Citat:
Ursprungligen postat av
Clocking
Det finns 3 frågor jag undrar kring gärningsmannens flyktväg som jag inte riktigt fått klarhet kring.. Om nån har tid att reda ut dessa:
1) Vilken flyktväg tog GM efter kraschen i skyltfönstret? Eftersom förarsätet hamnade inuti butikslokalen... Hoppade GM ut från det trasiga glasfönstret eller sprang han igenom butiken och utgången från huvudentrén? Hoppade han ut från lastbilens trasiga fönster eller öppnade han själv dörren?
2) Övervakningsbilderna som polisen gick ut med tidigt i media, var dessa bilder tagna före eller efter attacken?
3) Finns det övervakningskameror i Åhléns som fångade kraschen och GM från insidan?
Du får hojta till om du ej känner till Stockholm. Från minnet, minns ej källa.
1)
-Han hoppar ur lastbilen genom passagerardörren (enligt uppgift bankas det med järnrör på förardörr), och hamnar då inne i varuhusets övre högra hörn.
-Han tar sig till huvudentrén som ligger i varuhusets nedre högra hörn.
-Precis utanför finns rulltrappor som tar honom ner till tunnelbanans entréhall.
-Han tar sig (efter att ha passerat spärrarna) via rulltrappa/or vidare ner till en av tunnelbaneperrongerna, men missar ett tåg och fortsätter framåt och uppåt och kommer ut på Vasagatan mittemot Centralstationen.
-Han svänger höger mot Kungsgatan och Norra Bantorget.
-Vid Kungsgatan tar han vänster mot Kungsbron.
-Sedan finns det efter en bit en trappa (och hiss tror jag) på vänster sida som går ner till några av Centralstationens perronger. Uppsalatåget och Arlanda Express går därifrån tror jag.
-Han hoppar på Arlanda Express och kliver av vid Arlanda.
-Därifrån tar han SL-buss 583 (lokaltrafik) från Arlanda till Märsta.
2) och 3)
Vet ej.
Hoppas att det är läsbart. Är lite trött.