2017-04-09, 16:54
Medlem
Emma18s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flor-Ida
Och varför kommer inte första larmsamtalet från Spendrupschauffören när hans lastbil blir kapad?

Bilstöld är ju ingenting som man kastar sig på 112 för att rapportera direkt.
Citera
2017-04-09, 16:54
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av shannonselin
Förutom Akilov Rahmat ju är med ett antal bilder, precis som döva Ebba Åkerlund som blev söndersliten av lastbilen finns nu bild på offret från Storbritannien. Chris Bevington heter han och ser ju ganska svensk ut (sista bilden nummer 72): https://www.gangrapesweden.com/stockholmterrorattack.php

Än så länge bara två med namn och bild alltså.

Ja, och han ser krallig ut vilket motsäger teorin om att det bara är stora/starka som klarar sig i såna här katastrofer.
Citera
2017-04-09, 16:55
Medlem
Kebabfysikers avatar
Bara så alla vet så har sossarna på sin partikongress nu beslutat att återgå till dom gamla asylreglerna som gällde innan 2015. Invällandet kommer alltså ta fart igen.

Citat:
Mannen ansökte om uppehållstillstånd i Sverige 2014. I juni 2016 fick han avslag på ansökan och skulle utvisas. Men tack vare det generösa regelverket, som låter utvisade invandrare röra sig i frihet i landet i väntan på att utvisningen verkställs, kunde han ändå stanna kvar i Sverige illegalt.

Det tog alltså två år att komma fram till ett asylbeslut.

http://www.friatider.se/polisen-misst-nkte-terroristen-var-i-sverige-illegalt
Citera
2017-04-09, 16:56
Medlem
Jag är helt insnöad just nu på själva händelsen före dådet.

Kan det vara så att han som körde lastbilen visste att GM skulle komma ?
Varför skrivs det så lite om lastbilschauffören ?
Tänk om dem kände varandra : " du kan ta min bil, jag snackar med chefen och säger att den blev stulen. Jag lossar på Adolf fredriks kyrkogatan tid XX.XX "

Nu är jag inte lastbilschaufför men ringer man inte till polisen om en lastbil blir stulen mitt framför ögonen på en ??
Eller meddelar man bara chefen: " Hörre nån snubbe snodde bilen, svårt att fortsätta jobba, vad gör jag ? Hämta mig förresten eller ska jag ta tuben ? "

Skulle min bil bli snodd mitt framför ögonen på mig, är det inte frugan jag ringer, utan Polisen.
Sedan jobbet om jag är på väg dit eller hem. Svårt att ta mig framåt just nu.

Hur som helst kommer lastbilschauffören att få prata med polisen om händelsen. Om dem inte redan haft förhör.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HalfRunar
Om han ville jobba för att skicka pengar till sin familj - kan detta vara ett "jobb" han fick med löfte om ekonomisk ersättning till hans familj? Som en hämd mot Sverige för att tvättfirmans finansiering av IS stoppades.

Al Qaida använde den metoden. Gubben sprängde upp sig och frun fick änkepension. Användes i alla fall i attentatet mot krigsherren Massoud i Afghanistan 2001. Själmordsbombarens fru i Belgien höstade in änkepension från Al Qaida. En hemsk kärring. Har för mig att hon flyttade senare till Schweiz. Molenbeek i Belgien var redan då ett terrornäste. Sverige är också safe heaven för islamister.

Vi är sååå rökta.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shannonselin
Förutom Akilov Rahmat ju är med ett antal bilder, precis som döva Ebba Åkerlund som blev söndersliten av lastbilen finns nu bild på offret från Storbritannien. Chris Bevington heter han och ser ju ganska svensk ut (sista bilden nummer 72): https://www.gangrapesweden.com/stockholmterrorattack.php

Än så länge bara två med namn och bild alltså.

http://www.expressen.se/nyheter/chris-bevington-dog-i-terrorn-i-stockholm/

Familjen får nu stöd av personal från brittiska utrikesdepartementet för att hantera sorgen.
– Vi stöttar hans familj både i Sverige och i Storbritannien nu när de måste bearbeta den här tragedin, säger en talesperson för brittiska UD till BBC.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PanserPoes
Vettig fråga, men varför tar det åtta månader från avslag till utvisningsbeslut? Det är den viktiga frågan.

Han kan ha överklagat och begärt prövningsrätt. då är sex månader (inte åtta) inte ovanligt. Troligen får han besked i december att han inte får prövningsrätt och ska lämna landet frivilligt. Därefter har han 4 veckor på sig. Så i februari lämnas ärendet över till gränspolisen för avvisning och troligen en efterlysning. Därefter har han hållit sig undan och troligen jobbat svart.

Det jag vill ha bekräftat är om han har varit på finansdepartementet med falskt ID och utfört arbete.

Det vore då besvärande information för SÄPO eftersom han kan ha rört sig bland våra högsta politiker.
Citera
2017-04-09, 16:57
Medlem
ModerEvas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HalfRunar
Om han ville jobba för att skicka pengar till sin familj - kan detta vara ett "jobb" han fick med löfte om ekonomisk ersättning till hans familj? Som en hämd mot Sverige för att tvättfirmans finansiering av IS stoppades.

Förklarar kanske varför han inte sprängde sig själv. Hade han tänkt utföra fler terrordåd? Tror inte på en ensam arg uzbek.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flor-Ida
Och varför kommer inte första larmsamtalet från Spendrupschauffören när hans lastbil blir kapad?

DET vill jag också veta. Varför ringde han inte?
Citera
Medlem
konstits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VonPengstrom
Varför spekuleras det i att den 11-åriga flickan var döv? Det finns väl ingenting som bekräftar det? Dessutom pratade hon i telefon med sin mamma i nära anslutning till dådet vilket motsäger det hela?

Oerhört tragiskt hur som, stackars familj och vänner till alla omkomna och skadade.

För att någon blandat ihop Manillaskolan med Manilla Campus. Ingen stor grej i sammanhanget, och hade hon varit döv ville det varit lika tragiskt... eller hur ?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VonPengstrom
Varför spekuleras det i att den 11-åriga flickan var döv? Det finns väl ingenting som bekräftar det? Dessutom pratade hon i telefon med sin mamma i nära anslutning till dådet vilket motsäger det hela?

Oerhört tragiskt hur som, stackars familj och vänner till alla omkomna och skadade.

För de stod manilla på ryggsäcken o detär en skola för döva MEN hon gick på campus manilla vilket är en vanlig skola . Folk är för snabba helt enkelt
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mitthopp
Jag är helt insnöad just nu på själva händelsen före dådet.

Kan det vara så att han som körde lastbilen visste att GM skulle komma ?
Varför skrivs det så lite om lastbilschauffören ?
Tänk om dem kände varandra : " du kan ta min bil, jag snackar med chefen och säger att den blev stulen. Jag lossar på Adolf fredriks kyrkogatan tid XX.XX "

Nu är jag inte lastbilschaufför men ringer man inte till polisen om en lastbil blir stulen mitt framför ögonen på en ??
Eller meddelar man bara chefen: " Hörre nån snubbe snodde bilen, svårt att fortsätta jobba, vad gör jag ? Hämta mig förresten eller ska jag ta tuben ? "

Skulle min bil bli snodd mitt framför ögonen på mig, är det inte frugan jag ringer, utan Polisen.
Sedan jobbet om jag är på väg dit eller hem. Svårt att ta mig framåt just nu.

Hur som helst kommer lastbilschauffören att få prata med polisen om händelsen. Om dem inte redan haft förhör.

Har ordats om att terroristen rekat en tid. Tror spåret på chauffören är långsökt, men inte omöjligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in