Citat:
Ursprungligen postat av
Re4listeN
Alltså en fråga jag ställer mig och gör mig sömnlös är det här.
Jag misstänker att chauffören till Spendrups bilen kan ha någonting att göra med det här. Och jag ska motivera varför. Mannen som körde lastbilen kan ha "glömt" eller har glömt på riktigt sin lastbilsnyckel i bilen när han lastat av. Om han nu blev hotad och sedan försökte stoppa lastbilen med sin självaste kropp och inte stoppar det redan vid rånförsöket är mycket märkligt. Lindriga skador kan åstakommas lätt.
Den människan som körde lastbilen måste ju planerat detta i minsta detalj eftersom han körde Drottninggatan i full fart och körde in i Åhlens och kunde undanfly på ett märkbart kontrollerat sätt som det verkar. Gärningsmannen måste planerat att han kör in i Åhléns för där är det nära till tunnelbanan. Vad tror ni ?
Jag tror inte alls på den teorin. Varken att bilens ordinarie chaufför var med på det eller att det gick som planerat.
Jag tror att planen var att stjäla lastbilen, köra med den till Sergels Torg, Kulturhuset, Stadsteatern, Utbildningsdepartementet, Finansdepartementet, Konstakademien, Utrikesdepartementet/Sagerska palatset, Rosenbad eller Riksdagshuset (det ligger MÅNGA viktiga byggnader längst ner på Drottninggatan) och att låta den medhavda sprängladdningen explodera där.
Eftersom han körde som en jävla idiot längs övre delen av Drottninggatan så kraschade han dock in i både stenlejon och blomkrukor som gjorde att styrningen gick åt fanders. Därför kraschade han in i Åhlénshuset. Då bestämde han sig för att aktionen ändå misslyckats så han beslöt sig för att försöka fly, kanske för att han trodde att han kunde göra ett nytt försök och vara behjälplig för islam på annat sätt. Kanske för att han hann få dödsångest.
Ingen kan förvänta sig att kunna vandra ifrån en sådan där smäll. Särskilt inte med en sprängladdning i bilen. Han kan heller inte ha planerat att kunna ta sig iväg med tunnelbanan om laddningen detonerat så nära nergången. Det kan inte finnas en chans att saker gick precis som han tänkt sig.