2017-04-09, 11:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av satana1
Jag var i chock och jag uppfattade att han hade hörlurar i form av plugs på sig. Jag kan dock ha fel. Jag var i chock som sagt.

Jag förstår det, hoppas att du får hjälp med att bearbeta vad du sett.

Jag tycker bara att alla uppgifter går isär, det känns som att så många vittnen beskriver så många olika offer, och ändå är det bara fyra döda totalt.
Kanske så att man trott att personer varit döda men att de sen har överlevt.
Citera
Medlem
kauwts avatar
En Belgisk kvinna bekräftad som ena offret.
Citera
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NOMOONRIVER
En död ska upptäckts först när lastbilen flyttades/undersöktes, därför uppgifter först om 3 dödsoffer?

Vad jag fattat det dog den fjärde på sjukhuset.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av satana1
Man försökte i omgångar rädda honom. Läkare som inte var i tjänst försökte i några minuter innan de insåg att det inte var någon idé. Sedan försökte polisen med HLR men man kunde se att hans mage var fylld av blod och det var förgäves. Sedan kom även doktorn på bild men kommer inte exakt ihåg vad doktorn gjorde.

Stackaren hade även hörlurar på sig så han kunde ej reagera på något sätt.. Och jag kan bekräfta att han låg där med öppna ögon ett tag.

En man i 30års åldern som hade hörlurar på sig? Samtidigt som han hade med sig sin son ? Näaee känns inte som de är korrekt. Men iafall, tragiskt att pojken fick se sin pappa dö mitt framför ögonen.
Citera
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kapten Rövskägg
Kan det vara hon som fick benet kapat vid foten som det gick så illa för? Tänkte med anledning av att hon sa "my legs, my legs" på engelska, och att hon bara varit i Sthlm i 2 dgr, om jag inte blandar ihop saker.

Mycket möjligt. Iofs kan den fjärde personen också vara en utländsk medborgare. Det rör sig många turister i centrala Stockholm.
Citera
2017-04-09, 11:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Vet vi att "Teresa" inte är den belgiska kvinnan?
Radiomannen såg ju tre döda, han beskrev att en var en kvinna i fyrtioårsåldern och en man som dog när han försökte hjälpa honom. Dessa tre bör vara:
- Ebba 11
- Andreas 30
- Belgiskan ca 40

Ett offer är inte identifierat (enligt SvD som nämner Belgiskan i sin artikel) och bör då vara den som dött på sjukhuset. Möjligen att Belgiskan dog på sjukhuset och att kvinnan i fyrtioårsåldern är oidentifierad.

Detta utifrån vad som stått i mainstream media.
Citera
2017-04-09, 11:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ObiWan69
Mmm...Nu menar jag ju givetvis innan man grep GM i Märsta...
Verkar som man gick igenom bilder och såg ett väldigt bekant ansikte som sedan efterlystes...Typ "Shit, där är ju Achmed...kanske dax och ta in honom!?"

Förstår hur du tänker, men anledningen till att bilden visades sägs vara att han uppträdde konstigt på övervakningsfilmen i direkt anslutning till dådet. Tror nog mer att det är så. Men klart, man kan bara spekulera i det.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Vad jag fattat det dog den fjärde på sjukhuset.
Ja jag vet men det skedde ju ganska direkt.
Tar detta med nån under lastbilen och tiggare som skitsnack änsålänge.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Larswad
Blev lastbilen polisanmäld innan attentatet började?
Hur lång tid mellan stölden och attacken?
Det är faktiskt relevant för det kan visa vilka möjligheter en kompetent säkerhetspolis har att förhindra ett dåd. Särskilt med tanke på tre identiska dåd tidigare.

Bra fråga, har också tänkt lite på tidsfönstret stöld-attack. Enl Expr stals lastbilen vid 14:30-tiden och det första larmet ringdes in 14:53..

Vad gjorde han då under 20 min?!!

Donade med bomben/installerade den på nåt vis?, sammanstrålade med mgm:s?, samlade 'mod'/bad sina böner..?

Enl DN skedde stölden vid 14:50-tiden, vilket 'känns' rimligare. Det stämmer ju bättre med själva förloppet.
Hursomhelst mycket illa att media inte klarar av att klart och korrekt rapportera basfakta i fallet. (Tex DN:s artikel om färdvägen är totalt motsägelsefull.)
Inte så förvånande iofs att det brister därvidlag; de har ju fullt upp med att rapportera om kärleksmanifestationer och vem som skjutsade hem vem och bjussade på pizza..

Edit: såg nu att Shunruy ställt samma fråga, ligger efter i tråden..
Senast redigerad av Rubar 2017-04-09 kl. 11:54.
Citera
2017-04-09, 11:40
Medlem
another-devils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vindpinad
Jag förstår dock inte varför en uzbek väljer att attackera den humanitära stormakten Sverige? Sverige är ju det land i västvärlden som bokstavligt säger att alla får komma in och bete sig hur de vill. Det svenska folket skiter i om de blir en minoritet eller inte. Allt är ju uppdukat o klart.

Så varför väljer denna uzbek att attackera den hand som föder honom, hans religion och gelikar?

Kanske att han inte fick uppehållstillstånd för sig och sin familj? Eller att han tycker vi är emot honom o hans religion?
Citera
2017-04-09, 11:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Radiomannen såg ju tre döda, han beskrev att en var en kvinna i fyrtioårsåldern och en man som dog när han försökte hjälpa honom. Dessa tre bör vara:
- Ebba 11
- Andreas 30
- Belgiskan ca 40

Ett offer är inte identifierat (enligt SvD som nämner Belgiskan i sin artikel) och bör då vara den som dött på sjukhuset. Möjligen att Belgiskan dog på sjukhuset och att kvinnan i fyrtioårsåldern är oidentifierad.

Detta utifrån vad som stått i mainstream media.
kan fjärde vara "tiggaren" och därför som identifiering dröjer?
Citera
2017-04-09, 11:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NOMOONRIVER
Så skvaller på nätet om att en romsk manlig tiggare dödades är bullshit ?
Att någon "Teresa" skulle existera är ganska ifrågasatt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in