2017-04-09, 21:14
Medlem
Zneds avatar
Konstig reaktion från politiker. Bildt med flera satt och log, detta för människor samman, man ser en ökad gemenskap och så vidare.

Säg det till kvinnan som skrek, (hörde jag inte vad) och försökte forcera polisavspärrningarna.

Det är politikernas ansvar att folk skall vara trygga i landet. Inte öppna våra gränser.

" Mitt sverige har inga gränser " som en viss politiker sade.

Folk offras och landet är en " humanitär stormakt", jo tjena.
Citera
2017-04-09, 21:14
Medlem
Triplefaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trekvartsbyxa
Intressant. Precis det jag undrade över. De invandrare som är kriminella känns ju som de som är längst ifrån det svenska samhället, och jag undrade lite hur deras syn på terrorism och islamism såg ut. Det känns inte som att kriminalitet och extremistisk islamism nödvändigtvis hör ihop. Två olika spelplaner.

Kriminella lär ju inte värna jättemycket om det svenska samhället, men deras mål är ju knappast att störta det likt islamisterna. Är islamisterna gemensamma fiender för svenskar och kriminella invandrare?

De flesta kriminella (mest småkriminella) jag känner är inte troende. Det går inte ihop med livsstilen riktigt. Känner en del eftersom jag vuxit upp i miljonprogram, kriminella invandrare röker ofta på och tar andra droger. De har ofta troende föräldrar men de själva är inte det..

Men vet även ett par undantag som har blivit väldigt religiösa, har även läst det på olika ställen att det är vanligt att muslimer som haft trasig uppväxt, begått brott, tagit droger etc ibland dras till religion... De känner att de får en mening med livet genom religionen, känner att de blir bättre människor, börjar be varje dag, slutar begå brott... De blir en del av gemenskapen i moskéen där alla stöttar varandra.

Men, steget från att vara "väldigt religiös" men laglydande till extremist är inte jättestor. Det räcker med att en ung kille med trasig uppväxt som nyss blivit religiös träffar en extremist som är bra på att snacka för att det ska gå överstyr totalt. Det är vad jag tror iallafall.
Citera
2017-04-09, 21:16
Avstängd
Takpapps avatar
Patetiskt att se flertalet partiledare stå i SVT Agenda och verka handlingskraftiga. Det lät jävligt annorlunda när REVA-debatten rasade. Då vek de sig som de syltryggar de är. Vi vet att det är pga dessa som vi står där vi är nu, det är det väsentliga. Jimmy var oväntat lågprofilerad, han hade ju öppet mål (fast jag har inte sett hela).

När nu två stycken klåpar-muslimer i rad har misslyckats på Drottninggatan, hur länge dröjer det innan någon ska göra tredje gången gillt?

Det kan bli en ny "lastbilsutmaning" redan i år...
#viärhär

Bra att de tog aset levande. Han vill säkert glänsa nu, det är det enda han har kvar. Så viss information kommer han att ge.
Citera
2017-04-09, 21:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Chauffören blev ju själv påkörd, så hans första tanke var kanske inte att ringa. Först måste han samla sig. Sen kan han dessutom ha lämnat telefonen i hytten.
Och dessutom har det väl knappast framkommit att han inte skulle ha ringt. Detta är en sak som diskuteras fram och tillbaka i tråden utan att någon verkar bry sig om det ö.h.t. är något att diskutera.

Rimligtvis kom massor av samtal in till 112. Somliga kom fram, somliga inte, kan man anta.
Citera
2017-04-09, 21:20
Medlem
Juristakutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zetalof
Vad hade det spelat för roll? Tror du polisen hade lyckats stoppa honom på 2 minuter?

Naturligtvis inte. Jag tyckte bara att det var en egendomlig detalj. Det har ju diskuterats tidigare i tråden lite grand om den ursprunglige Spendrupschauffören. Så frågan är fortfarande varför han inte omedelbart ringt 112?
Citera
2017-04-09, 21:22
Medlem
Trekvartsbyxas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tripleface
De flesta kriminella (mest småkriminella) jag känner är inte troende. Det går inte ihop med livsstilen riktigt. Känner en del eftersom jag vuxit upp i miljonprogram, kriminella invandrare röker ofta på och tar andra droger. De har ofta troende föräldrar men de själva är inte det..
Jag förstår att det är så. Fast när USA bekämpade talibanerna i Irak och Afghanistan var det inte sällsynt att terroristerna var stenhöga på allt från heroin till crack. Dessutom förstår jag inte varför utanförskapsfall från Fittja skulle se så allvarligt på en attack mot det fria, öppna svenska samhället, de kommer ju ändå inte ha en chans att bli en del av det? De kanske inte hyllar dådet, men det känns inte som att de gråter floder över det heller.

Citat:
Ursprungligen postat av Tripleface
Men, steget från att vara "väldigt religiös" men laglydande till extremist är inte jättestor. Det räcker med att en ung kille med trasig uppväxt som nyss blivit religiös träffar en extremist som är bra på att snacka för att det ska gå överstyr totalt. Det är vad jag tror iallafall.
Det tror jag också.
Citera
2017-04-09, 21:23
Medlem
Varulvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Takpapp
Patetiskt att se flertalet partiledare stå i SVT Agenda och verka handlingskraftiga. Det lät jävligt annorlunda när REVA-debatten rasade. Då vek de sig som de syltryggar de är. Vi vet att det är pga dessa som vi står där vi är nu, det är det väsentliga. Jimmy var oväntat lågprofilerad, han hade ju öppet mål (fast jag har inte sett hela).

När nu två stycken klåpar-muslimer i rad har misslyckats på Drottninggatan, hur länge dröjer det innan någon ska göra tredje gången gillt?

Det kan bli en ny "lastbilsutmaning" redan i år...
#viärhär

Bra att de tog aset levande. Han vill säkert glänsa nu, det är det enda han har kvar. Så viss information kommer han att ge.

Hur fan misslyckas en terrorist när denne har dödat 4 pers? Det är ju ett lyckat terrordåd din jävla fåntratt.
Citera
Medlem
Juristakutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Chauffören blev ju själv påkörd, så hans första tanke var kanske inte att ringa. Först måste han samla sig. Sen kan han dessutom ha lämnat telefonen i hytten.

Långsökt att han inte skulle ha mobilen i fickan. Men han borde kunna larmat någon i restaurangen som han höll på att lasta av till.
Citera
Medlem
Nästa vecka är det ströget i köpenhamn
Citera
2017-04-09, 21:24
Medlem
Någon som vet adressen eller mer?
Citat:
Här levde Akilov före terrordådet

Här, på 64 kvadratmeter med madrasser på golven, bodde den terrormisstänkte uzbekern Rakhmat Akilov före den blodiga attacken på Drottninggatan.
Bara 20 minuter före lördagseftermiddagens polistillslag, lämnade två män bostaden – med var sin resväska.
– De berättade att de skulle flytta till Rinkeby eller något, säger en boende som pratade med dem.

Citat:
En person följde hela dramat under lördagen att två personer sågs komma ut från lägenheten med var sin större resväska i handen under lördagseftermiddagen. En granne mötte dem i trappen – och bytte några ord med männen. Det var ungefär 20 minuter innan polisens nationella insatsstyrka stormade området och den aktuella lägenheten.
– Jag frågade var de skulle någonstans. Då sa de något i stil med att de skulle flytta till Rinkeby, berättar personen.

http://www.expressen.se/nyheter/har-levde-akilov-fore-terrordadet/
Citera
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fotogenspis
Nästa vecka är det ströget i köpenhamn
Dom har förberett sig lite bättre & satt upp betonghinder på på Strøget & Rådhusplatsen.
Såg jag när jag var där nu i veckan.
Citera
Medlem
Vet någon något om Sollentuna ? Vad hände ?

http://www.dn.se/sthlm/polisen-slog-till-i-sollentuna/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in