2017-04-09, 13:41
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Axis.bold.as.love
Det måste väl vara svartjobb då? Han har alltså knegat under sina tre år i Sverige?

Är det på måndag det är häktningsförhandling? Eller är det tisdag?
Ja, det är ju det som jag undrar. Det träder fram företagare som använt honom - trots att han saknar rätt att vistas här...

Det visar väl att byggbranschen behöver en rejäl genomgång.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DietCoke
Var väl någon brittisk tidning som ställde frågan. De tolkade svaret såhär "He should have been deported from Sweden after his application for a work permit in 2014 was denied."

Alltså arbetstillstånd.

Ja det var någon engelsk (talande) journalist som ställde frågan och jag minns det som att svaret blev (efter lite tvekan?) att han sökt 'residence permit'. Att de inte svarade nej på om han sökt asyl, bara detta att han sökt uppehållstillstånd.
Tänker att han kanske ändå kan ha sökt asyl men att polisen av sekretesskäl väljer att inte gå ut med det (det klassas ju som en känslig uppgift, speciellt om hemlandet får reda på det etc), bara en teori.

Tror att den brittiska tidningen nog misstolkade svaret (uppfattade det som arb-tillstånd).

Menar alltså att polisen bedömt att detta att han sökt tillstånd bör komma fram men att de inte vill säga mer än nödvändigt ang detta.
Citera
Medlem
Sammandrag från vad som ska vara chat med MGM.

Google translate:

Citat:
Terrorist från Stockholm, som vände 39-årig rysktalande medborgare i Uzbekistan, motsvarade chatta med tadzjikiska supportrar LIH - frågar hur man bygger en bomb och berättar hur han körde över 10 människor i Sveriges huvudstad.

"Dessa skärmbilder publicerades i en av chatt IG supportrar, som sitter oftast tadzjiker, men också att besöka den och företrädare för andra nationaliteter. Skärm skrivit, enligt stil med kommunikation, Dagestan supporter IG (kan identifieras genom det faktum att den använder en form av" Allag ") runt 17:20 MSK, dvs efter attacken även bitar av korrespondens chatta, som till övervägande del består av IG supportrar av Kaukasus", - rapporterade Politonline.ru kanal författarna 'TVDzhihad' .

"Uzbeker från Stockholm till terrorattack motsvarade Dagestani under pseudonymen" Abu Fatyma "(mycket aktiv i telegrammet-chattar agerar IG Mujahid) Skärm görs just för dem." - de förklarade.

Så chattar på bakgrunden av logotypen LIH gruppen är förbjudet i Ryssland, en terrorist från Uzbekistan chattar med sin tadzjikiska "kollega".

Chat (grammatik och stavning av den ursprungliga bevaras) börjar genom att svara terrorist "Inshallah, jag ska försöka", som tadzjikiska igilovets samtal "inte förlora tid i onödan." Som svar då framtiden "Stockholm terrorist", skriver att han nu finns det en "match, atsenton, gaständare, tändare och skruvar" - "Frågan är hur man skapar en vzrychatku morgon kväll Jag vill hitta en bra bil och köra in i folkmassan" frågar .

Nästa dag frågan om grupp med tadzjikiska, uzbekiska terrorist skriver "Poor, några krossade, bilen körde på fel sätt. Nu flygplatsen, ett dödläge". Detta följs av frågor "är du vid liv?" Till vilken terrorist ansvariga "i centrala Stockholm 10ryh nedslagen, måste du få ut just nu!". Men istället för att hjälpa till att bokstavligen en explosion av känslor, "Allahu Akbar, min bror, jag gråter, jag älskar dig som du är, vara långlivade, du är på väg" - men lät begäran omedelbart "en kort video skinn."

Chat avslutas med självmord hänvisar till en videochatt med platsen för tragedin, som han hade gjort.

http://www.politonline.ru/interpretation/22889936.html

Stämmer det här, kan en video från IS dyka upp.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Axis.bold.as.love
Det måste väl vara svartjobb då? Han har alltså knegat under sina tre år i Sverige?

Är det på måndag det är häktningsförhandling? Eller är det tisdag?

TROR att en del får arbeta under tiden de överklagar. Kanske någon här som vet hur reglerna ser ut.
Citera
2017-04-09, 13:42
Medlem
Reguluss avatar
En person till anhållen 8.45 för brott mot rikets säkerhet enligt TV4. Uppgiften kommer från TR. Märkligt att polisen inte nämnde detta på presskonferensen.
Citera
2017-04-09, 13:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeMajk
Men om man verkligen ville åstadkomma störta möjliga skada så är det ju helt värdelöst att köra med en stor lastbil i centrum i Stockholm.
Ett evenemang ute i någon bondhåla där det inte finns polisresurser och det tar flera timmar innan ambulans och brandkår kan vara på plats skulle ju få större verkar, men kanske inte lika stor massmedial spridning

Mentalt om man vill orsaka samhälle skada så är en händelse mitt i vår huvudstad på en citygata mitt i kommersen mer kraftfullt. I fredags Stockholm. I morgon en citygata i Malmö eller Göteborg.

Det visar att du inte är trygg någonstans.
Citera
2017-04-09, 13:43
Medlem
Wounderingtwos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Till skillnad från Reinfeldt så avbröt han sin pågående planer och tog sig direkt till platsen för dådet för att sluta upp med människor ...

Vad anser du att en landsledare skall göra i sådana här händelser, vad är det du anser han borde ha gjort?

Dessutom gick han direkt ut och kallade det en "attack", "terror" och fördömde .. Inget jävla hymlande där inte.

Jag förväntade mig inget annat, han är Sveriges statsminister. Jag tänker inte ge honom en klapp på axeln för det.
Citera
Medlem
Så om migrationsverket inte hade utvisat honom hade vi sparat fyra människoliv?
Citera
Medlem
Tycker mig höra i Löfvens tal på S-kongressen att ett förbud mot muslimska friskolor kan vara nära.
Citera
2017-04-09, 13:44
Medlem
HEXAs avatar
Någon som har länk till SVT's Reportage där någon kid står och gör märkliga grimaser osv?
Citera
Avslutad
"Uzbekistan bedöms delvis som osäkert och därför gör Migrationsverket inga tvångsmässiga utvisningar dit."

http://www.aftonbladet.se/nyheter/a/GELax/fick-sa-mycket-stod--jag-borjade-grata
Citera
Medlem
Bajjamannen87s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bobaf3tt
Precis, håller helt och hållet med. Stefan Löfvén har skött det bra får de väl tycka, men det är knappast så att han ska hyllas för det. Finns mycket i grund.

Precis. Han har bara gjort det som kan förväntas av en statsminister.

Är det dock någon som ska hyllas och framhållas som hjälte är det han som körde budbilen? framför uzbekens lastbil. Honom har det varit rätt tyst om i media. Utan hans hjälp hade säkerligen fler ha dödats.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in