2017-04-09, 20:10
Medlem
SkepticalHippos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoktorVinter
Jag har följt alltihop sedan sekunden då det hände eftersom min fästman jobbar för ett välkänt säkerhetsföretag. Han fick infon jävligt snabbt, det kom en kollega inrusandes på hans kontor och bad honom lägga ut info om händelsen på deras portal.

Det jag vet hittills: 4 döda, varav en belgisk kvinna och en brittisk man. Två svenskar, varav en jag har hört är ett barn. Är åldern bekräftad på barnet? För det finns ju en saknad 11-åring vilket jag tycker är intressant i och med att det cirkulerar att det döda barnet är 11 år.

Gärningsmannen är från Uzbekistan och har visat sympatier med IS. Däremot har IS ännu inte själva tagit på sig dådet. Tydligen bodde GM i Sverige olagligt, säkerligen av desperation. Det verkar som att han bodde i en lägenhet tillsammans med åtminstone 3 andra män, i alla fall enligt grannarna. GM har också erkänt dådet och enligt polisens uppgifter finns det även minst 1 eller 2 gärningsman/-män till. Dessa vet jag inte så mycket om dock.

Det var ingen skottlossning, däremot evakuerades centralen pga att polisen hade fått tips om att han skulle ta tåget. Det är min teori i alla fall. Varför skulle de annars dra dit så snabbt liksom? Det verkar i alla fall som att det hade kunnat gå mycket värre då det visade sig att det fanns sprängmedel i lastbilen.

Min misstanke är att det inte alls gick som planerat. Att han inte skulle krocka utan att han skulle fortsätta köra och sedan detonera vad det nu var som fanns i bilen. Att tanken var att även han skulle dö.

Vad tror ni?

Japp. Det är samma teori som 50 andra har lagt fram i denna tråd redan.
Citera
Medlem
Den lilla fegisen har alltså sagt i förhör att han är nöjd.

Så jävla synd att bomben inte smällde lite så att han förlorade ett ben men inte dog, att han skulle få lida enormt.

http://www.expressen.se/nyheter/rakhmat-akilov-39-misstanks-for-attacken/
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
Du är helt okunnig i detta område. Sverige verkställer inte utvisning om personen ifråga riskerar dödsstraff i hemlandet.
nu vimsar du till det ännu mer, du skrev att om det inte var demokrati i landet skulle han aldrig utvisas, nu kommer du med ett nytt argument helt plötsligt, du skrev inget om dödsstraff innan, märklig argumentationsteknik att komma med nya invändningar och sedan påstå att motparten inte har kunskapen.
Citera
2017-04-09, 20:12
Medlem
Var också på Åhlens. Brandlarmet gick ungefär en minut EFTER att lastbilen kraschat in.
Citera
Medlem
Emma18s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av santos_deville
Är det officiellt nu att det var en bomb med i bilden?

Verkar fortfarande lite oklart exakt vad det är för någonting.
Senast redigerad av Emma18 2017-04-09 kl. 20:34.
Citera
Medlem
Juristakutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rattvisaebra
nu vimsar du till det ännu mer, du skrev att om det inte var demokrati i landet skulle han aldrig utvisas, nu kommer du med ett nytt argument helt plötsligt, du skrev inget om dödsstraff innan, märklig argumentationsteknik att komma med nya invändningar och sedan påstå att motparten inte har kunskapen.

Uzbekistan har avskaffat döddsstraffet.
Citera
2017-04-09, 20:13
Medlem
kukflashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DFYD1234
Enligt min samtalshistorik pratade jag i telefon 14:54 då brann lastbilen och brandlarmet tjöt från Åhléns

Citat:
Ursprungligen postat av santos_deville
Vänta nu!

Är det inte den skäggmusslan med massa barn som pekar med fingret i var och varannan bild som är GM?

http://i.imgur.com/hkPK3FW.jpg
Nej. Kolla hans Facebook
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vichy6
Vad har vi för källa? Var själv på Åhléns, inget jag märkte

https://www.youtube.com/watch?v=njYxi8Q_H6s

Svart rök från Åhlens, var är detta ?

Gick brandlarmet igång innan smällen ? Någon i tråden påstår det.
Citera
Medlem
På filmer från släckningsarbetet kan man se att det väller ut rök från öppningen mellan bakluckan och skåpet.

Kan det ha funnits något brandfarligt i lasten? Inte bara öl i lasten alltså.

Eller har det bara gått hål någonstans och rök letar sig in i skåpet från tex motorn?
Citera
2017-04-09, 20:14
Medlem
Attityds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av har-analys
Jag hiner inte fördjupa mig idenna mega-trad. Men: Har offrens identiteter tillkännagivits i svensk massmedia?
Ja det har skrivits om 2 svenskar, en från Belgien, en från Storbritanien

http://www.aftonbladet.se/nyheter/a/paJdE/brittiske-chris-dodades-i-attentatet-pa-drottninggatan

en 31-årig kvinna från Belgien
en man från Storbritanien (bild och namn i länken)
en 11-årig flicka,svensk
den andra svensken vet jag ej. Någon annan kanske kan fylla i med det,och sedan en hund dog också
Citera
2017-04-09, 20:14
Medlem
okok1s avatar
Citat:
I förhör har Rakhmat Akilov sagt att han är nöjd med det han gjort, enligt uppgifter till Expressen. Vidare har han förklarat att han har uppnått det han skulle uppnå.
Rakhmat Akilov erkänner att det var han som körde lastbilen på Drottninggatan, enligt Expressens uppgifter, och att det inte var någon slump att han gjorde det just där och då.
Han hade en avsikt och hade varit på platsen och rekat, enligt Expressens uppgifter.

http://www.expressen.se/nyheter/rakhmat-akilov-39-misstanks-for-attacken/
Citera
2017-04-09, 20:16
Medlem
santos_devilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Emma18
Nej, det finns inga tillförlitliga uppgifter om att det har funnits en bomb, detta är bara ett rykte och det är troligtvis inte sant. Om det hade funnits en bomb hade polisen inte bara bärgat iväg lastbilen utan man hade varit tvungna att först hantera bomen på något sätt.

Har för mig att polisen svarade "Vi har hittat ett föremål som inte borde vara där" på frågan om det var en bomb i lastbilen.

Om det inte är en bomb så är ju frågan vad fan det kan vara. Lämnade han efter sig vapen som han hade tänkt att använda? En gasolflaska han hoppades på skulle explodera vid en krock?

Önskar verkligen att polisen gick ut med lite mer informaiton
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in