2017-04-03, 20:23
Medlem
Frawjons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JanTaliban
1. Hur uttalar du diaspora?
Svar: Som svenska diameter, dvs diaspóra.

2. Hur borde man uttala diaspora?
Svar: Ska man ta fasta på att ordet är grekiskt så blir det diáspora. Fast även diameter är ju grekiska, som i så fall skulle bli diámeter.

Fast jag uttalar båda så. Det uttal som du har beskrivit för diaspora är för övrigt det latinska.
Citera
2017-04-04, 10:46
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JanTaliban
1. Hur uttalar du diaspora?
Svar: Som svenska diameter, dvs diaspóra.
Den beskrivningen räcker inte för att vara entydig. Uttalar du den betonade vokalen med o- eller å-ljud?

Citat:
2. Hur borde man uttala diaspora?
Svar: Ska man ta fasta på att ordet är grekiskt så blir det diáspora. Fast även diameter är ju grekiska, som i så fall skulle bli diámeter.
Detta uttal förekommer fortfarande. Att majoritetsuttalet av diameter är med betoning på tredje stavelsen är nog ett rent analogiuttal från decimeter, centimeter och millimeter - ord som ju förekommer väldigt ofta just tillsammans med diameter.
Senast redigerad av Hamilkar 2017-04-04 kl. 10:53. Anledning: Tagreparation
Citera
2017-04-04, 10:51
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frawjon
Fast jag uttalar båda så. Det uttal som du har beskrivit för diaspora är för övrigt det latinska.
Det är det ju. Men samtidigt betingas ju detta uttal av att ordet är grekiskt till ursprunget. Antalet greklärdomssnobbar i Sverige som faktiskt säger diasporá för att markera att de minsann vet hur det ska uttalas egentligen, torde vara ännu mindre än antalet svenskar som uttalar den atenske statsmannen Perikläss av samma skäl.
Citera
2017-04-04, 10:57
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av barkenarot
Bland annat skrev jag att betoningen alltid legat på "...spor...", de gånger jag hört ordet på olika håll i Götaland.
Uttalet av den typen av "lärda" ord har vanligen extremt lite med regionala svenska dialekter att göra, och i stort sett allt att göra med om talaren är medveten om eller bryr sig om att ordet är - i det här fallet - grekiska från början.
Citera
2017-04-04, 19:04
Medlem
barkenarots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Att majoritetsuttalet av diameter är med betoning på tredje stavelsen är nog ett rent analogiuttal från decimeter, centimeter och millimeter - ord som ju förekommer väldigt ofta just tillsammans med diameter.

Det kan stämma, fast i mina hemtrakter uttalas de:

['dɛsiˌmaitəʁ] DEcimeter
['sɛntiˌmaitəʁ] CENtimeter
['miliˌmaitəʁ] MILimeter
[dia'maitəʁ] diaMEter
Citera
2017-04-06, 13:20
Medlem
Frawjons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av barkenarot
Det kan stämma, fast i mina hemtrakter uttalas de:

['dɛsiˌmaitəʁ] DEcimeter
['sɛntiˌmaitəʁ] CENtimeter
['miliˌmaitəʁ] MILimeter
[dia'maitəʁ] diaMEter

Många lekmän uttalar prostata med betoning på andra stavelsen, precis som på grekiska, men ironiskt nog är det inte korrekt i läkarkretsar, eftersom alla medicinska termer där har latinsk betoning.
Citera
2017-04-08, 14:03
Medlem
Bibelforskaren Cecilia Wassén betonar sista stavelsen (diasporá) på svenska bl.a. i den här podcasten. Jag antar att det är ett uttal man anammar om man är docent i nya testamentets exegetik.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in