2017-03-31, 15:01
Medlem
Enligt ordböcker så ska det vara:

"diA-spo-ra", med betoning på det första a:et.

... men de flesta jag hört säga ordet har sagt ungefär ...

"dia-SPO-ra", det vill säga med ett "dia" som i verbet "att dia", och sedan "spora" med samma uttal som i att "spola".

Hur uttalar NI ordet och hur har ni hört människor IRL uttala ordet?

m v h
Citera
2017-03-31, 15:10
Medlem
Frawjons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A.Lingstrom
Enligt ordböcker så ska det vara:

"diA-spo-ra", med betoning på det första a:et.

... men de flesta jag hört säga ordet har sagt ungefär ...

"dia-SPO-ra", det vill säga med ett "dia" som i verbet "att dia", och sedan "spora" med samma uttal som i att "spola".

Hur uttalar NI ordet och hur har ni hört människor IRL uttala ordet?

m v h

Det förstnämnda är det riktiga. Det är ursprungligen ett grekiskt ord, som uttalas på sista stavelsen. Jag tror aldrig att jag har hört människor jag känner använda ordet alls.
Citera
2017-03-31, 17:36
Medlem
barkenarots avatar
Jag har hört det uttalas [dia̭'spoːʁa](götaland) och [dḙi.a'spɛuʁa] (skåne) massor av gånger. Tryck på δια- har jag nog aldrig hört. Kan det vara så att det uttalet finns i samma geografiska område som har tryck på δια- i diameter?
Citera
2017-03-31, 20:47
Medlem
Slevberts avatar
Har mest hört:

dia-SPÅR-a
Citera
2017-04-03, 17:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av barkenarot
Jag har hört det uttalas [dia̭'spoːʁa](götaland) och [dḙi.a'spɛuʁa] (skåne) massor av gånger. Tryck på δια- har jag nog aldrig hört. Kan det vara så att det uttalet finns i samma geografiska område som har tryck på δια- i diameter?
Vad betyder det där?? kan du inte snälla skriva med vanliga ord så man inte behöver en PhD i fonetik för att fatta?
Citera
2017-04-03, 18:12
Medlem
Frawjons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A.Lingstrom
Vad betyder det där?? kan du inte snälla skriva med vanliga ord så man inte behöver en PhD i fonetik för att fatta?

Det är inte så knepigt som det ser ut. Han har hört det på götamål och skånska med samma betoning som du har i ditt första exempel.
Citera
2017-04-03, 18:19
Medlem
barkenarots avatar
Bland annat skrev jag att betoningen alltid legat på "...spor...", de gånger jag hört ordet på olika håll i Götaland.
Citera
2017-04-03, 18:32
Medlem
barkenarots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frawjon
Det är inte så knepigt som det ser ut. Han har hört det på götamål och skånska med samma betoning som du har i ditt första exempel.

Ja, det är ganska enkelt med IPA (International Phonetic Alphabet), men det är väldigt svårt med ordningstal som "första" och "andra". Man minns aldrig vilket som var vilket.

Jag har alltså hört det med betoningen i A.Lingstroms andra exempel.

Citat:
Citera
2017-04-03, 18:36
Medlem
Frawjons avatar
Citat:
Ja, det är ganska enkelt med IPA (International Phonetic Alphabet), men det är väldigt svårt med ordningstal som "första" och "andra". Man minns aldrig vilket som var vilket.

Jag har alltså hört det med betoningen i A.Lingstroms andra exempel.

I vilket fall är det uttalet fel. Det borde antingen uttalas diáspora eller diasporá. Det vanligaste sättet att uttala grekiska ord på svenska är dock som på latin, alltså som i mitt första exempel.
Citera
2017-04-03, 19:00
Medlem
barkenarots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frawjon
I vilket fall är det uttalet fel. Det borde antingen uttalas diáspora eller diasporá. Det vanligaste sättet att uttala grekiska ord på svenska är dock som på latin, alltså som i mitt första exempel.

Ja!

Å första sidan skulle man väl kunna tänka sig att ordet *spora 'frö' lånats till germanska språk från σπορά 'frö, sådd' och bytt betoning till en som är normal för germanska feminina substantiv. Sen har väl ordet diaspora använts rätt mycket av personer som snackar yiddish. Så jag är benägen att fortsätta uttala det fel för att det känns som en naturlig germanisering.
Citera
2017-04-03, 19:02
Medlem
Frawjons avatar
Citat:
Ja!

Å första sidan skulle man väl kunna tänka sig att ordet *spora 'frö' lånats till germanska språk från σπορά 'frö, sådd' och bytt betoning till en som är normal för germanska feminina substantiv. Sen har väl ordet diaspora använts rätt mycket av personer som snackar yiddish. Så jag är benägen att fortsätta uttala det fel för att det känns som en naturlig germanisering.

Fast på tyska uttalas det diáspora: Diaspora
Citera
2017-04-03, 20:11
Medlem
JanTalibans avatar
1. Hur uttalar du diaspora?
Svar: Som svenska diameter, dvs diaspóra.

2. Hur borde man uttala diaspora?
Svar: Ska man ta fasta på att ordet är grekiskt så blir det diáspora. Fast även diameter är ju grekiska, som i så fall skulle bli diámeter.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in