Citat:
Jo, men du är säkert medveten om vilka enorma mängder kärnvapen Ryssland sitter på (speciellt om man jämför med USA och då har man inte ens räknat in Kina). En bunker hjälper föga om hela världen är en radioaktiv zon om finanseliten inte planerar att bo i bunkrarna för evigt. Det känns väldigt långsökt att dom ens skulle riskera ett krig av den magnituden.
Absolut, visst är jag medveten om det. Men ett WW3 kan pågå i åratal utan att mer än taktiska kärnvapen används. Steget mellan taktiska och strategiska kärnvapen är rätt så stor, även i den ryska militära doktrinen. Den medger presidenten rätt att använda ett taktiskt kärnvapen för att "de-escalate" en situation och se ifall fienden lyssnar. Putin kommer att använda den rätten om han måste och det har han redan påpekat. De bunkrarna jag talar om ger tusentals möjlighet att leva under jord i tillräckligt många år för att kunna se ytan igen. Vad som även har framställts i laboratorier som skyddar mot strålning får jodtabletter att framstå som godis.
Citat:
Om det hettar till mellan USA och Ryssland så kommer det garanterat även bli ett jäkla liv borta i EU när dom känner hur det hettar till (minns du reaktionerna när USA ville börja leverera vapen till naziregimen i Ukraina?). Jag tror väldigt många hade vänt USA ryggen väldigt fort.
Det kommer att hetta till överallt på jorden, speciellt i Kina när de fattat att USA inte tänker betala av på statsskulden som Kina i stort sett äger. Så länge de amerikanska företagen fortsätter sin produktion i Kina så håller kineserna inne med att kräva skulden. När de fattar att USA vill börja på noll så kommer det bli väldigt osäkert i Sydostasien.
Citat:
Jag tror Trumps attack var ett byte, ändra med Ryssland eller finanseliten. Det rapporterades i veckan m att USA kommer sluta att finansiera Kiev framöver. Jag tror han ändra gjorde ett byte med Putin för att (om än en kort stund) göra finanseliten till lags. Om han förhandlade med finanseliten så kom dom överrens om att sluta finansiera Kiev om dom fick släppa lite bomber.
Det hela känns extremt uppstorat...
Det hela känns extremt uppstorat...
Putin kan inte byta Syrien mot Ukraina när upproret i Donbass låst hela Ukrainas framtid likt de ryska enklaverna i Georgien och Moldavien. Han behöver inte ge upp något i dagens läge. Även en offensiv på Donbass från väst som inte slutar vid den ryska gränsen gör att han inte kan ge upp Syrien. Ryssland behöver Syrien mer än något annat territorium för att åtminstone behålla ett läge som inte är helt värdelöst sett ur ett säkerhetsperspektiv. Syrien är lika viktigt som Kaliningrad. Det är en av tre kilar tillsammans med Transnistrien.