2017-04-09, 16:39
Medlem
Förutom Akilov Rahmat ju är med ett antal bilder, precis som döva Ebba Åkerlund som blev söndersliten av lastbilen finns nu bild på offret från Storbritannien. Chris Bevington heter han och ser ju ganska svensk ut (sista bilden nummer 72): https://www.gangrapesweden.com/stockholmterrorattack.php

Än så länge bara två med namn och bild alltså.
Citera
2017-04-09, 16:39
Medlem
Babben som utförde dåden fick alltså sitt uppehållstillstånd avslaget den början av 2017.
Han skulle lämna landet på egen hand men gjorde (naturligtvis) inte det.

En månad senare gör han detta.

Hur in i helvete korkade är Migrationsverket med flera, som låter det gå till på detta sättet.
Det är väl alldeles självklart att man inte självmant åker tillbaka till sitt hemland.

Han man inte lärt sig något av IKEA-mördarnegern?
Citera
2017-04-09, 16:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TealSeamTix
Försöker få ihop lite tidslinje..

14:53 kommer första larmsamtalen in?
14:55 MGM fångas på kameror i tunnelbanan?
17:20-ish Polisen går ut med information om MGM, man "vill komma i kontakt med denne"
20:00-ish MGM grips i Märsta i en vit skåpbil?

Rätta mig om jag har fel, men det går inte ihop riktigt, vad har han gjort under tiden? Som fler har sagt, det saknas pusselbitar.

Skulle vara intressant att veta när samtalen om honom kom in till polisen, framförallt i Märsta.

Enligt en tidigare post ska han ha suttit på en chatt och snackat om dådet. Fanns länk till sidan med rysk text. (http://www.politonline.ru/interpretation/22889936.html)

Vet inte vad man kan dra för slutsatser där, Googles översättning är sämst.
En rysktalande FB:are får gärna översätta.
Citera
2017-04-09, 16:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av johnfortus
Babben som utförde dåden fick alltså sitt uppehållstillstånd avslaget den början av 2017.
Han skulle lämna landet på egen hand men gjorde (naturligtvis) inte det.

En månad senare gör han detta.

Hur in i helvete korkade är Migrationsverket med flera, som låter det gå till på detta sättet.
Det är väl alldeles självklart att man inte självmant åker tillbaka till sitt hemland.

Han man inte lärt sig något av IKEA-mördarnegern?

I juni 2016 blev hans ansökan avslagen, i december fick han veta att han hade 4 veckor på sig att lämna, vilket han inte gjorde. I februari lämnade mig-verket över ärendet till polisen och i februari efterlyste polisen honom.
Citera
2017-04-09, 16:43
Medlem
"Stefan Löfvens reaktion på att den terrormisstänkte Rakhmat Akilov, 39, var efterlyst och skulle ha utvisats av svensk polis redan i februari i år:

– Det gör mig frustrerad. Om man får avslag måste man åka hem – annars har vi ingen ordnad migration."

Offrens familjer är har fått sina liv förstörda och Stefan Löfven är frustrerad.

Varför i helvete är terroristen kvar i landet när han skulle utvisats för flera månader sedan?
Citera
2017-04-09, 16:44
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av envackerblomma
Tidslinje: Misstäkte 39-åringen

2014-11-10 – Ansökan om uppehållstillstånd hos Migrationsverket
2016-06-15 – Migrationsverket avslår ansökan om uppehållstillstånd och fattar beslut om utvisning
2017-02-13 – Utvisningsbeslut lämnas till Polismyndigheten för verkställighet eftersom personen avvikit
2017-02-23 – Ärendet inkommer till Polismyndigheten

2017-02-24 – Ärendet registreras i Polisens ärendesystem
2017-02-27 – Polisen efterlyser aktuell person mot bakgrund av att han är avviken och för att en verkställighet av det från Migrationsverket överlämnande utvisningsärenden ska genomföras

Källa: Polisen

https://www.svd.se/polischef-finns-just-nu-12-500-andra-avvikare/om/terrordadet-i-stockholm

finns visst 12500 som avvikit...
ursäkta om detta postats tidigare

Varför tar det tio dagar från det att Migrationsverket skickar utvisningsbeslutet till polisen tills dess sagda beslut "inkommer" till polisen? Använder de brevduvor för att kommunicera med varandra?
Citera
2017-04-09, 16:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av johnfortus
"Stefan Löfvens reaktion på att den terrormisstänkte Rakhmat Akilov, 39, var efterlyst och skulle ha utvisats av svensk polis redan i februari i år:

– Det gör mig frustrerad. Om man får avslag måste man åka hem – annars har vi ingen ordnad migration."

Offrens familjer är har fått sina liv förstörda och Stefan Löfven är frustrerad.

Varför i helvete är terroristen kvar i landet när han skulle utvisats för flera månader sedan?

ganska svårt att hitta en person som inte vill bli hittad.
Citera
2017-04-09, 16:50
Medlem
Flor-Idas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TealSeamTix
Försöker få ihop lite tidslinje..

14:53 kommer första larmsamtalen in?
14:55 MGM fångas på kameror i tunnelbanan?
17:20-ish Polisen går ut med information om MGM, man "vill komma i kontakt med denne"
20:00-ish MGM grips i Märsta i en vit skåpbil?

Rätta mig om jag har fel, men det går inte ihop riktigt, vad har han gjort under tiden? Som fler har sagt, det saknas pusselbitar.

Skulle vara intressant att veta när samtalen om honom kom in till polisen, framförallt i Märsta.
Och varför kommer inte första larmsamtalet från Spendrupschauffören när hans lastbil blir kapad?
Citera
2017-04-09, 16:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Varför tar det tio dagar från det att Migrationsverket skickar utvisningsbeslutet till polisen tills dess sagda beslut "inkommer" till polisen? Använder de brevduvor för att kommunicera med varandra?

Vettig fråga, men varför tar det åtta månader från avslag till utvisningsbeslut? Det är den viktiga frågan.
Citera
2017-04-09, 16:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Praetori
Det är ju klart som fan att Polisen gjort den kopplingen. Dock är de inte amatörer som gissar eller låter anhöriga titta på manglade kroppar som kanske inte ens är deras anhöriga utan man tar DNA prov och inväntar svaret så blir det rätt från början både ID mässigt och juridiskt.
Det är klarlagt traumatiskt att låta anhöriga försöka identifiera döda så man undviker det i den mån det går.

Du behöver ej vara så otrevlig i ditt svar, jag kan tala om för dig att en nära anhörig till mig fick identifiera sin dotter som hade blivit mördad med en mängd knivhugg bara 2 timmar efter att dådet hade skett.
SÅ KAN JAG TALA OM FÖR DIG ATT ANHÖRIGA MÅSTE IDENTIFIERA KROPP/KROPPAR........
Citera
2017-04-09, 16:53
Medlem
Kebabfysikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus

Det är ju ganska uppenbart att polisen varken har resurser eller prioriterar den sortens ärenden alls.
Citera
2017-04-09, 16:54
Medlem
VonPengstroms avatar
Varför spekuleras det i att den 11-åriga flickan var döv? Det finns väl ingenting som bekräftar det? Dessutom pratade hon i telefon med sin mamma i nära anslutning till dådet vilket motsäger det hela?

Oerhört tragiskt hur som, stackars familj och vänner till alla omkomna och skadade.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in