2017-04-09, 20:33
Medlem
santos_devilles avatar
Citat:
Det ska röra sig om en hemmagjord bomb som placerats i en väska. Enligt poliskällorna detonerade aldrig bomben, men gärningsmannen ska ha bränt sig på den. Det dröjde till lördageftermiddagen innan polisen bekräftade uppgifterna officiellt, och då kallade man fyndet ”en brandfarlig anordning” som skulle undersökas vidare.

En brandfarlig anordning. Gissar på att det är en petflaska fylld med bensin, silvertejp och en trasa. Jag tror inte den här musslan är smartare än så.

I all stress och i och med att han överlevde krocken så försöker han tända på bensinen men bränner sig och tappar flaskan.

Hur är det om man täpper till en petflaska med så mycket tyg att det inte finns något syre till den antändliga? Kan det vara så att han försökte tända trasan som var fylld med bensin och den började brinna men tog aldrig fyr?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av werdo
Jag läste nånstans eller tv att han har vart tränad bombtillverkare. Om det var det som Säpo fick uppgifter om kanske. Det är ju nån källa som läcker till media.
Nej! Uppgifterna rör att han har utbildning i sprängarbeten. Det implicerar inte kemikunskaper eller bombtillverkning. Finns väl inga tecken i nuläget att det var en kompetent tillverkad bomb. Vi får se.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av granddanoise
Alltså ni som spekulerar i att den riktiga föraren är inblandad... Om han skulle vara det.. Varför körde inte han själv isf?!!! Lägg ner!
Presstalesmannen för Wårby sa att det tog tid innan dom förstod vilken bil det rörde sig om, så jag antar att dom har väldigt många bilar, många chaufförer.

Oavsett, tänker jag att det måste varit lätt för en annan chaffis, som känner uzbekiska nätverket, alternativt blivit kontaktad av detsamma, att ta reda på när det skulle befinna sig en lastbil utanför restaurangen på Adolf Fredriks kyrkogata.

Jag menar, vederbörande behöver väl inte ens varit tjenis med den aktuella chauffören för det, inte suttit och fikat med honom.
Vederbörande kan väl bara ha kollat nåt körschema.

Om också den aktuella chauffören är muslim tänker jag att dom kanske tjänar pengar på att "bara" hjälpa till med ett terrordåd också, utan att dom dör.
Därför körde han inte själv.
Hans fru kanske inte är lika krävande, nöjer sig med mindre pengar och status, än dom vars män lyckliga går i döden.

För övrigt tycker jag försöken att lägga skuld på chauffören är för djävliga.
Iofs typiskt svenskt, vi rannsakar oss själva först, andra kulturer förefaller inte göra det.
Senast redigerad av eva88 2017-04-09 kl. 20:42.
Citera
Medlem
Emma18s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Ett par detaljer:
– På en av bilderna har han just åkt upp för en rulltrappa.
– På en av bilderna har han just åkt ner för en rulltrappa.

En möjligt tolkning är att den ena bilden är tagen när han kom till city och en är tagen när han åkte därifrån. Det finns fler tänkbara tolkningar.

Det finns bara 1 tolkning då vi vet exakt vad som hände. Första bilden är när han kommer ner på perongen efter dådet. Andra bilden är när han har åkt rulltrappan upp på andra sidan för att ta sig vidare till Arlanda Express.
Citera
2017-04-09, 20:34
Medlem
santos_devilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tomato
Jag tycker en tryckkokare med ligger nära till hands om det nu var en bomb. Krocken kan ha sabbat kokaren så att endast detonatorn gick av, eller att det även antände svartkrut som runnit ut i väskan?

Men kan en analfabetisk uzbek göra en tryckkok-bomb?
Citera
2017-04-09, 20:34
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
Han blev även påkörd av terroristen. Vet du förresten att han hade mobilen på sig? Kanske fanns den i bilen.

Han kunde ha gått in på restaurangen och ringt isf.
Citera
2017-04-09, 20:35
Medlem
ChiefenKings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strommingen
IS och desperata asylsökande blir en giftig kombination. Det har vi nyss kunnat se.

Han skulle egentligen vara ute ur landet, begår vansinnesdåd som inte är värdigt detta land, får stanna kvar resten av livet.
Ekvationen är smaklös
Citera
2017-04-09, 20:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
ISIS fighters laugh at the Swedes - promise to bring the war to Sweden
Sedan har vi visst en muslim i Holland som gläds åt vad som hände i Stockholm i fredags fast
utesluter inte att det kan vara ett trollkonto:
"Hahaha, our muslim brothers celebrating attack in your streets, front of your cameras 😂"

https://twitter.com/handesune

Men visar vi nu bara tillräckligt med kärlek och värme och omtanke om varandra
så ska vi nog besegra terroristerna, alla de onda krafterna som vill oss illa. Det var väl
budskapet som förmedlades under den välbesökta manifestationen på Sergels Torg tidigare
denna söndag. Fast tillåt mig tvivla på att det räcker att rå på nånting av ondska om
vi så flödar över av kärlek och godhet. De som är bärare av denna ondska fnyser hånfullt
åt allt av sånt och laddar istället upp för nya hemskheter mot "de otrogna". Här liksom
på andra håll i världen.

Daesh/ISIS har som bekant rekommenderat sina sympatisörer i väst att använda fordon
för att utföra sina attacker med, helst stora såna som här nu med lastbil i Stockholm.
Omöjliggörs anskaffning av dylikt så föreslås kniv istället. Det till och med ges noggranna
beskrivningar av hur man ska hugga på "rätt sätt" för att vålla så svåra skador som möjligt
på målobjekten.
Kan mycket väl tänka mig en uppföljning av fredagens fasansfulla dåd där vi får se knivdåd
ute på gator och torg. Och även i hemmen hos folk.
Folk ska inte räkna med att känna sig säkra någonstans.

Man måste säga att han gör en ganska väl insatt analys av Sverige. Ett folk utan stolthet och ryggrad som bara väntar på att bli våldtaget. Det är naturligtvis lite hårdraget och gäller inte alla svenskar, men nog ligger det en del i det.

När det gäller metoderna som man använder så är det märkligt att terrorister alltid riktar in sig på mjuka mål. Det handlar alltid om att döda några civila på allmän plats.
Vi skall vara väldigt glada att de inte attackerar infrastruktur eller förgiftar mat och vatten till exempel. Då skulle de kunna åstadkomma verklig skada på samhället. Men det verkar inte som det lockar dem.
Citera
2017-04-09, 20:36
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Butter200
Har IS eller någon annan terroristorganisation tagit på sig dådet?
Nej, och det beror på att detta inte var ett självmordsdåd. Snubben lever ju och tänk om han förnekar all koppling till IS, vad ska de säga då?
Citera
2017-04-09, 20:36
Medlem
santos_devilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chrisemil
Han ska tydligen ha sagt sig vara utbildad "sprängare".

Det gör ju allt mer troligt att han faktist hade en bomb med sig. Men varför skulle polisen svara "Ett objekt som inte borde vara där" samt brandfarliga ämnen och att han bränt sig på anordningen?
Citera
2017-04-09, 20:37
Moderator
v50s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vichy6
15.01-15.02

Satt han redan på ett kollektivt färdmedel. Trafiken stoppades senare?

Det framgick inte i intervjun när kollektivtrafiken stoppades men det bör gå att få fram om man letar lite.
Citera
2017-04-09, 20:37
Medlem
Trekvartsbyxas avatar
Hur kommer en sådan här brottsling bemötas i fängelset? Av alla babbar från utanförskapsområden respektive svenskar?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in