2017-04-09, 19:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ScalyWriter
Förstår hur du menar. Men polisen var också tydliga med att det inte kom fram mer information (ökad hotbild m.m.) om ärendet när den kom till deras bord. Därmed är det också förståeligt att man lade ärendet på samma hög som de andra ärenden.

Det känns överlag som att vi behöver ha ännu mer koll på vilka som vi släpper in samt en ännu mer noggrann koll på personer som de facto får avslag på sin ansökan. Även om det kan vara mycket på både Migrationsverket och polisens bord så tycker jag nog att det är orimligt att:

1) Det tar två år innan man får beslut på sitt ärende
2) 2-3 månader efter att GM ombeds lämna landet tills polismyndigheten efterlyser personen
3) Att personen fortfarande är kvar i landet 1 ½ månad efter efterlysningen

Bodde personen kvar i samma adress under den här tiden? Har han flyttat runt?
Han har tydligen bytt arbetsgivare. Vem var hans arbetsgivare? Är man medveten om att han vistades illegalt i landet?

Fetat:
Är det inte så att Polismyndigheten måste bli underrättad av Migrationsverket om att någon avvikit eller inte inställt sig?
Polisen är ett verktyg för Migrationsverket. Inte beslutande organ i migrationsfrågor.
Polisen vet inget om inte Migrationsverket hör av sig.
Så har jag för mig att det fungerar.
Rätta mig gärna om det är fel.
Citera
Medlem
Brethils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ibristpaannat
Ja det är märkligt som fan. Det var som sagt tidigt igår med. Märkligt att nån skulle slänga upp en bild på någon annan som dött i ett helt annat sammanhang där bland alla blommorna.

Andy bör vara den person som omkom i en trafikolycka vid stadshuset för några veckor sedan och har inget med det som inträffade i fredags att göra.
Jag såg också klippet och det var vid stadshuset de filmade.
Citera
Medlem
vichy6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tomato
Eftersom dödsoffer inte var identifierade då kan ju någon trott han var död.
Rätt otroligt i min lilla värld
Citera
2017-04-09, 19:20
Medlem
okok1s avatar
Vart är källan till hans citat om att han valde att utföra ett terrordåd för att han kände sig kränkt?
Citera
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pex666
(ang att löfven åt trerätters)

Vad gjorde du själv? Hon kan ju inte göra nåt ändå, möjligtvis kolla så alla kollegor lever... Som politiker kan hon ju sköta allt i princip från mobilen. Vad skulle hon göra ligga och grina i kudden hela kvällen?

Inte ens Löfven kan väl göra nåt egentligen pga lagar om "ministerstyre" men visst klart han ska närvara men Lööf?

Folk är så jävla skitnödiga nuförtiden och med Internet är det så lätt att hitta den andra lilla klicken som får rännskita av allt och sen med media så ser det ut som majoriteten av befolkningen rasar.

1. Jag är inte en offentlig person som är vald av folket för att representera mina väljare och deras åsikter.

2. Alla våra politiker bör åtminstone visa sympati och visa sina fula nyllen någon gång när något katastrofalt sker.

3. Jag är jävligt partisk när det kommer till Lööf då jag anser att hon är en hemsk politiker (kan inte svara för henne som person då jag inte känner henne)
Citera
Medlem
Jarvsofakss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av antonerik
Snarare radikal muslim som inte vill tillbaka till sitt skithål till hemland. Han sitter hellre livstid i Sverige precis som IKEA-mördaren, därför att han vet att han inte blir utvisad om han riskerar dödsstraff i Uzbekistan. När polisen knackar på dörren så strider han inte som en IS-krigare förväntas göra, han följer med fogligt som ett lamm och erkänner att han gjorde det. Därför att han vet att han har garanterat en vistelse på svensk mark, och får en viss status inom jihad-kretsar. Också spekulationer från min sida.

Har också funderat på detta, men han försökte ju komma undan. Borde han inte låtit sig gripas direkt om detta var hans avsikt?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
Han kanske gjorde det för att slippa åka hem till Uzbekistan. Nu kommer han inte behöva åka dit. Visserligen kan domstolen döma honom till utvisning men om inte Uzbekistan blir en demokrati, alternativt en del av kalifatet, inom de närmaste 20 åren så kommer han inte verkställas dit. Hans fru och kommer att få asyl här, om de lyckas lämna landet.
förstår att du hoppas, du saknar fullständigt kritiskt tänkande när det handlar om romer och flyktingar, ingen tar dig på allvar eftersom du saknar argument, mest tycker. Finns ingen regel om att det måste vara en demokrati för att vi ska utvisa någon
Citera
2017-04-09, 19:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tjerkassy
Fetat:
Är det inte så att Polismyndigheten måste bli underrättad av Migrationsverket om att någon avvikit eller inte inställt sig?
Polisen är ett verktyg för Migrationsverket. Inte beslutande organ i migrationsfrågor.
Polisen vet inget om inte Migrationsverket hör av sig.
Så har jag för mig att det fungerar.
Rätta mig gärna om det är fel.

Det är så enkelt som att det är olagligt att vistas i Sverige olagligt och då är det polisarbete.
Citera
2017-04-09, 19:21
Medlem
Jofs avatar
Fler och fler börjar misstänka att motivbilden inte är den klassiska av IS typ.
På något sätt känns det mer patetiskt om det är en funktionsnedsatt galningen som varit igång igen.

Dom är ännu svårare att identifiera och försvara sig emot. Kan gå omkring och vara skötsam och uppfattas som vänlig bara av grannar (som det verkar som denne idiot blivit).

Men såna kan ju rekryteras till IS också. Som den där idioten som sprängde sig själv - enbart, i luften.
På Drottningatan då också, vill jag minnas.

Också då var det ståhej. Och Sverige skulle inte bli sig likt längre etc. Som efter Palmemordet.
Och efter andra världskriget.

Nej, om nån månad så är vi tillbaka det vanliga och i tjatet om vilket parti som leder i opinionsmätningarna och hur sommaren blir.
Citera
2017-04-09, 19:22
Medlem
VonPengstroms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Agarebagare
Ett BO hette Andreas och var född 86. TV4 filmade minnesplatsen utanför stadshuset och då visades en bild och ett namn på honom vid minnesplatsen.

Någon som kan ta fram detta filmklipp? Flera stycken verkar ha diskuterat det i denna tråd.

Något verkar fel med antalet omkomna. Det är bekräftat att de omkomna är:

Brittisk man, 41 år.
Belgisk kvinna, 31 år gammal.
Svensk flicka, 11 år.
Svensk kvinna från Uddevalla
, källa: http://www.expressen.se/gt/just-nu-uddevallakvinna-ar-ett-av-attackens-offer/

Enligt media och polisen är det fyra som omkommit och personerna ovan har nu bekräftats omkomna. Fanns det verkligen en Andreas bland offren? Och vad var det för Teresa man pratade om och hur kom hon upp? Kan det vara kvinnan från Uddevalla?
Senast redigerad av VonPengstrom 2017-04-09 kl. 19:35.
Citera
2017-04-09, 19:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T02
Spekulerar vilt nu...

Den här mannen hade fått avslag på att få stanna. Han gjorde detta vansinniga. Han hade jobb (?) och fyra barn här. Helt befängt om detta stämmer, hur kan man?

Men, jag har svårt att tro att IS eller ens Islam ligger bakom detta.

Tänker på han som för 14 år sedan mejade ner folk i Gamla Stan och skyllde på att han hörde röster. Kan det vara ett galningsdåd istället för terrorbrott?

Ja, alla säger att det är ett terrorbrott, men jag bara försöker problematisera.

Nej hans familj bor inte i Sverige.
Citera
2017-04-09, 19:24
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VonPengstrom
Någon som kan ta fram detta filmklipp? Flera stycken verkar ha diskuterat det i denna tråd.

Något verkar fel med antalet omkomna. Det är bekräftat att de omkomna är:

Brittisk man, 41 år.
Belgisk kvinna, 31 år gammal.
Svensk flicka, 11 år.
Svensk kvinna från Uddevalla
, källa: http://www.expressen.se/gt/just-nu-u...tackens-offer/

Enligt media och polisen är det fyra som omkommit och personerna ovan har nu bekräftats omkomna. Fanns det verkligen en Andreas bland offren? Och vad var det för Teresa man pratade om och hur kom hon upp? Kan det vara kvinnan från Uddevalla?

Expressenlänken ger endast ett 404
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in