Citat:
Ursprungligen postat av
Trekvartsbyxa
Intressant. Precis det jag undrade över. De invandrare som är kriminella känns ju som de som är längst ifrån det svenska samhället, och jag undrade lite hur deras syn på terrorism och islamism såg ut. Det känns inte som att kriminalitet och extremistisk islamism nödvändigtvis hör ihop. Två olika spelplaner.
Kriminella lär ju inte värna jättemycket om det svenska samhället, men deras mål är ju knappast att störta det likt islamisterna. Är islamisterna gemensamma fiender för svenskar och kriminella invandrare?
De flesta kriminella (mest småkriminella) jag känner är inte troende. Det går inte ihop med livsstilen riktigt. Känner en del eftersom jag vuxit upp i miljonprogram, kriminella invandrare röker ofta på och tar andra droger. De har ofta troende föräldrar men de själva är inte det..
Men vet även ett par undantag som har blivit väldigt religiösa, har även läst det på olika ställen att det är vanligt att muslimer som haft trasig uppväxt, begått brott, tagit droger etc ibland dras till religion... De känner att de får en mening med livet genom religionen, känner att de blir bättre människor, börjar be varje dag, slutar begå brott... De blir en del av gemenskapen i moskéen där alla stöttar varandra.
Men, steget från att vara "väldigt religiös" men laglydande till extremist är inte jättestor. Det räcker med att en ung kille med trasig uppväxt som nyss blivit religiös träffar en extremist som är bra på att snacka för att det ska gå överstyr totalt. Det är vad jag tror iallafall.