2017-04-09, 13:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ritinkin
Jaha, då visar det sig nu att avskummet hade ett utvisningsbeslut. Eftersom Sverige bör utvisa de flesta som kommer hit, är det bara en tidfråga innan det smäller nästa gång.

Ett stort skäl till det "inte går" att utvisa folk är att hemländerna inte så sällan vägrar att ta emot sina medborgare.
På så sätt fattar hemlandet beslut om att fattiga Svenskar ska försörja deras medborgare!
PK-cancerns sjukliga handfallenhet matchar det beteendet perfekt...
Citera
2017-04-09, 13:26
Medlem
Sp0kplumpens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Men varför finns han inte på ratsit? Är inte det lite märkligt?

Ratsit har bara svenska medborgare eller dom som har uppehållstillstånd. Hitta.se lagrar personen via någon databas baserat på telefon eller kontantkort.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bodicker
Tänker på de människor som säger att ingen människa är illegal

De som gömt han ska dömas för medhjälp, kan vara svenska kyrkan de gömmer terrorister de med.
Citera
Medlem
Koyaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bodicker
Tänker på de människor som säger att ingen människa är illegal

Jag hoppas att dom kommer bära med sig den skulden hela sitt liv om att deras öppenhet har gjort att fyra människor har mördats.
Citera
Medlem
ModerEvas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustLikeMoney
Juni 2016. Men ändå, håller med. Men kanske standard att man väntar 6 månader mellan avslag och utvisning.

Det som förvånar mig mest är att han efterlystes Februari 2017 men ändå har anställning i svenskt aktiebolag.

Vilket bolag?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chrisemil
Triggande kan jag hålla med om, började planera dådet där i december när han fick beslutet om att lämna landet inom 4 veckor (fattar inte att man gör på det viset, kommer aldrig göra).
Skulle dock inte förvåna mig om han gått med och fått på pränt att hans familj i Uzbek skulle få pengar efter dådet om han dött. Han var tydligen här och jobbade och skickade pengar till fru och barn månadsvis. (Ingen källa, nämns tidigare i tråden). Så ekonomiskt motiv personligen, terrormotiv i det stora.

IKEA-mördaren gjorde sitt dåd relativt spontant.

Om familjen fått pengar av t.ex. IS skulle vi ha sett dem ta på sig dådet.

Vad jag vet har ingen annan tagit på sig dådet.
Citera
Bannlyst
På polisens senaste presskonferens sa dom att den misstänkte terroristen inte var flaggad som ett hot från SÄPO.
SÄPO har väl sagt att dom hade koll på den misstänkta, innan han utförde dådet?
Om inte så var fallet borde väl SÄPO haft koll på en Uzbek som hyllar IS på sin FB!
Är SÄPO precis så kassa som man tror?
Citera
2017-04-09, 13:27
Medlem
Reguluss avatar
Brittiska BBC toppar nu löpet med nyheten:

Stockholm attack suspect was ordered to be deported

http://www.bbc.com/news/world-europe-39545642

The suspect behind the Stockholm truck attack had been facing deportation, Swedish police say.

The 39-year-old man from Uzbekistan is suspected of having driven a truck into a department store in the city on Friday.

Police said on Sunday the man is known to have had extremist sympathies.

His application for asylum was rejected in June last year and he was being sought by immigration officials, police said.
Citera
2017-04-09, 13:27
Medlem
Axis.bold.as.loves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nygard
Nu finns ju klara bevis för att han sympatiserar med islamistiska terrororganisationer och att det förmodligen är där han hämtat sin inspiration/syfte.
Det där betyder ju egentligen ingenting. Bara för att han lagt till sådana videos på sin Facebook så betyder det ju inte att han är terrorist. I så fall är ju varenda galning som mördar och som hänvisar till en ideologi terrorist.

I hela Europa så har det ju tjatats om detta med muslimsk terrorism till leda de senaste tio åren. Självklart finns det då enskilda galningar som nån gång väljer att ha ihjäl folk med detta som hänvisning.

Att detta skulle vara resultatet av organiserad terrorism tror jag inte.
Citera
2017-04-09, 13:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Det framgick väl inte helt klart på vilken grund han hade sökt tillstånd? De uppgav bara att han sökt uppehållstillstånd här, om jag hörde rätt.

Var väl någon brittisk tidning som ställde frågan. De tolkade svaret såhär "He should have been deported from Sweden after his application for a work permit in 2014 was denied."

Alltså arbetstillstånd.
Citera
Bannlyst
Har IS tagit på sig dådet än?
Eller är dom förbannade på Uzbeken som sabbat deras goda relationer med Sverige/SÄPO?
Citera
Medlem
BrainOfSheldons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fotogenspis
Man kan tro trump var synsk då han trodde det skett en terror attack i sverige för 1 månad sen. vi har ej hört trump uttals sig om det som hänt

Rätt veckodag också. Det var en lördag han sa "last night in Sweden", så han prickade till och med att det var ett fredagsdåd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in