2017-04-09, 20:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trekvartsbyxa
Intressant. Precis det jag undrade över. De invandrare som är kriminella känns ju som de som är längst ifrån det svenska samhället, och jag undrade lite hur deras syn på terrorism och islamism såg ut. Det känns inte som att kriminalitet och extremistisk islamism nödvändigtvis hör ihop. Två olika spelplaner.

Kriminella lär ju inte värna jättemycket om det svenska samhället, men deras mål är ju knappast att störta det på samma sätt som islamisterna. Är islamisterna gemensamma fiender för svenskar och kriminella invandrare?

Vi måste sluta att använda ordet islamist. Det finns ingen människa som kallar sig för islamist. Det är bara ett påhittat ord. En term som just används för att man skall kunna separera till exempel terrorister från islam, men alla terrorister kallar sig för muslimer, inte islamister.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harry_
alla hade hörlurarna på säkert så dom inte hörde något
Faan.
Själv går jag aldrig med hörlurar på stan men jag vet flera som gör det, enbart för att slippa höra mena-språken överallt.
Kan tänka mig att Uddevalla-kvinnan gjorde det.
Citera
Medlem
nygards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bodicker
Debatt nu. så de är fattiga och förtryckta, awww, stackarna.... har inte heller med de troende att göra. äcklad av ursäkterna. jimmie åkesson verkar vara den enda som vill göra nåt åt det.

Jimmie har varit mycket bra hittills. Alla andra är försiktiga, känsliga kretiner.

Anna, Annie och Jimmie har varit bra. Ygeman sjönk i mina ögon nu när han började belysa åsiktsfriheten och hur viktig den är när frågan var om man borde utvisa folk med uppehållstillstånd som uttrycker stöd för IS.
Citera
2017-04-09, 21:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av v50
På Agenda i SVT intervjuas en av polisens kommenderingschefer och han gav där en tidslinje över när olika poliser var på plats vid händelsen.

* Strax före 15 får polisen larmet
* Några minuter senare anländer första patrullen till skadeplatsen
* Tre minuter efter larmet ringts in tar polisen beslut om att det rör sig om en särskild händelse
* Fyra minuter efter larmet ringts in är ett tiotal patruller larmade och på väg mot skadeplatsen
* Piketen var på plats ca 7 minuter efter larmet ringdes in och nationella insatsstyrkan var redo att verka i området ca 10 minuter senare

Intervjun börjar ca 6 minuter in i klippet

https://www.svtplay.se/video/13213043/agenda/agenda-special-9-apr-20-00

Tack för att du la in länken i tråden.
Det framkom att Dem har rätt man.
Kan se morgondagens löp: Rätt Man Gripen.
Citera
2017-04-09, 21:00
Medlem
ygeman i agenda, fy fan vad flat han är, alla tycker att det ska vara grund för att inte få put om man sprider propaganda, men inte idioten ygeman. Mår illa av att lyssna på honom.
Nu påstår han att folk som stridit för is ska få återvända, och lagföras problemet är väl att nästan ingen blir dömd. Bättre att lämna över is-terrorister till assad eller någon annan trevlig regent där borta, då blir dom dömda, ygeman får rätt
Citera
2017-04-09, 21:02
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rattvisaebra
ygeman i agenda, fy fan vad flat han är, alla tycker att det ska vara grund för att inte få put om man sprider propaganda, men inte idioten ygeman. Mår illa av att lyssna på honom.
Nu påstår han att folk som stridit för is ska få återvända, och lagföras problemet är väl att nästan ingen blir dömd. Bättre att lämna över is-terrorister till assad eller någon annan trevlig regent där borta, då blir dom dömda, ygeman får rätt
Det var ju inte så jättelänge sedan som Ygeman ansågs som en av de mer vettiga sossarna. Det har han effektivt motbevisat den senaste tiden.
Citera
Medlem
iMatters avatar
Så för att förhindra att detta händer igen har man haft en islamkramardag på Segels torg? Väldigt produktivt och förebyggande må jag säga. En sak har man kanske iaf lärt sig i och med denna händelse.

I framtiden bör man inte bara se sig om när man går över gatan där bilar kör, men även också på gågator. Speciellt i stora städer.
Citera
Medlem
vichy6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dezine
De personerna som kastar in "Teresa 19" och "Andreas 30" som offer var inte heller där. Det något man matar tråden i efterhand med som nästan blir en sanning utan ren fakta. Aldrig varit med om något liknande i en tråd, möjligen för alla vill tillföra och bidra med sin spaning som nödvändigtvis inte är samma som fakta.
Köper det. Samtidigt är det nog så att man blir lite förvirrad. Det kommer liksom efteråt
Citera
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av vichy6
Ingen backe där, rakt och fint. Ser annorlunda ut på TV

Var där nyss, det sluttar ordentligt neråt men vet inte om det har någon betydelse för hur lastbilen åkte. Kanske sluttar det som allra mest en gata uppfrån Wallingatan. Drottninggatan är inte särskilt platt tycker jag.
Citera
2017-04-09, 21:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rattvisaebra
"Tyvärr" kan islamisterna riskera att utsättas för tortyr där borta.
Citera
2017-04-09, 21:05
Medlem
Juristakutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Jag uppskattade hastigheten utanför butiken där den filmades till ca 70 km/t.
Från lastbilen stals till att den körde in i Åhlens bör ha tagit totalt strax ca två minuter. Ca 60 sekunder med 70 km/t i snitt, men så snabbt gick det inte i början. Det var sju 90°-svängar innan den accelererade nerför Drottninggatan.
Jag har räknat på den färdväg som Expressen visade här:
http://www.expressen.se/nyheter/570-meter-av-terror--de-drabbades-av-lastbilens-framfart/

Jag delar din uppfattning. Stölden av lastbilen bör ha skett 14:50-14:51 (borde inte lastbilschauffören larmat 112???). Från det att GM svängt in på Drottninggatan tills han kraschar räknar jag med en genomsnittshastighet av 50 km/h. I början långsammare. När det går som fortast sannolikt 70 km/h (när han passerade butiken med övervakningskamera skall det ha gått i 64 km/h enligt de som analyserat videon närmare, se längre bak i tråden). Stundtals har hastigheten bromsats in något p g a att han kört in i betongsuggor och andra föremål samt krängt lite från höger till vänster, så jag bedömer att 50 km/h är sannolik geneomsnittlig hastighet. Allt har i alla fall gått väldigt snabbt från det att han svängt in på Drottninggatan, max 45 sekunder, troligen något kortare.
Allt det här kommer vi kunna läsa om i detalj den dag som FUPen blir offentlig. Det lär ju ta ett antal månader men jag skulle tro att det scenario vi har nu kommer att stämma relativt väl överens med FUPen.
Citera
2017-04-09, 21:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Juristakuten
Jag delar din uppfattning. Stölden av lastbilen bör ha skett 14:50-14:51 (borde inte lastbilschauffören larmat 112???). Från det att GM svängt in på Drottninggatan tills han kraschar räknar jag med en genomsnittshastighet av 50 km/h. I början långsammare. När det går som fortast sannolikt 70 km/h (när han passerade butiken med övervakningskamera skall det ha gått i 64 km/h enligt de som analyserat videon närmare, se längre bak i tråden). Stundtals har hastigheten bromsats in något p g a att han kört in i betongsuggor och andra föremål samt krängt lite från höger till vänster, så jag bedömer att 50 km/h är sannolik geneomsnittlig hastighet. Allt har i alla fall gått väldigt snabbt från det att han svängt in på Drottninggatan, max 45 sekunder, troligen något kortare.
Allt det här kommer vi kunna läsa om i detalj den dag som FUPen blir offentlig. Det lär ju ta ett antal månader men jag skulle tro att det scenario vi har nu kommer att stämma relativt väl överens med FUPen.
Vad hade det spelat för roll? Tror du polisen hade lyckats stoppa honom på 2 minuter?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in