2017-04-08, 13:16
Medlem
Under expressens artikel om den försvunna flickan har Löfven uttalat sig om att Sverige ska vara fortsatt öppet. http://www.expressen.se/nyheter/stockholm/flicka-saknas-efter-attacken-i-stockholm/
Citera
2017-04-08, 13:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Ja precis. Kom på det, båda heter RA.

Båda befinner sig dessutom i Sverige?
Då den tidigare "icke-terroristen" på bilder såg ut att vara i Sverige?
"Ice-terroristen" är dessutom Hizb ut Tahrir medlem? Och är från Uzbekistan?
De har sedan samma initialer?
Vad fan är oddsen? Stämmer de frågorna jag ställde så säger det förmodligen en del om hur många islamister vi har i landet.
Citera
2017-04-08, 13:17
Medlem
alibjorns avatar
På fredagskvällen hämtades en 17-årig pojke och hans mamma in till förhör under stort polispådrag - men de har nu blivit släppta.
Sedan en tid tillbaka har 39-åringen varit skriven på annan adress eftersom familjen inte ville ha honom i lägenheten, enligt uppgifter till Expressen.
Citera
2017-04-08, 13:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Ja, jag har rätt. Men tror inte 17-åringen (AU) är son.
Nej. 17 åringen är nog inte MGMs son. Hans mamma är inte MGMs fru. MGM som inte finns i Ratsit var inneboende hos 17 åringen och hans mamma tills de inte längre ville ha honom där.
Citera
2017-04-08, 13:18
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alibjorn
Eller?

Det är samma person som AB och Expressen skriver om i alla fall.
Citera
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av locumtenens
Kan du ge ett exempel när någon nation kritiserat en annan regering ett par timmar efter en terrorattack? Det här är långt från sedvanligt du väljer dina ord efter egna föhoppningar.

Jag är mycket intresserad av just att detta har en rysk koppling till GM - Ryssland är frustrerade på Sverige och jag undrar varför man kritiserade så snabbt?

Nu tar i och kopplar på logikkretsarna i ett par sekunder, ok?

Om nu Kosatjovs kritik kom bara "ett par timmar" (källa?) efter attacken:

- Hur kunde han då veta att misstänkt GM var en av Ryssland efterlyst terrormisstänkt? (personen var ju inte ens gripen, fotot inte publicerat)

- Varför valde han denna väldigt allmänna formulering istället för att hänvisa till det specifika fallet?

Jag har svårt att förstå Flashbacktendensen att gå igång på och spinna teorier ur ingenting. Använd principen i min signatur istället: Ryssland tar alla chanser att göra propagandapoäng och bedriver ett lågintensivt propagandakrig på alla fronter från troll i sociala medier till ständiga uttalanden från olika personer i deras ledning som syftar till att få ut den bild man vill ha till sitt eget folk och till grupper i väst som sympatiserar med regimen. Den förklaringen räcker mer än väl för att förstå snabbheten i uttalandet. Jag utesluter inte heller att man t.o.m. medvetet kan ha valt att låta Putin säga något snällt, samtidigt som en underhuggare fick komma med lite mer beska propagandapiller.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av locumtenens
Jag är mycket intresserad av just att detta har en rysk koppling till GM - Ryssland är frustrerade på Sverige och jag undrar varför man kritiserade så snabbt?

Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Nu tar i och kopplar på logikkretsarna i ett par sekunder, ok?

Det är så enkelt att Sverige självklart ställt frågor till Ryssland om MGM då denne talar ryska och Ryssland har koll på radikala element i de postsovjetiska staterna. Ryssarna i sin tur är sura för att Sverige håller diverse utflyttade rysktalande dissidenter bakom ryggen. Det finns folk som flytt till Sverige från den ryska sfären som har diverse lösa anklagelser stämplade på sig från ryskt håll som Svenska myndigheter av förklarliga skäl inte vill samarbeta med ryssland om (och samarbetet är generellt sett obefintligt efter invasionen av Krim).

Det finns dessutom ett antal terrorstämplade individer som ryssarna, uzbekerna mfl är intresserade av som Sverige inte utlämnat av olika anledningar (tex Nazarov som man försökte lönnmörda för ett par år sedan).
Senast redigerad av Praetori 2017-04-08 kl. 13:20.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Captainmunch
Utgår egentligen från uppgifterna på Expressen som säger att MGM använde sig av en vit skåpbil för att ta sig ut till parkering i Steningebadet. Stämmer dessa uppgifter så är jag väldigt säker på att han hyrde bilen från Circle K! (Bild på vit hyrbil: https://www.circlek.se/sv_SE/pg1334072439920/privat/Biluthyrning/Lastbilar.html)

Steninge Allé är ändå ett fint bostadsområde. Men han var smart som tog den vägen eftersom det knappast är folk som går där sent om kvällen då det är kallt och mörkt. Möjligtvis människor som motionerar som bor i närområdet.

Ja, jag utgår också från att han åkte en vit skåpbil. Dock har jag inte sett uppgifter som säger att han hyrt den på Circle K. Tror snarare han fick tillgång till bilen i närheten av Frejgatan. Varför skulle han annars ta bussen dit?

Vet inte om jag skulle kalla Stening Allé som ett fint område, men det är ot.
Förstår däremot inte varför det är smart att välja att åka mot steningebadet? Vägen tar i princip slut, så han blir ju fast då och kan inte fortsätta fly?
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Axis.bold.as.love
När SÄPO-chefen nu intervjuas i SVT så kallar han offren på Drottninggatan för "mjuka mål". Det är en militär term för människor. Känns hemskt med sådan terminologi.

SÄPO säger också att det var "intensivt spaningsarbete" som föranledde gripandet. Det låter ju inte riktigt då som att det var MGM:s avvikande beteende som renderade gripandet.

Alla inblandade parter i jakten på gärningsmannen kommer självklart att deklarera sina ansträngningar; SÄPO-NOA-Polisen ( alla enheten inom detta ) - då GM nu är fast.

Men det som tycks glömt och som väcker min förargelse: är att de 2 vittnen som faktiskt bidrog till att sätta fast GM knappt skrivits ett ord om, och endast insatsmedverkande hyllas som hjältar. Det dom kommer att lyfta upp är öppenheten och informationen till allmänheten som en bidragande orsak. Men det måste finnas ännu ett vittne som angav klädsel innan fotot hamnade i media på på polisens presskonferens, möjligen lastbilens chaffis el ngn annan - skulle vara helt omöjligt annars att veta säkert efter två timmar vem man skulle leta efter - och självklart dementeras det från polishåll att det var GM utifall ev skadeståndskrav skulle utlysas - ja - vi känner ju till fadäsen med den misstänkte " terroristen " som blev rikslyst ( oskyldigt ) för nåt år sen.
Citera
2017-04-08, 13:19
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
Nej. 17 åringen är nog inte MGMs son. Hans mamma är inte MGMs fru. MGM som inte finns i Ratsit var inneboende hos 17 åringen och hans mamma tills de inte längre ville ha honom där.

Men varför finns han inte på ratsit? Är inte det lite märkligt?
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av LinusSarud
Förutom Rustam Akhmedov så har Ryssland försökt begära att följande från Hizb ut-Tahrir blir utlämnade från Sverige:

Ilnur Aminov (bosatt i Kista?)
Lenar Galimov

EXAKT VAD JAG SKRIVIT. Säpo har analringsryckningar a la grande nu, här kommer huvuden att rulla! och antirysslandsmobben kommer få en stjärnsmäll.
Citera
Medlem
Hur kommer det sig att chauffören inte blev mer skadad av krocken med varuhuset? Är man så pass skyddad i en lastbilshytt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in