2017-04-09, 05:56
Medlem
Hela händelsen med chauffören blir än mer suspekt med tanke på att leveransen gjordes så sent på eftermiddagen.. Det hela känns nästan uppgjort och avsiktligt. Vilka leveranstider har Spendrups och just till den drabbade krogen vanligtvis? Nånting känns inte helt rätt.
Citera
2017-04-09, 06:01
Medlem
SkepticalHippos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Re4listeN
Alltså en fråga jag ställer mig och gör mig sömnlös är det här.

Jag misstänker att chauffören till Spendrups bilen kan ha någonting att göra med det här. Och jag ska motivera varför. Mannen som körde lastbilen kan ha "glömt" eller har glömt på riktigt sin lastbilsnyckel i bilen när han lastat av. Om han nu blev hotad och sedan försökte stoppa lastbilen med sin självaste kropp och inte stoppar det redan vid rånförsöket är mycket märkligt. Lindriga skador kan åstakommas lätt.
Den människan som körde lastbilen måste ju planerat detta i minsta detalj eftersom han körde Drottninggatan i full fart och körde in i Åhlens och kunde undanfly på ett märkbart kontrollerat sätt som det verkar. Gärningsmannen måste planerat att han kör in i Åhléns för där är det nära till tunnelbanan. Vad tror ni ?

Jag tror inte alls på den teorin. Varken att bilens ordinarie chaufför var med på det eller att det gick som planerat.

Jag tror att planen var att stjäla lastbilen, köra med den till Sergels Torg, Kulturhuset, Stadsteatern, Utbildningsdepartementet, Finansdepartementet, Konstakademien, Utrikesdepartementet/Sagerska palatset, Rosenbad eller Riksdagshuset (det ligger MÅNGA viktiga byggnader längst ner på Drottninggatan) och att låta den medhavda sprängladdningen explodera där.

Eftersom han körde som en jävla idiot längs övre delen av Drottninggatan så kraschade han dock in i både stenlejon och blomkrukor som gjorde att styrningen gick åt fanders. Därför kraschade han in i Åhlénshuset. Då bestämde han sig för att aktionen ändå misslyckats så han beslöt sig för att försöka fly, kanske för att han trodde att han kunde göra ett nytt försök och vara behjälplig för islam på annat sätt. Kanske för att han hann få dödsångest.

Ingen kan förvänta sig att kunna vandra ifrån en sådan där smäll. Särskilt inte med en sprängladdning i bilen. Han kan heller inte ha planerat att kunna ta sig iväg med tunnelbanan om laddningen detonerat så nära nergången. Det kan inte finnas en chans att saker gick precis som han tänkt sig.
Citera
2017-04-09, 06:08
Medlem
TheAlamos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clocking
Hela händelsen med chauffören blir än mer suspekt med tanke på att leveransen gjordes så sent på eftermiddagen.. Det hela känns nästan uppgjort och avsiktligt. Vilka leveranstider har Spendrups och just till den drabbade krogen vanligtvis? Nånting känns inte helt rätt.
Utan att ha hängt med i detalj så har jag hela tiden tyckt att det hela med lastbilen är rätt fishy från början. Att han lyckas stjäla den precis vid rätt ställe för att sen maxa den rakt in direkt på Drottninggatan. Ingen gjorde motstånd? Hade han en pistol? Snubben är bra på att köra lastbil? Borste det jag frågor om det redan svarats på. Då får jag kolla det själv.
Citera
2017-04-09, 06:11
Medlem
another-devils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mr-evert
Rustam Akhmedov
är INTE den man som påståtts tidigare
Här dementerar han dessa anklaganden.
Kan även vara desinformation som smitit in här tidigare.
https://vk.com/id357158184

Så här ser killen ut som greps i Stockholm (en viss skillnad)
http://avpixlat.info/wp-content/uploads/2017/04/uzbek2.jpg

Rustam var fel, på Rustams sida ses dock både IS ledaren såväl som Mursi (ledaren för muslimska brödraskapet) så troligtvis sympatiserar Rustam med terrorism mot väst.
Citera
2017-04-09, 06:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av scrollock
Kanske använder han även droger, men elden då? Jag gissar att den uppstod ganska så omgående, kanske t.o.m I samband med en explosion? Hur klarade han den?

Och om han nu verkligen var skadad (polisen säkrade DNA spår, gissar det handlar om blod) så hur kunde han då ta sig obemärkt ned ti ll tunnelbanan, upp igen, på ett Arlanda Express tåg (gissar att det finns konduktörer där? för att sedan sätta sig på en buss till Märsta? Allt låter helt osannolikt, som någonting ur en Bret Easton Ellis-roman, där ingen bryr sig om något eller någon annan än sina egna förehavanden!

Han tog sig ju inte obemärkt ner i tunnelbanan! Dom visste ju direkt vem dom letade efter på filmerna .... man visste väl inte direkt vad som hänt men när man började leta efter honom gick det ju fort.
Citera
2017-04-09, 06:24
Medlem
Juristakutens avatar
Citat:
Det finns 3 frågor jag undrar kring gärningsmannens flyktväg som jag inte riktigt fått klarhet kring.. Om nån har tid att reda ut dessa:

1) Vilken flyktväg tog GM efter kraschen i skyltfönstret? Eftersom förarsätet hamnade inuti butikslokalen... Hoppade GM ut från det trasiga glasfönstret eller sprang han igenom butiken och utgången från huvudentrén? Hoppade han ut från lastbilens trasiga fönster eller öppnade han själv dörren?

2) Övervakningsbilderna som polisen gick ut med tidigt i media, var dessa bilder tagna före eller efter attacken?

3) Finns det övervakningskameror i Åhléns som fångade kraschen och GM från insidan?

Kan i alla fall svara på fråga
2) Den första bilden (när han håller något som ser ut att vara en telefon i handen) är tagen ca 14:55. Den andra bilden är tagen några minuter senare (alltså sannolikt kring 14:57).
Källa: Expressen. Kolla där. De redogör också exakt för på vilka ställen bilderna är tagna.
Citera
2017-04-09, 06:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheAlamo
Utan att ha hängt med i detalj så har jag hela tiden tyckt att det hela med lastbilen är rätt fishy från början. Att han lyckas stjäla den precis vid rätt ställe för att sen maxa den rakt in direkt på Drottninggatan. Ingen gjorde motstånd? Hade han en pistol? Snubben är bra på att köra lastbil? Borste det jag frågor om det redan svarats på. Då får jag kolla det själv.

Alltså: vid Dr-gatan med omnejd finns det ju massor med restauranger/pubar/butiker etc som givetvis kontinuerligt får leveranser medelst lastbil så kanske inte alldeles otroligt att någon då (som ev har rekat/spanat lite innan) i ett obevakat ögonblick lyckas hoppa in i en lastbil med motorn igång.

Han lyckades ju inte med att köra direkt in på Dr-gatan, han fick göra ett omtag och köra ett extravarv runt kvarteret.

Nog inte så lätt att 'göra motstånd' mot en lastbil på en gågata?

(Tror ej han hade pistol, inga uppgifter finns iaf ang detta.)
Senast redigerad av Rubar 2017-04-09 kl. 06:27.
Citera
2017-04-09, 06:26
Medlem
Spendrups ligger väl i Grängesberg i Dalarna vad jag vet. Sen om all öl körs direkt därifrån eller kanske till nån central först vet jag ej. Men att en lastbil hemmahörande i en sån håla skulle komma ihåg att ta ur nyckeln varje gång han gör ett snabbt stopp är ju osannolikt. Kanske dom har striktare regler när det är alkohol leveranser än annars iofs. Men det är nog inget som sitter i ryggmärgen på chauffören iaf. Gör det ens det på någon lastbilschaufför?? Även om detta givetvis borde bli regel efter detta dåd.
Citera
2017-04-09, 06:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Alltså: vid Dr-gatan med omnejd finns det ju massor med restauranger/pubar/butiker etc som givetvis kontinuerligt får leveranser medelst lastbil så kanske inte alldeles otroligt att någon då (som ev har rekat/spanat lite innan) i ett obevakat ögonblick lyckas hoppa in i en lastbil med motorn igång.

Han lyckades ju inte med att köra direkt in på Dr-gatan, han fick göra ett omtag och köra ett extravarv runt kvarteret.

Nog inte så lätt att 'göra motstånd' mot en lastbil på en gågata?

(Tror ej han hade pistol, inga uppgifter finna iaf ang detta.)

Om det varit beväpnade vakter hade de kunnat skjuta in i hytten.
Citera
2017-04-09, 06:31
Medlem
Riddarhusets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siasoss
Spendrups ligger väl i Grängesberg i Dalarna vad jag vet. Sen om all öl körs direkt därifrån eller kanske till nån central först vet jag ej. Men att en lastbil hemmahörande i en sån håla skulle komma ihåg att ta ur nyckeln varje gång han gör ett snabbt stopp är ju osannolikt. Kanske dom har striktare regler när det är alkohol leveranser än annars iofs. Men det är nog inget som sitter i ryggmärgen på chauffören iaf. Gör det ens det på någon lastbilschaufför?? Även om detta givetvis borde bli regel efter detta dåd.
Spendrups ligger i Vårby allé vid Kungens Kurva
Citera
2017-04-09, 06:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2big4you
Tydligen så blockerade en värdetransport vägen vid Åhléns, föraren till transporten var säker på att GM skulle fortsätta ner på Drottninggatan.
Kan vara därför han vejade och hamnade i fasaden?

Men det var väl bara att köra in i en " liten " värdetransport, för på Kungsgatan där han dundrade förbi Fick en STOR lång BUSS bromsa in, varför skulle han välja att veja för en värdetransport när han inte bromsar för en lång röd STOR buss ?
Citera
2017-04-09, 06:37
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:

Jag tror helt enkelt att han hade en plan att ta en lastbil i det området. Misstänker att de flesta lastbilschafförer lämna bilar igång eller med nyckeln i. Jag tror inte alls att chauffören är inblandad då han isåfall kunde ha kört ladtbilen själv istället för att låta nån annan köra..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in