tyvärr ser det ut som en del asylsökande inget att förlora på att mörda och bli terrorister. Rent av ser det ut som de kan få en bättre situation för sin familj genom att begå terrorbrott och bli kvar i Sverige. I botten finns IS med en kalifatideologi som gör att den enskilde kan intala sig själv att hen gör det rätta och så finns ett svenskt samhälle med naiva önsketänkande politiker som varit oförmögna till lämpliga motåtgärder.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av legenden
Vart bor hans fru och barn om han har några här?

De sägs vara i Uzbek, han har varit här för att arbeta inledningsvis.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Juristakuten
Uzbekistan har avskaffat döddsstraffet.
jag citerade vimspottan "nantale" som levde i villfarelsen att demokratier inte kan ha dödsstraff
Citera
2017-04-09, 20:19
Medlem
ChiefenKings avatar
IS är inte Sveriges största bekymmer framöver, utan vansinnet som uppstår från avvisningar av asylsökande.
Citera
2017-04-09, 20:19
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mitthopp
Jag är helt insnöad just nu på själva händelsen före dådet.

Kan det vara så att han som körde lastbilen visste att GM skulle komma ?
Varför skrivs det så lite om lastbilschauffören ?
Tänk om dem kände varandra : " du kan ta min bil, jag snackar med chefen och säger att den blev stulen. Jag lossar på Adolf fredriks kyrkogatan tid XX.XX "

Nu är jag inte lastbilschaufför men ringer man inte till polisen om en lastbil blir stulen mitt framför ögonen på en ??
Eller meddelar man bara chefen: " Hörre nån snubbe snodde bilen, svårt att fortsätta jobba, vad gör jag ? Hämta mig förresten eller ska jag ta tuben ? "

Skulle min bil bli snodd mitt framför ögonen på mig, är det inte frugan jag ringer, utan Polisen.
Sedan jobbet om jag är på väg dit eller hem. Svårt att ta mig framåt just nu.

Hur som helst kommer lastbilschauffören att få prata med polisen om händelsen. Om dem inte redan haft förhör.

Vad vet vi om chauffören egentligen? Var det en svensk eller en blatte?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in