2017-04-09, 00:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Det skrevs om detta redan i morse i tråden:
http://www.flashback.org/sp60390334
Det är alltså Ryssland som påstås ha begärt honom utlämnad.

Fast det där inlägget handlar om Rustam. Inte Akilov.
Det står ju i stort sett samma saker som hos Nordfront men om den oskyldiga personen.
Citera
2017-04-09, 00:03
Medlem
pungspark63s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pandalina4
DE lämnade DNA prov i fredags kväll, alltså föräldrarna som framkommit i tråden om11 åringen sedan igår och även flera ggr idag. Läser ni inte utan bara postar?
-Vi förstod att det förmodligen var illa"Timmarna efter terrorattentatet förvandlades till en mardröm för flickans familj och de sökte desperat efter henne på platsen samtidigt som de efterlyste henne i sociala medier.
– Det började i går eftermiddag att hon var saknad och vi åkte runt på sjukhus och letade. Sen var polisen och tog DNA-prov i hemmet och så fick mamman hem väskan som de hittade på plats. Då förstod vi att det förmodligen var illa, säger en kusin till flickans mamma.
Han fortsätter:
– Beskedet kom mitt på dagen i dag. Det var jättejobbigt att det tog så lång tid. Nu pågår det ett sorgearbete med mamman.
Det var ju precis det jag skrev.
Jag postade en länk till rättsmed om hur identifieringen går till och påpekade att tiden från start till besked inte är lång.
Citera
2017-04-09, 00:04
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Patrik2108
En parallell. Det är alltså Sverige som bett att få Assange utlämnad.

jag tror dock att man ska ta denna uppgift med en nypa salt så länge ryska medier inte skriver något om det. De har ju ingen anledning att dölja det hela om så skulle vara fallet.
Citera
2017-04-09, 00:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fotogenspis
Nej det var ett lejon som åkte in i stadium som han släpat framför lastbilen borde ha stoppat bilen tycker man

Kan verkligen ett lejon på flera hundra kilo som suttit fast under lastbilen studsa upp o slå sönder entren två meter upp på väggen? Det kanske stod en av de stora blomkrukorna som skickades in i stadium? Eller en av parkbänkarna som står i mitten...
Citera
2017-04-09, 00:05
Medlem
meiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JagandeBjornen
Vilka är de fyran offren?

Den 11-åriga flickan vet vi, vilka är de tre andra?

Verkar ju inte vara identifierade?
Citera
2017-04-09, 00:06
Medlem
Nån som har korrekt länk på GM?

(Inte den här som verkar fel.)

https://www.facebook.com/profile.php?id=10*009656325020
Citera
2017-04-09, 00:07
Medlem
Patrik2108s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fibulavinter
Så du antar att polisen förhalade familjen med info om identifiering av en anledning som de inte ens vet eller förstår själva? Börjar låta bra snurrigt.

Sista stycket dock. Ja där håller jag med. "Folk snärjer sig själva i sina egna föreställningar ibland" säg det högt och tänk på dig själv objektivt.

Förstår du min poäng?

Eftersom jag inte fått fakta så har jag två alternativ- Endera har polisen inte velat visa kroppen eller så har anhöriga inte velat se. Att jag väljer ett av alternativen är ingen jättegrej. Det är inte jättesnurrigt.
Att folk agerar utan att vara helt medveten om vilka mekanismer som ligger bakom är inget konstigt.

Min egentliga spekulation är att polisen inte gillade tanken att visa den sargadekroppen åt anhöriga men vänder det till att det är bäst för anhöriga att inte få se den. Att unvika obehagliga situationer och låtsas som det är av omtanke för andra är världens vanligaste ursäkt. Det är min hypots att även polisen sysslar med sånt.
Citera
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av t3000
Fast det där inlägget handlar om Rustam. Inte Akilov.
Det står ju i stort sett samma saker som hos Nordfront men om den oskyldiga personen.

Det sägs att han haft flera identiteter. Snaphanen talar om Akilov i sin artikel, men citerar Flashbackinlägget. Håller med om att det är något förvirrande, vilket är en annan anledning att behandla uppgiften med försiktighet.
Citera
Medlem
MrEchozs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LOE2
Hur kan man sitta i en lägenhet i Vårberg för att två timmar senare vara inne i centrum och råka stöta på en för massmord lämpad lastbil, som råkar stå körklar och åtkomlig trots närvarande legitim förare, för att sedan improvisera en vansinnesfärd, som man fått för sig att genomföra ....??

Vem ringer man till några minuter efter att ha utfört ett massmord...?

spendrups ligger i Vårberg/Vårby så han kanske visste direkt vart lastbilen skulle befinna sig?
Citera
Medlem
henrikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Patrik2108
Jag lägger skulden på polisen som i onödan beslutar saker över huvudet på folks bara för att de kan, inte för att det är det bästa. Polisen skall verka i folkets tjänst, speciellt i deras tjänst som är offer. Men så är inte fallet verkar det som.

Måste hålla med. Detta verkar konstigt. Föräldrarna hade ju redan beskrivit sitt barn med färger på kläder och texter. Ett porträttfoto lär ju även polisen kunnat få rätt fort. Ansiktet såg onekligen ut att vara i stort sett helt på den suddiga avståndsbild jag sett.

Jag har aldrig varit med om att vid tex en arbetsplatsolycka eller motsvarande så har man väntat i ett dygn på DNA-prov. I de fall som hänt i min närhet så har polisen sökt upp och underrättat anhöriga omgående.

Jag ser ingen stor skillnad här. Det är ju ingen tsunami med 100-tals offer som jäst upp vi pratar om här. Man visste att flickan var i området vid den tiden. Man visste att just hon saknades. Men kunde se färger, texter, hårlängd, etc. Hittade man inte SIM-kortet? Även utan SIM-kortet borde polisen kunna se sista 3G-antenn telefonen som hennes telefon var uppkopplad mot?

Vad skulle det kunna vara för tänkbara felkällor överhuvudtaget här?

Barn kan lånbyta kläder med varandra. Men låg det inga böcker i väskan med namn på? Dom lånbyter man väl inte på samma sätt? Någon enstaka bok kanske? Skriver man inte namn i böcker nu för tiden? Bankkort? Busskort? Hade hon inget sånt på sig, med namn på?

Jag funderade på om mobilen skulle ha kunnat bli stulen i tumultet, och att man kunde se att den vandrade iväg. Det skulle så klart vara en orsak för polisen att tveka. Men det känns väl inte så sannolikt va? Spräck skärm troligen. Vad är värdet i en spräckt telefon?

Den teorin som jag känner mest trolig är att man sket i det, tills man kunde ta in personal som gick på en lägre övertidsersättning, och istället prioriterade att leta terrorkopplingar med de resurser man hade, för att hindra nya attacker. Det kan jag respektera. Men i så fall tycker jag polisen ska säga det, och be om ursäkt till de anhöriga med den förklaringen.
Citera
2017-04-09, 00:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2big4you
Tydligen så blockerade en värdetransport vägen vid Åhléns, föraren till transporten var säker på att GM skulle fortsätta ner på Drottninggatan.
Kan vara därför han vejade och hamnade i fasaden?

Nejnej, väktaren blev prejad långt tidigare, typ vid clas olsson, bilen syns på många bilder
Citera
2017-04-09, 00:08
Medlem
autostoperkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2big4you
Tydligen så blockerade en värdetransport vägen vid Åhléns, föraren till transporten var säker på att GM skulle fortsätta ner på Drottninggatan.
Kan vara därför han vejade och hamnade i fasaden?
Det ser ut så att det var slump att han åkte ln i åhlens.
Kunde fortsatt ännu längre ner. Bara 20-50 m till t.bane ingången och sergel där är det ännu mer folk i rörelse
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in