2017-04-09, 20:43
Medlem
dezines avatar
Först och främst tack till alla ni som faktiskt bidrar till denna 600 sidor långa tråd med konkret fakta.

**SPOILER** I detta nu max 10 sidor som utgör fakta om vad som inträffat och händer. Resten består av spekulationer, tolkningar och tredjehandsuppgifter.

Trådsanningar om offren "Andreas 30", "Teresa 19" och mängder med sidor om krut i sprinklersystem och lastbilschaufförens skuld eller inte för inte tråden framåt. Lägg ner nu.

Jag vill tillägga 2 saker.

1, Säpo får enligt bekräftade uppgifter in uppgifter och tips under 2016 på MGM. Man följer upp men det går inte att lagföra personen.

Sedermera får MGM avvisningsbeslut, går under jorden och blir efterlyst. Borde det inte då rimligtvis (igen), Bli en flagg för Säpo igen?

Är vi inte så pass långt fram att individer som man fått tips på tidigare som går under jorden borde bli flaggade för skyndsam handläggning dels från SÄPO men också av polisen?

Här om någonstans borde ju systemet fungera! Tips om person med terroristverksamhet anknytning befinner sig i Sverige som sedermera efterlyses av polisen efter avvikelse från utlämning - Hallå??

Ringer det inga klockor hos SÄPO? Fungerar inte systemen för rikets säkerhet på det sättet att de här två sakerna kan knytas ihop är det direkt skrämmande.

2, Säkra källor på KI bekräftar att en person som vårdas efter attacken är för ett hjärtstopp relaterat till uppståndelsen efter lastbilen. Alltså inte efter direkt skada av lastbilen eller bråten.
Senast redigerad av dezine 2017-04-09 kl. 20:49.
Citera
2017-04-09, 20:45
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Juristakuten
14:53 De två första dödsoffren blir lemlästade invid korsningen Kungsgatan/Drottninggatan
14:53 Första larmet inkommer till 112
14:53 Lastbilen smäller in i Åhlens.
14:55 Den misstänkte fångas på bild i T-banan (bilden med något blått i handen)
14:57 Samma person fångas på bild igen vid annan plats i T-Banan.

Källa: Expressen, Aftonbladet m flera

Tiden mellan att de två första offren dör till att lastbilen kraschar och gärningsmannen flyr bör vara 30 sekunder (beräknat utifrån en genomsnittlig hastighet av 50 km/h).

Jag uppskattade hastigheten utanför butiken där den filmades till ca 70 km/t.
Från lastbilen stals till att den körde in i Åhlens bör ha tagit totalt strax ca två minuter. Ca 60 sekunder med 70 km/t i snitt, men så snabbt gick det inte i början. Det var sju 90°-svängar innan den accelererade nerför Drottninggatan.
Jag har räknat på den färdväg som Expressen visade här:
http://www.expressen.se/nyheter/570-meter-av-terror--de-drabbades-av-lastbilens-framfart/

Citera
2017-04-09, 20:45
Medlem
Chaz-_-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av legenden
Nu sitter dom på Svt2 och diskuterar hur synd det är om dom återvändande terroristerna. för dom får ingen bostad och hjälp av soc. Bara säpo som håller kolla på dom..... helt jävla sjukt, varför skickar man inte hem dom bara?

Det har att göra med att man inte kan "skicka hem" svenska medborgare. Man kan inte utvisa svenska medborgare.

Är de inte svenska medborgare är det relativt enkelt.
Citera
2017-04-09, 20:46
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Emma18
Det finns bara 1 tolkning då vi vet exakt vad som hände. Första bilden är när han kommer ner på perongen efter dådet. Andra bilden är när han har åkt rulltrappan upp på andra sidan för att ta sig vidare till Arlanda Express.

Tack! Jag såg det efter att jag skrev inlägget...

Citera
2017-04-09, 20:48
Medlem
vichy6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dezine
Först och främst tack till alla ni som faktiskt bidrar till denna 600 sidor långa tråd med konkret fakta.

**SPOILER** I detta nu max 10 sidor som utgör fakta om vad som inträffat och händer. Resten består av spekulationer, tolkningar och tredjehandsuppgifter.

Trådsanningar om offren "Andreas 30", "Teresa 19" och mängder med sidor om krut i sprinklersystem och lastbilschaufförens skuld eller inte för inte tråden framåt. Lägg ner nu.

1, Säpo får enligt bekräftade uppgifter in uppgifter och tips under 2016 på MGM. Man följer upp men det går inte att lagföra personen.

Sedermera får MGM avvisningsbeslut, går under jorden och blir efterlyst. Borde inte det rimligtvis automatiskt så bli en flagg för Säpo igen då?
Är vi inte så långt fram att individer som man fått tips på som går under jorden borde bli flaggade för skyndam handläggning dels av SÄPO men också av polisen?

Här om någonstans borde ju systemet fungera! Tips om person med terroristverksamhets anknytning befinner sig i Sverige som sedermera efterlyses av polisen efter avvikelse från utlämning - Hallå??

Ringer det inga klockor hos SÄPO? Fungerar inte systemen för rikets säkerhet på det sättet att de här två sakerna kan knytas ihop är det direkt skrämmande.

2, Säkra källor på KI bekräftar att en person som vårdas efter attacken är för ett hjärtstopp relaterat till uppståndelsen efter lastbilen. Alltså inte efter direkt skada av lastbilen eller bråten.

Ok. Men var du där? Köper kritiken mot fel fakta och upprepningar. Ringde du dina barn och familj i panik då?

Troligen inte. Jag bor ju där, lite att vilja vimsa om
Citera
2017-04-09, 20:48
Medlem
santos_devilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dezine

Sedermera får MGM avvisningsbeslut, går under jorden och blir efterlyst. Borde inte det rimligtvis automatiskt så bli en flagg för Säpo igen då?
Är vi inte så långt fram att individer som man fått tips på som går under jorden borde bli flaggade för skyndam handläggning dels av SÄPO men också av polisen?

Här om någonstans borde ju systemet fungera! Tips om person med terroristverksamhets anknytning befinner sig i Sverige som sedermera efterlyses av polisen efter avvikelse från utlämning - Hallå??

Någon har ju skrivit att snubben har arbetat på skyddsobjekt inom byggbranschen under 2016-2017 antagligen svart och med falskt pass. Men alla som sympatiserar med IS som inte är svenska medborgare bör köras direkt till Arlanda eller den Danska gränsen. Det går inte att lita på att folk självmant tar sig hem efter avslag.

Det finns 1000 tals svartjobb i sthlm en illegal kan jobba med utan problem.
Citera
2017-04-09, 20:50
Medlem
Sheen999s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LA8PV
Han har väl hittat nåt som heter Internet.
Där finns recept på allt från pytt-i-panna till kärnvapen.
Även på kyrilliska.
Citat:
Ursprungligen postat av santos_deville
Men kan en analfabetisk uzbek göra en tryckkok-bomb?
Han hade nått certifikat eller liknande för sprängämnen framkom det från hans förra arbetsgivare, kanske var han själv som skrev det
Senast redigerad av Sheen999 2017-04-09 kl. 20:52.
Citera
2017-04-09, 20:52
Medlem
Var i Stockholmstrakten bodde flickan.inte adress här .Men ungefär.vill skicka blommor till familjen
Citera
2017-04-09, 20:52
Medlem
Trekvartsbyxas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av santos_deville
Jag har många "babbe" vänner som inte är guds bästa barn och alla har skrivit med HAT emot denna handling. Det handlar om turkar/chilienare/kurder/araber födda i Sverige. Men självklart finns det babbar som tycker detta var något bra eftersom det finns extremistiska islamister i Sverige
Intressant. Precis det jag undrade över. De invandrare som är kriminella känns ju som de som är längst ifrån det svenska samhället, och jag undrade lite hur deras syn på terrorism och islamism såg ut. Det känns inte som att kriminalitet och extremistisk islamism nödvändigtvis hör ihop. Två olika spelplaner.

Kriminella lär ju inte värna jättemycket om det svenska samhället, men deras mål är ju knappast att störta det likt islamisterna. Är islamisterna gemensamma fiender för svenskar och kriminella invandrare?
Citera
2017-04-09, 20:53
Medlem
dezines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vichy6
Ok. Men var du där? Köper kritiken mot fel fakta och upprepningar. Ringde du dina barn och familj i panik då?

Troligen inte. Jag bor ju där, lite att vilja vimsa om

De personerna som kastar in "Teresa 19" och "Andreas 30" som offer var inte heller där. Det något man matar tråden i efterhand med som nästan blir en sanning utan ren fakta. Aldrig varit med om något liknande i en tråd, möjligen för alla vill tillföra och bidra med sin spaning som nödvändigtvis inte är samma som fakta.
Citera
2017-04-09, 20:53
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av v50
Det framgick inte i intervjun när kollektivtrafiken stoppades men det bör gå att få fram om man letar lite.

Order inom 7-10min men verkställan 35-45min senare. Max. Då menar jag all kollektivtrafik, samtliga linjer, samtliga anknytningar. Stopp.

EDIT
Här missade man därtill VMA. Borde gjorts i samband med lockdown.
Senast redigerad av rotesau 2017-04-09 kl. 21:00.
Citera
2017-04-09, 20:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av electoralcollege
Ok, kände inte till den exakta definitionen. Var har det bekräftats att två män dödats? Att någon satte upp en lapp vid blommorna är ju verkligen ingen bekräftelse. Det kan ha varit någon som dött tidigare, eller någon som dött samma dag. Eller så var det bara någon sjuk människa som "trollade" vilket känns ganska osmakligt...

Visade sig vara precis som du säger också, en som dött tidigare, utan att det hade nåt med terrordådet att göra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in