Citat:
Ursprungligen postat av
Shunruy
Vet inte om den här frågan varit uppe men tänker på klockslagen.
Enligt en uppgift kapades lastbilen vid 14:30-tiden (inte så exakt angivet). Larmet kom till polisen 14:53 så det var väl rätt exakt när lastbilen krockade in i Åhlens, minus en minut kanske. Färden längs Drottninggatan sägs ha tagit tre minuter.
I så fall minst en kvart eller tjugo minuter nånting mellan kapning och start på Drottninggatan.
Ingen som larmade polisen om stulen lastbil under den kvarten? Vad gjorde kaparen under den kvarten?
Tänker jag fel? Någon kommentar?
Du tänker rätt.
Stöld 14:30, sen körde han runt kvarteret och kvaddade ett antal bilar innan han brakade nedför Drottninggatan för att sen slå i Åhlens typ 14:51-14:52. Man kör ner denna sträcka runt minuten så det är en mycket stor lucka som ingen kan förklara. Inte heller finns det någon angivelse på att chaffisen verkligen ringde in till polisen att någon snott en ölbil.
Bra att veta:
Glöm ideerna om att köra Drottninggatan vidare mot Rosenbad, Vid Klarabergsgatan är det tvärstopp pga renoveringarna runt Sergelfontänen, så efter Åhlens var det alltså tvärstopp. Dessutom har Rosenbad automatiska pollare som ska klara stridsvagnar, har visats på Discovery hur mycket stryk dom klarar.
Vid 14:30 var det i princip stopp på Sveavägen söderut samt nästan lika illa norrut, och så är det numera på Fredagar efter 14 pga alla vägarbeten, även slussenprojektet påverkar så att södergående som ska upp på centralbron bildar köer, och det är tvärstopp redan i tunneln vid konserthuset.
Om du skulle stjäla en bil på Adolf Fredriks kyrkogata vid fredagsrusning är just snabbaste vägen ut utan att fastna i alla köer runt om just att ta sig ner gågatan Drottninggatan och ta höger på Mäster Samuelsgatan och sen välja höger på Vasagatan för vidare flykt mot Kungsholmen eller bakvägen mot Vasastan via Upplandsgatan. Tar du vänster och sen skippar påfarten till centralbron som stod stilla kan du då ta höger in på Stadshusbron och sticka iväg via Kungsholmen, med risk att fastna på Norr Mälarstrand.
Eftersom jag var på K-holmen just 14:55 så visste jag om det aktuella trafikläget då jag just kom från city precis efter detta hände , och brandkåren som då var vid Mariebergsgatan av okänd anledning drog igång sina sirener typ 14:57 och gjorde u-sväng vid Västerbroplan.
Tidsglappet är helt enkelt oförklarlig med dagens media-utsagor, här en bild på snubben i fråga:
https://s18.postimg.org/ezhe3csyx/misstankt.png
Tittar vi sen på ett "wideshot" från Åhlens, sen man klart och tydligt att snubben försökt köra höger in på Mäster Samuelsgatan och tappat kontrollen:
https://s8.postimg.org/agyy5drr9/123.jpg
Jag tror mer på en hijack/stöld som gick åt helvete, vilket kan förklara tidsglappet eftersom han bevisligen körde runt i cirklar i kvarteret direkt efter stölden just pga att trafiksituationen i city är tvärstopp så dags.
Medierna och myndigheterna har jävligt bråttom att påstå att det handlar om rent terrorbrott, förra gången var det en iranier som mejade ner turister i gamla stan, han förklarades sen psyksjuk. Eftersom denna snubbe uppenbarligen inte kunde köra lastbil utan kvaddade en jäkla massa bilar under sina cirkelkörningar, funderar jag på om han helt enkelt kvaddat styr och hydralsystemet så pass mycket under sin färd nedför Drottninggatan, att han inte hade full kontroll på skiten, den är en duktig nedförsbacke:
https://goo.gl/maps/QkpnkLhnaxy
Så 18-20min fattas.
Och att det skulle ha funnits någon bomb i förarhytten kan vi avskriva eftersom statsministern var där senare för att lägga ner blommor.
Det som däremot är intressant är att han drog till Märsta och togs intill militärens hundskola, han verkar redan då ha fixat till sig en bil, och dagen efter tar snuten 3 snubbar på Inedalsgatan 2, som råkade köra förbi polisstationen som ligger dikt intill, så att farbror blå blev väldigt nervös och körde ikapp, varför skulle 3 "terroristvänner" välja att köra förbi Kronoberg dagen efter framför stora entren som då var nedsölad av press och div poliser i tjänst.
Som om detta inte var nog, så har vi sen även detaljen att blåsljusfolket hade blivit varnade innan, och dessutom var de en övning precis innan "dådet", men det får vi nog ta i konspirationsdelen här, men det finns artikel i ämnet att ta del av:
https://nyheteridag.se/tipset-till-nyheter-idag-den-2a-april-det-kommer-ske-ett-terrordad-i-sthlms-t-bana/