2017-04-09, 13:28
Medlem
Det var ju inte så farligt om det bara var 2 svenskar som dog. Det ska vara minst 15-20 dödsoffer för att det ska kännas att det är på riktigt.
Citera
2017-04-09, 13:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av batteridrift
Om familjen fått pengar av t.ex. IS skulle vi ha sett dem ta på sig dådet.

Vad jag vet har ingen annan tagit på sig dådet.

Familjen får inga pengar förrän den som utfört dådet är död. IS kommer säkert ta på sig även detta när allt kommer omkring, de tar på sig allt i stort sett, sen om det stämmer att de öht är inblandade är en annan fråga.
De kanske även anser att detta dådet var misslyckat och inte bryr sig om att ta på sig det.
Ja, bara spekulation, men det finns mycket rum för spekulation. Säger inte mig ha rätt.

Sen var det väl bara fyra månader sedan ISIS bad muslimer i väst att använda sig av lastbilar för att döda "infidels"?
Senast redigerad av chrisemil 2017-04-09 kl. 13:32.
Citera
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Fakta från presskonferensen nyss:

• Den anhållne 39-åringen var efterlyst som avviken efter att ha fått avslag på sin ansökan om asyl.
• Mannen har uttryckt sympatier för extrema organisationer, däribland terrorsekten IS.
• ”Knappt fem” personer är i nuläget frihetsberövade i ärendet, uppger polisen.
• Två svenska medborgare, en brittisk och en belgisk medborgare dog i attacken.

Detta att han var asylsökare som fått avslag borde ringa en del klockor. Vi måste bli mycket hårdare och tydligare att direkt skicka hem de som får avslag.

Min ide: Den som får avslag hämtas omedelbart av polis. Detta sker i grupper, per område i varje stad, och en buss står redo. De som fått avslag sätts omedelbart i denna buss, som kör till lämpligt område utanför Sverige där de släpps av. Inga pengar eller "återvändandebidrag" betalas givetvis ut. Vid minsta motstånd mot utvisningen, så skjuts man på fläcken.

En helt rimlig och balanserad hantering, om man tänker utanför PK-boxen.
Citera
Medlem
Säga vad man vill om Löfven, men jag tycker att han har hanterat de här dygnen på ett bra sätt.
Citera
2017-04-09, 13:31
Medlem
Dom hittade nog info om att dom planerade terrordåd eller bomber. Det är väl brott mot rikets säkerhet.

Eller?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marion86
På polisens senaste presskonferens sa dom att den misstänkte terroristen inte var flaggad som ett hot från SÄPO.
SÄPO har väl sagt att dom hade koll på den misstänkta, innan han utförde dådet?
Om inte så var fallet borde väl SÄPO haft koll på en Uzbek som hyllar IS på sin FB!
Är SÄPO precis så kassa som man tror?

Svenska myndigheter/svensken har inte ens lyckats sätta upp vettiga vägblockeringar på stora gågator fast man VETAT att ett terrorattentat troligtvis kommer, inte ens efter två terrorattentat i våra grannländer som skett med lastbilar. Norge har till och med gjort det för länge sedan.

Med detta kan jag tänka mig att Säpo är så tattiga som vi misstänker.
Citera
Medlem
fishANDchipss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lyngstad
Det var ju inte så farligt om det bara var 2 svenskar som dog. Det ska vara minst 15-20 dödsoffer för att det ska kännas att det är på riktigt.

Du har inte sett bilden på den person som låg delad på mitten va? Visa respekt är du snäll.
Det är bara tur att inte fler strök med.
Citera
2017-04-09, 13:32
Medlem
Tomatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DietCoke
Var väl någon brittisk tidning som ställde frågan. De tolkade svaret såhär "He should have been deported from Sweden after his application for a work permit in 2014 was denied."

Alltså arbetstillstånd.
Han bör väl nästan ha haft ett arbetstillstånd inledningsvis kring -14-15 då han arbetat i Sverige? Kan han blivit arbetslös så det var därför han fick avslag så sent som juni -16?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lyngstad

De stora är väl att de hände mitt i centrum. Hade varit ute i någon trasig förort hade ingen bryt sig?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Fakta från presskonferensen nyss:

• Den anhållne 39-åringen var efterlyst som avviken efter att ha fått avslag på sin ansökan om asyl.
• Mannen har uttryckt sympatier för extrema organisationer, däribland terrorsekten IS.
• ”Knappt fem” personer är i nuläget frihetsberövade i ärendet, uppger polisen.
• Två svenska medborgare, en brittisk och en belgisk medborgare dog i attacken.

Detta att han var asylsökare som fått avslag borde ringa en del klockor. Vi måste bli mycket hårdare och tydligare att direkt skicka hem de som får avslag.

Min ide: Den som får avslag hämtas omedelbart av polis. Detta sker i grupper, per område i varje stad, och en buss står redo. De som fått avslag sätts omedelbart i denna buss, som kör till lämpligt område utanför Sverige där de släpps av. Inga pengar eller "återvändandebidrag" betalas givetvis ut. Vid minsta motstånd mot utvisningen, så skjuts man på fläcken.

En helt rimlig och balanserad hantering, om man tänker utanför PK-boxen.

Du kan ju tillägga att polisen har ungefär 10.000 liknande ärenden om utvisade asylsökanden, som de inte har en aning om de lämnat landet eller inte.

Tycker det bör läggas stor vikt vid denna information, då det påpekas att man inte ska va rädd & återgå till det vanliga.
Citera
2017-04-09, 13:33
Medlem
gsonjuniors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 227
Paragraferna är sannolikt utformade så att de ska vara lätta att gå runt. I PK-cancerns Sverige är det paragraferna som är skit, inte ifrågasättandet!
"Vi har ju bara följt paragraferna"...
Ja, men se för H-E till att ändra paragraferna då!

Kan man tycka, vilket jag också gör.

Men alla (nåväl) beslut går och skall gå att överklaga i det svenska rättsväsendet, det är svårt att kringgå.
Citera
2017-04-09, 13:34
Medlem
Abolishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ironiq
Säga vad man vill om Löfven, men jag tycker att han har hanterat de här dygnen på ett bra sätt.

Håller med helt. Jag har aldrig lagt en röst på honom (och lär inte göra det heller), men han har skött sig väldigt bra sedan dådet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in