2017-04-09, 20:28
Medlem
Provokatörs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kcabhsalfflashback
den har väl blivit borttagen, den funkade innan.

Nej jag hade jobbat halva dan med nytt material, över 100 bilder. Men helt plötsligt kunde jag inte spara ned mer så jag tog bort några bilder, men det hjälpte inte, misstänkte att den blev för välbesökt.

Plötsligt blev jag utloggad och efter det kan jag inte logga in det känns som om jag blev bannad av någon anledning. Varför vet jag inte allt material var länkat och sparades inte på någon server, kanske var det något fint mediehus som lackade ur.

/Provokatör
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AlwaysAwesome
En utvisad uzbek som ingen tagit ansvar för att verkligen utvisa.
Åter igen, frågan gäller chauffören som jobbade för spendrups och fick lastbilen kapad av mgm...INTE han som körde på människorna....
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av santos_deville
Det är det jag är rädd för, att bomben har blivit en trådsanning. Något som polisen borde gå ut och kommentera om det är sant eller ej.

Snubben verkar inte vara den vassaste kniven i lådan. Vad är det enklaste bomben en idiot kan bygga med saker man kan köpa ut i handeln. Hade han haft uppbackning av IS eller någon annan mussel-organisation så lär han ju haft mer sofistikerade metoder och bomber.

Någon som är spräng-kunnig i tråden som kan tänka ut något man kan bygga en bomb av? Stor som liten?

Eller hade han kanske en flaska med bensin i bilen som han tänkte sätta sig själv i brand efter dådet?

MGM hade gått en sprängämneskurs. Möjligen inte behärskat kunskaperna i praktiken dvs i hög hastighet .....
Citera
2017-04-09, 20:29
Medlem
vichy6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av v50
På Agenda i SVT intervjuas en av polisens kommenderingschefer och han gav där en tidslinje över när olika poliser var på plats vid händelsen.

* Strax före 15 får polisen larmet
* Några minuter senare anländer första patrullen till skadeplatsen
* Tre minuter efter larmet ringts in tar polisen beslut om att det rör sig om en särskild händelse
* Fyra minuter efter larmet ringts in är ett tiotal patruller larmade och på väg mot skadeplatsen
* Piketen var på plats ca 7 minuter efter larmet ringdes in och nationella insatsstyrkan var redo att verka i området ca 10 minuter senare

Intervjun börjar ca 6 minuter in i klippet

https://www.svtplay.se/video/13213043/agenda/agenda-special-9-apr-20-00

15.01-15.02

Satt han redan på ett kollektivt färdmedel. Trafiken stoppades senare?
Citera
2017-04-09, 20:30
Medlem
Citat:
Tack! Då blir det väldigt intressant om det är en bomb hemmasnickrad av en imbecill som GM eller om den är sofistikerad nog för att han ska ha haft hjälp.

Jag läste nånstans eller tv att han har vart tränad bombtillverkare. Om det var det som Säpo fick uppgifter om kanske. Det är ju nån källa som läcker till media.
Citera
2017-04-09, 20:30
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av solis789
Har det kommit fram om bilderna på 39-åringen från rulltrappan är innan eller efter dådet?
På bilderna ser han ju helt oskadd ut.
Vad gör han på bilden? Ser ut som att han talar glatt i en telefon?

Ett par detaljer:
– På en av bilderna har han just åkt upp för en rulltrappa.
– På en av bilderna har han just åkt ner för en rulltrappa.

En möjligt tolkning är att den ena bilden är tagen när han kom till city och en är tagen när han åkte därifrån. Det finns fler tänkbara tolkningar.

Citera
2017-04-09, 20:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CaseyRyback
Är imponerad av Stefan Löfvens handlingskraft och patos under dessa dagar. En sann ledare.

Utveckla gärna. Jag är inte speciellt imponerad.
Citera
2017-04-09, 20:31
Medlem
Tomatos avatar
Citat:
Det är det jag är rädd för, att bomben har blivit en trådsanning. Något som polisen borde gå ut och kommentera om det är sant eller ej.

Snubben verkar inte vara den vassaste kniven i lådan. Vad är det enklaste bomben en idiot kan bygga med saker man kan köpa ut i handeln. Hade han haft uppbackning av IS eller någon annan mussel-organisation så lär han ju haft mer sofistikerade metoder och bomber.

Någon som är spräng-kunnig i tråden som kan tänka ut något man kan bygga en bomb av? Stor som liten?

Eller hade han kanske en flaska med bensin i bilen som han tänkte sätta sig själv i brand efter dådet?
Jag tycker en tryckkokare med ligger nära till hands om det nu var en bomb. Krocken kan ha sabbat kokaren så att endast detonatorn gick av, eller att det även antände svartkrut som runnit ut i väskan?
Citera
2017-04-09, 20:32
Medlem
Har IS eller någon annan terroristorganisation tagit på sig dådet?
Citera
Medlem
Citat:
Tack! Då blir det väldigt intressant om det är en bomb hemmasnickrad av en imbecill som GM eller om den är sofistikerad nog för att han ska ha haft hjälp.

Han ska tydligen ha sagt sig vara utbildad "sprängare".
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Juristakuten
Ja jag skulle citerat "vimspottan" istället. Sorry!
Vet du om Uzbekistan även avskaffat tortyr?
Citera
2017-04-09, 20:33
Medlem
vichy6s avatar
Citat:
Var finns uppgifter om klassade "bombfarliga" vad nu det är för ord?
Är det du som missuppfattade "Vi har hittat föremål som inte borde vara där" som "bombfarliga"?
Öppen fråga utan frågetecken. De spärrade ju av för att de misstänkte sprängmedel. Vi släpper ordet " bombfarlig". Vill ha fakta och du verkar ju duktig på det
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in