2017-04-09, 19:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gustavhoo
Jag vet att det i början av denna tråd skrevs något om någon "Andreas - 30år".. Så frågan är... vem är han?

Ja det är märkligt som fan. Det var som sagt tidigt igår med. Märkligt att nån skulle slänga upp en bild på någon annan som dött i ett helt annat sammanhang där bland alla blommorna.
Citera
2017-04-09, 19:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ibristpaannat
Det var ifrån livesändningen igår på morgonen! En bild på en kille med rakat huvud, såg mörk ut. Det stod Andy eller Andreas på bilden.
Märkligt eftersom det till 100% först idag fastställdes identiteter.
Men det var ju inte bara jag som såg den.

Intressant som fan. Du bekräftar ju bara det nån annan redan har nämnt. Ska ta upp det här i tråden om mediahantering för att inte gå OT. Kommer att citera dig där, hoppas du får ping också så du kan följa upp det.
Citera
2017-04-09, 19:15
Medlem
ukrossos avatar
Citat:
Ja det är märkligt som fan. Det var som sagt tidigt igår med. Märkligt att nån skulle slänga upp en bild på någon annan som dött i ett helt annat sammanhang där bland alla blommorna.
Det kan väl vara någon som är skadad?
Citera
2017-04-09, 19:16
Medlem
Tomatos avatar
Citat:
Eftersom dödsoffer inte var identifierade då kan ju någon trott han var död.
Citera
Medlem
antoneriks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T02
Spekulerar vilt nu...

Den här mannen hade fått avslag på att få stanna. Han gjorde detta vansinniga. Han hade jobb (?) och fyra barn här. Helt befängt om detta stämmer, hur kan man?

Men, jag har svårt att tro att IS eller ens Islam ligger bakom detta.

Tänker på han som för 14 år sedan mejade ner folk i Gamla Stan och skyllde på att han hörde röster. Kan det vara ett galningsdåd istället för terrorbrott?

Ja, alla säger att det är ett terrorbrott, men jag bara försöker problematisera.

Snarare radikal muslim som inte vill tillbaka till sitt skithål till hemland. Han sitter hellre livstid i Sverige precis som IKEA-mördaren, därför att han vet att han inte blir utvisad om han riskerar dödsstraff i Uzbekistan. När polisen knackar på dörren så strider han inte som en IS-krigare förväntas göra, han följer med fogligt som ett lamm och erkänner att han gjorde det. Därför att han vet att han har garanterat en vistelse på svensk mark, och får en viss status inom jihad-kretsar. Också spekulationer från min sida.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Ebba 11
Andreas 30
Teresa 19
?

Jag är väldigt nyfiken på vart namnet "Andreas" började ryktas?
Citera
2017-04-09, 19:17
Medlem
MitchRapps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gonzo-fisting
Det är ganska lätt för oss, dvs. alla och envar, att dra slutsatser, så du kan försöka förklara för oss vad du inte förstår, så kanske vi kan hjälpa dig?

Vem är han? Var greps han? Någon info om hans roll? Connections med main MGM?
Citera
Medlem
okok1s avatar
Citat:
Spekulerar vilt nu...

Den här mannen hade fått avslag på att få stanna. Han gjorde detta vansinniga. Han hade jobb (?) och fyra barn här. Helt befängt om detta stämmer, hur kan man?

Tänker på han som för 14 år sedan mejade ner folk i Gamla Stan och skyllde på att han hörde röster. Kan det vara ett galningsdåd istället för terrorbrott?

Ja, alla säger att det är ett terrorbrott, men jag bara försöker problematisera.

Han hade med en bomb så det var planerat.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av electoralcollege
Det finns ju ett antal personer som är mycket svårt skadade och fortfarande vårdas på sjukhus. Det kan ju möjligen vara så att den här personen är hjärndöd och endast hålls vid liv med hjälp av respirator

Hjärndöd är per definition vad som avses med "död" rent medicinskt och vad man därför med fördel håller sig till i medial rapportering också, men mer om det i den relevanta tråden om "medias hantering...". Jag flyttar dit då det redan har bekräftats att det är två män som mördats och inte en (enligt rapporteringen).
Citera
2017-04-09, 19:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av alibjorn
Inget är väl riktigt klart för dra slutsatser, men visa har ju redan bestämt sig ...

Nog verkar det vi fått reda på lutar åt att idioten gillar islam och IS? Behöver kanske inte vara en skäl nog.

Läste MSM att han inte hade det så bra med sin hustru, kanske en ny "Mattias Flinkare" (sju mördade)

Jag håller med dig. För tidigt att dra några definitiva slutsatser.. Att dådet är delvist religiöst/politiskt känns ju som du säger rimligt med tanke på hans facebookhistorik (och det gör det väl till ett terrordåd per se?) men att det är den utlösande orsaken är det ju alldeles för tidigt att dra några slutsatser om...
Jag tänker mig attacken i trollhättan till exempel, där de flesta verkar eniga om att någon slags psykisk ohälsa huvudsakligen orsakat attacken, snarare än att han gillat/laddat upp nazifilmer på youtube..
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NOMOONRIVER
Han kommer aldrig ut, han är 39 år och körde som vi idag vet ihjäl 4 personen varav 1 barn. Kan bli fler dödsoffer eftersom flera får intensivvård och fler påkörda kan bli grönsaker.

Hans fru och barn finns inte i Sverige, skulle gissa att uzbekisk polis förhör henne om hon visste något om mannens planer.
Han kan visst få livstidsstraff förvandlat till tidsbegränsat straff, ungefär som Flink. Att hans fru och barn är i Uzbekistan är ett antagande från dig. De kan lika gärna befinna sig i något annat land, Kazakstan, Ryssland osv.
Citera
Medlem
Citat:
Spekulerar vilt nu...

Klart det kan vara helt utan ideologisk koppling, men att en person som sympatiserar med IS skulle göra detta i nåt slags schizofrent förvirringstillstånd utan en tanke på Allah håller jag för ossannolikt. Däremot tror jag absolut inte denne person har personlig kontakt med IS-krigare som backat upp honom. Han är nog en ensam, galen gärningsman med religiösa vanföreställningar av svårare art.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in