2017-04-09, 02:57
Medlem
Apologists avatar
Varför lyfter man på folk när det är högrisk att de kan ha brutit nacken? Läste att det var en tjej som dog i famnen på en kille efter dådet, troligen pga bruten nacke. I vanliga olyckor är det ju standard att låta offret ligga på samma plats i väntan på ambulans o därefter stabilisera.
Citera
2017-04-09, 02:59
Medlem
Almighty1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Bra bild, har ej sett den förut. Men flygvärdinna, vem är det? Och civilpolisen med keps är jag med på men vilka fler är civilpoliser, hur ser/vet du det?
Bara undrar.
Ingen flygvärdinna utan en kvinna som jobbar på en vårdcentral/läkarmottagning i kvarteret. Hon sprang ut för att hjälpa till när hon märkte hur allt stod till.
Citera
2017-04-09, 03:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pederander
nog är det väl ett skott som hörs 9,23 in i filmen?

Krackelerande fönster är det som låter
Citera
2017-04-09, 03:05
Medlem
BaalZeBubs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av meii
Verkar ju inte vara identifierade?

Kan man sluta sig till att de inte hade id-handlingar på sig?
Citera
2017-04-09, 03:08
Medlem
Jag undrar om polisen har kunskap om misstänkta medhjälpare , jobbar i Norge och passerar gränsen varannan vecka, alltid kontroller in mot den norska gränsen . Men dom stannar runt 1 av 20 bilar . Aldrig kö eller liknande . Nu när jag passerade gränsen in mot Norge idag så var det massiva köer , som stannade ALLA svenska bilar jag såg ,( inklusive mig) . Gick igenom bilarna med hundar m.m . Dom frågade vad jg skulle göra i Norge, när jag reste m.m . Verkade vara på helspänn . Vanligtvis står där 2-3 tullbilar och 2-3 tullare . Men denna gång stod där 2 piké politi bussar, en vanlig målad . 3-4 tullvilar m.m .
Antar det kanske är standard att göra så efter något sånt här ?
Citera
2017-04-09, 03:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 13stryket
Jag undrar om polisen har kunskap om misstänkta medhjälpare , jobbar i Norge och passerar gränsen varannan vecka, alltid kontroller in mot den norska gränsen . Men dom stannar runt 1 av 20 bilar . Aldrig kö eller liknande . Nu när jag passerade gränsen in mot Norge idag så var det massiva köer , som stannade ALLA svenska bilar jag såg ,( inklusive mig) . Gick igenom bilarna med hundar m.m . Dom frågade vad jg skulle göra i Norge, när jag reste m.m . Verkade vara på helspänn . Vanligtvis står där 2-3 tullbilar och 2-3 tullare . Men denna gång stod där 2 piké politi bussar, en vanlig målad . 3-4 tullvilar m.m .
Antar det kanske är standard att göra så efter något sånt här ?

Regeringen skärpte gränsbevakningen tidigare. Skönt att det verkar efterlevas.
Citera
2017-04-09, 03:11
Medlem
pyro860s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Apologist
Varför lyfter man på folk när det är högrisk att de kan ha brutit nacken? Läste att det var en tjej som dog i famnen på en kille efter dådet, troligen pga bruten nacke. I vanliga olyckor är det ju standard att låta offret ligga på samma plats i väntan på ambulans o därefter stabilisera.

Antagligen har man aggerat i panik. När sånt här händer är det lätt att folk tappar fokus och lättar en smula på det logiska tänket. Instinkten säger att man ska hjälpa till - men man resonerar kanske inte på bästa sätt i just den stunden.
Citera
2017-04-09, 03:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dainsi
Det är förmodligen hon då, en riktig omväg om de skulle till hötorget, förmodligen skulle de ner till vasagatan och ambulans därifrån. Polisen med båtmössa ser däremot inte ut som de andra civila man brukar se i området.

Har dålig koll på Stockholm gator, men det kanske var lite kaos och man inte hade full koll på var ambulanser fanns först?

Samma poliskille ses även här: http://i.imgur.com/kaufxT5.jpg
och här är han igen: http://i.dailymail.co.uk/i/pix/2017/04/07/15/3F0C060F00000578-4390764-image-a-28_1491576651344.jpg
Citera
2017-04-09, 03:17
Medlem
Ollefjolles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vatskebrist
Efter den stora branden på ett varuhus i Peru 2001 gjordes en omklassning så att samlingslokaler(dit även även varuhus och restauranger räknas) där fler än 150 pers. vistas räknas till klass N-3. Det är också viktigt att sprinklersystemet verkar innan rökluckorna öppnas. Att ett jättevaruhus som Åhlens skulle ha manuellt styrda sprinklerventiler är givetvis en absurd tanke, det borde till och med en pellejöns som Ollefjolle förstå!

Vem i helvete har ens nämnt ordet manuellt styrda?
Citera
2017-04-09, 03:20
Medlem
NurseJackies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Apologist

Man får väl här kanske tänka på att ingen har en aning om vad som skett, om det skulle hända något mer, bomb tex.
Man får helt enkelt bedöma vilken risk som skulle vara störst, stanna kvar eller fly undan.
Citera
2017-04-09, 03:21
Medlem
Almighty1s avatar
Funderat lite kring kapningen av lastbilen.

Hur kommer det sig att attentatsmannen just tog den här lastbilen?
Går han bara omkring på stan med en väska med IED/sprängmedel/bensindunk och tar första bästa lastbil?
Visste han att den skulle vara där just då?
Har attentatsmannen kontakter/medhjälpare på åkeriet?
Varför tog inte föraren av lastbilen ur nycklarna när han lossade på Adolf Fredriks Kyrkogata?
Citera
2017-04-09, 03:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tomato
Ja, det låter ju onekligen som ett skott. Det måste vara det folk och polis ha hört.
Men det kan ju vara vad fan som helst efter framfarten med lastbilen.

(FB) Lastbil har kört in i folkmassa på Drottninggatan i Stockholm (2017-04-07)

Du verkar aldrig ha hört ett skott avfyras så varför ens spekulera så säkert? Ett skott skulle ha ekat oerhört mycket tex.

Filmarna reagerar ju inte ens på ljudet.
Senast redigerad av B.Dowie 2017-04-09 kl. 03:26.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in