Citat:
Ursprungligen postat av
henriko
Måste hålla med. Detta verkar konstigt. Föräldrarna hade ju redan beskrivit sitt barn med färger på kläder och texter. Ett porträttfoto lär ju även polisen kunnat få rätt fort. Ansiktet såg onekligen ut att vara i stort sett helt på den suddiga avståndsbild jag sett.
Jag har aldrig varit med om att vid tex en arbetsplatsolycka eller motsvarande så har man väntat i ett dygn på DNA-prov. I de fall som hänt i min närhet så har polisen sökt upp och underrättat anhöriga omgående.
Jag ser ingen stor skillnad här. Det är ju ingen tsunami med 100-tals offer som jäst upp vi pratar om här. Man visste att flickan var i området vid den tiden. Man visste att just hon saknades. Men kunde se färger, texter, hårlängd, etc. Hittade man inte SIM-kortet? Även utan SIM-kortet borde polisen kunna se sista 3G-antenn telefonen som hennes telefon var uppkopplad mot?
Vad skulle det kunna vara för tänkbara felkällor överhuvudtaget här?
Barn kan lånbyta kläder med varandra. Men låg det inga böcker i väskan med namn på? Dom lånbyter man väl inte på samma sätt? Någon enstaka bok kanske? Skriver man inte namn i böcker nu för tiden? Bankkort? Busskort? Hade hon inget sånt på sig, med namn på?
Jag funderade på om mobilen skulle ha kunnat bli stulen i tumultet, och att man kunde se att den vandrade iväg. Det skulle så klart vara en orsak för polisen att tveka. Men det känns väl inte så sannolikt va? Spräck skärm troligen. Vad är värdet i en spräckt telefon?
Den teorin som jag känner mest trolig är att man sket i det, tills man kunde ta in personal som gick på en lägre övertidsersättning, och istället prioriterade att leta terrorkopplingar med de resurser man hade, för att hindra nya attacker. Det kan jag respektera. Men i så fall tycker jag polisen ska säga det, och be om ursäkt till de anhöriga med den förklaringen.
Bra sammanfattat. Jag har också tänkt på det här med skolväskan, böcker och telefon. Jag tycker det dröjde onödigt länge. Hur kan det inte finnas resurser att ta hand om desperata anhöriga?
Men som påpekats. Kanske inte föräldrarna ville se liket? Men jag skulle bara vilja veta hur det egentligen gick till.