Citat:
Ursprungligen postat av
Bradpaisley94
Med tanke på Pink Floyds storlek och legacy så har dem väldigt få stora hits egentligen. Band som Metallica, Beatles, Stones, Ac/Dc, U2 m.fl. har betydligt fler låtar som många känner igen. Led Zeppelin är ju bra, men tycker dem är överskattade; framför allt i relation till Deep Purple.
Oasis slog ju aldrig i usa överhuvudtaget och är idag nästan helt förminskade till wonderwall.
Queensryche tycker jag väl är underskattade i relation till Judas Priest och Iron Maiden. Minst lika bra under 1980-talet men inte alls lika ihågkomna. Antagligen den bäste metalsångaren som funnits.
Usla efter 94 ja, men vad har Metallica eller Judas gjort sen dess lixom..?
Hits- och radioplågor är inget kriterie för att vara ett bra och tidlöst band. Another Brick In The Wall och Money må vara rätt stora hits, men Pink Floyd har alltid varit mer av ett albumband. Detta märks på försäljningssiffrorna (inte minst på The Dark Side Of The Moon och The Wall, den förstnämnda låg dessutom hela 14 år på Billboards albumlista) samt det faktum att flertalet av låtarna dyker upp i listor över "världens bästa låtar" utan att ens ha fått särskilt mycket speltid på radion (Comfortably Numb och Shine On You Crazy Diamond är praktexempel). Pink Floyd är ett extremt älskat band, men inte några skapare av radioplågor, om man säger så.
Deep Purple är definitivt bättre än Led Zeppelin. Led Zeppelin är mer överskattade som musiker än som låtskrivare, om man frågar mig. Inte minst Jimmy Page, som trots att han skrivit några av tidernas bästa riff är otroligt slarvig inte minst i solandet. John Bonham är också rätt överskattad, och hans trumsolo i Moby Dick är ett stort sömnpiller. Trots detta - Vilka låtar! Stairway To Heaven, Whole Lotta Love, When The Levee Breaks, Heartbreaker, Babe I'm Gonna Leave You, Black Dog... Listan kan göras lång!
Nja... När Oasis debuterade slog de mest i hemlandet och Europa, men iom. släppen (What's The Story) Morning Glory och Be Here Now slog de även stort på andra sidan Atlanten. Dessutom är de idag rätt förknippade med Don't Look Back In Anger också vid sidan av Wonderwall. Med det sagt så tycker jag att Oasis är ett skitbra band, men jag vill knappast kalla dem underskattade med tanke på deras framgångar.
Queensr˙che var på god väg att bli storsäljare under 80- och 90-talet. Det var när deras gitarrist och huvudsaklige låtskrivare Chris DeGarmo lämnade bandet, som allt gick åt skogen. Dessutom förstörde Geoff Tate sin röst något förjävligt iom. diverse missbruk. Till skillnad från Metallica och Judas Priest, som fortfarande har trogna fans trots att de kan framstå som skuggor av sig själva, så tappade Queensr˙che väldigt stora delar av sina fans efter 90-talet. Skiva efter skiva ansågs vara en besvikelse som sågades av kritiker. Bandet gick från att spela på Johanneshov Isstadion till att spela på Klubben/Fryshuset, och skivförsäljningen gick hastigt ner sig. Så trots att tidiga Queensr˙che brukar hyllas till skyarna (Operation: Mindcrime är i mitt tycke en av de bästa skivor som släppts), så skulle jag knappast kalla dem varken överskattade eller underskattade, de ligger mer på en lagom nivå där.