2017-04-08, 22:49
Medlem
KeithRichardss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av defenseur
Jag är säkert väldigt dåligt uppdaterad, men jag undrar: Varifrån vet du att de anhöriga hölls i ovisshet?
"Publicerad 8 apr 2017 kl 11.05

En elvaårig flicka saknas fortfarande efter gårdagens attack mitt i centrala Stockholm.

Hennes familj har nu gått ut med en efterlysning efter henne på sociala medier.

– Det är ingen som vet någonting. Hon är bara försvunnen, säger en av flickans släktingar."
Citera
2017-04-08, 22:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
Visst kan det vara så att MGM agerade för IS. Nu väntar vi bara att IS tar på sig äran.

Oavsett vilken organisation som tar på sig dådet eller vilken organisation GM anser sig företräda så verkar det uppenbarligen handla om Islam.. igen.

Varför? Arnstad påstår att SD och nazister dagligen begår terrorbrott i Sverige men dom verkar mörkas av media.

Islam som religion är rätt shady pga oviljan till förändring men det ligger ju i religionens natur, allt som hände var länge sedan och det var bättre förr.

Kan man tänka sig att inskränkningar i religionsfriheten skulle kunna vara en väg framåt?
Varför accepteras fortfarande religiösa friskolor, föreningsbidrag som riktar sig åt religiösa samfund osv?

Var inte orolig, min fråga är generell och gäller inte bara islam även om det är smärtsamt uppenbart att liknade dåd allt som oftast utförs av just muslimer.
Citera
2017-04-08, 22:50
Medlem
DenLilleTjockes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wazzobazzo
Hur tänker du? Barn har dock inte röstat för skiten. Finns ingen anledning att inte ha sympati för dem. Flertalet vuxna 08or har valt det här.

Jag har inte följt med rapporteringen då jag har ringt runt under dagen...hur lyckades föraren fly ur bilen? Trodde det gick fortare med insatser i Stockholm?

Suck...

Kanske jag som skriver i affekt men såhär mitt i natten är jag fortfarande stissig och förbannad. Fick sista svaret efter midnatt. Det här hade aldrig behövt hända.

Det finns en separat diskussion som måste föras om vad som pågår i det svenska samhället, men den ska inte gå ut över offren och deras anhöriga. Nu är det bekräftat att en av de döda är en 11-årig flicka, hennes minne ska inte svärtas ned av den här typen av kommentarer.
Senast redigerad av DenLilleTjocke 2017-04-08 kl. 22:58.
Citera
2017-04-08, 22:51
Medlem
Patrik2108s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pandalina4
EXAKT -Framgår i samma artikel att polisen IGÅR TOG DNA på föräldrarna för att undersöka om det var Ebba. Svaret kom idag.Således levde föräldrarna på hoppet och hade tyvärr en aning om att hon kan vara avliden.
Och min fråga är alltjämt obesvarad. Är det polisens auktoritära förfaringssätt att inte låta identifiering ske snarast möjligt utan de sitter med tummen i arslet och hänvisar till att de väntar på dna fastän identifiering skulle kunna ske?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Patrik2108
Jag tar inte åt mig av detta. Vad jag säger är att polisen inte är bättre om de inte låter identifiering ske snarast möjligt. De hade den möjligheten oberoende av vad "vi" gjorde.

Du behöver inte ta åt dig om du bara diskuterat och våndats över att en liten flicka blivit manglad. Om du nu inte skickat bilder eller länkar till familjen, då ska du ta åt dig.

Du förstår väl att polisen prioriterar att identifiera och ge dödsbesked så snabbt de bara kan. Men man måste först vara 100% säker på att det är korrekt.

Att som tredje man komma in och tro att man kan göra något bättre än polisen när det kommer till den här typen av arbete då är man väldigt ute och cyklar.
Citera
Medlem
orrecrists avatar
Hörde att han ramma Åhléns i 80-90 km hur kunde han överleva samt ta sig ända till mörat, borde varit skadad eller nått i varje fall
Citera
2017-04-08, 22:54
Medlem
Patrik2108s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fibulavinter
Du behöver inte ta åt dig om du bara diskuterat och våndats över att en liten flicka blivit manglad. Om du nu inte skickat bilder eller länkar till familjen, då ska du ta åt dig.

Du förstår väl att polisen prioriterar att identifiera och ge dödsbesked så snabbt de bara kan. Men man måste först vara 100% säker på att det är korrekt.

Att som tredje man komma in och tro att man kan göra något bättre än polisen när det kommer till den här typen av arbete då är man väldigt ute och cyklar.

Det är just det jag inte är säker på. Att gömma sig bakom 100%-igheten är ett sätt att förhala. Om föräldra skulle varit kapabla att identifiera så skulle de nog insett sanningen redan där.
Citera
2017-04-08, 22:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Storus Pittus
Bild på Rachmat Akilov i uzbekisk tidning:
http://www.fergananews.com/news.php?id=26244

/SP

Tack, har du någon aning om vad de skriver om honom i artikeln?
Citera
2017-04-08, 22:55
Medlem
ReedMes avatar
Vansinnigt rörigt det här. Ett ögonvittne påstår att en polis kom till platsen redan när föraren satt i lastbilen. Och föraren ska ha varit svartklädd, till skillnad mot mgm i tunnelbanan... Och ögonvittnet missar att berätta hur förarens flyktväg såg ut.. Men det här är kanske gamla uppgifter som jag missat bara.

Citat:
– Allting hände precis framför ögonen på mig. Jag hann egentligen bara se vänstra sidan av fordonet och föraren som satt därinne. Personen var svartklädd. Han satt framåtlutad och verkade vara beslutsam, säger Brandon Sekitto.

Han berättar att människor började springa för att komma undan.

– Det var förvirrat. Människor skrek och sprang åt alla håll. Jag såg spår på marken efter lastbilen. Det kunde ha varit blod eller någon annan vätska, säger Brandon Sekitto.

En eller ett par civila personer också försökte ta sig fram till förarhytten på lastbilen efter att den kraschat, berättar Brandon Sekitto.

– Det var någon som tog fram ett föremål och försökte banka på dörren där chauffören satt. Polisen kom snabbt och skrek för att få bort människor. Det började också brinna i fronten av lastbilen och vi hörde en smäll. Jag fick intrycket att det fanns risk för en explosion, säger Brandon Sekitto.
http://www.dn.se/nyheter/sverige/vittne-fran-drottninggatan-nagon-forsokte-banka-pa-lastbilens-dorr/
Citera
2017-04-08, 22:55
Medlem
highfives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Patrik2108
Och min fråga är alltjämt obesvarad. Är det polisens auktoritära förfaringssätt att inte låta identifiering ske snarast möjligt utan de sitter med tummen i arslet och hänvisar till att de väntar på dna fastän identifiering skulle kunna ske?
Enskilda döda är nog prio två om det bedöms som ett hot mot rikets säkerhet. Hårt, men sant.
Citera
2017-04-08, 22:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av orrecrist
Hörde att han ramma Åhléns i 80-90 km hur kunde han överleva samt ta sig ända till mörat, borde varit skadad eller nått i varje fall

han var skadad både blodig och glassplitter i ansiktet.
Citera
2017-04-08, 22:57
Medlem
orrecrists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grytet
han var skadad både blodig och glassplitter i ansiktet.

Okej. Verkar vara en klumpig terrorist fick inte ens fyr på sina bomber.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in