2017-04-08, 13:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mammutheee
Haha att det finns en bild där han är med i Hizb-ut Tahrir borde väl räcka för att fängsla honom i minst 10 år. Dessa är salafister/wahabister som har samma ideologi som ISIS skillnaden är att de vill göra det politiskt..... När ska man stänga dessa salafist moskeér? Ska hela Sverige hinna sprängas upp inanna man agerar????

Den sorgliga sanningen är ja, ja det tror jag.
Västvärlden är handlingsförlamad och Sverige är värre än de flesta.
Citera
2017-04-08, 13:07
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brallan80
Det finns ju två MGM ute på bild här på Flashback. Är det Rustam som är MGM eller den andra?

Rustam är inte MGM.

MGM har initialerna RA.

Edit: Okej, båda har initialerna RA.
Senast redigerad av Troian 2017-04-08 kl. 13:10.
Citera
2017-04-08, 13:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Ingenting i uttalandet i tidningen tyder på att ryssen skulle syfta på någon enskild händelse. Det låter som en allmän formulering, ett sedvanligt försök att vinna billiga propagandapoäng på från Putinregimens sida. "Ni vill inte vara våra goda grannar" (=inte kritisera oss, göra som vi önskar). "Då blir det så här" (för annars hade vi på något mystiskt vis kanske kunnat hjälpa er att stoppa det här)

Tills något mer konkret framkommer: Låt oss utgå från att det inte finns några aktuella ärenden på GM i Ryssland och än mindre att något utlämnande skulle ha begärts.

Kan du ge ett exempel när någon nation kritiserat en annan regering ett par timmar efter en terrorattack? Det här är långt från sedvanligt du väljer dina ord efter egna föhoppningar.

Jag är mycket intresserad av just att detta har en rysk koppling till GM - Ryssland är frustrerade på Sverige och jag undrar varför man kritiserade så snabbt?
Citera
2017-04-08, 13:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Captainmunch
Kan mycket väl vara så att han hade en bil parkerad i Frejgatan. Men jag tror också att han inte kände igen området. Buss 580 passerar en bensinmack och tar sedan en lång färd upp för en jobbig backe på drygt 400-600 meter innan man når Frejgatan.

Jag tror att MGM såg Circle K (bensinmacken) när buss 580 passerade förbi och han beslutade sig för att hoppa av vid den efterföljande busshållsplatsen. Antingen gick han tillbaka ned mot Circle K eller tog efterföljande buss ned, hyrde en vit skåpbil från bussmacken och sedan tog bilen direkt ut längst Steninge Allé mot Steningebadets parkering!

Fast Frejgatan är inte nästkommande stopp efter backen, utan det är Buregatan.
Varför skulle han åka ut mot Steningebadet? Vägen tar stopp till slut i princip. Tror snarare att han åkte på denna väg på grund av polisjakt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohanElias
bara att observera och dra slusatser. tro på vad du ser, inte svårare än så. det finns ett händelsförlopp.

Jo, det är svårare än så. Din hjärna är inte evolutionärt anpassad till den typen av informationssamhälle vi lever i. Att du sedan tror att du kan dra korrekta slutsatser från din selektiva information och brist på övrig information är bara jävligt komiskt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Rustam är inte MGM.

MGM har initialerna RA.

Rustam har ju också initialerna RA...
MGM har efternamnet Akilov.
Citera
Medlem
Klassiskts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av santos_deville
Varför skulle man tänka att det kunde vara jag eller min familj?
Så kan man ju inte leva?

Fan i hela helvete - låt folk sörja, vara oroliga och tänka på hur det hade kunnat bli istället. Vi är många som haft nära anhöriga i kontor, restauranger och butiker i direkt anslutning till dådet. Ett par meter ifrån, eller hundratal meter där ifrån. Anhöriga som inte fått gå ut, samtidigt som det kommit uppgifter om bomber, skottlossning och en oerhört stor osäkerhet. Människor som var på väg ut på Drottninggatan, men som av olika anledningar tog andra vägar eller blev kvar i butiken ett par minuter längre. Av en slump. Att samlas efteråt med de man älskar är verkligen ett tillfälle att reflektera över "tänk om" - och hålla sina kära nära.
Senast redigerad av Klassiskt 2017-04-08 kl. 13:14.
Citera
2017-04-08, 13:10
Medlem
Bajsolle1s avatar
Killen Verkar Tagit Miste På Infart Till åhlens 50 Meter Bort Längre Bort Hade Han Lyckats Med Detta Och Sprängt Hela Varuhuset Med Nått Tusental Döda Dessutom Var Han Nog Nån Halvtimma För Tidigt Ute För Att Få Med Sig Fler.
Citera
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohanElias
tro fan det är IS-inspirerat, men med annan konflikt i bakgrunden. det förklarar även att säpo inte haft koll på dessa. säpo visste om denna gruppering, men inte haft koll.

Exakt vad Säpo vetat och inte vetat kan vi bara spekulera om i nuläget. Ett grundläggande mönster jag tycker mig se för i stort sett alla attacker i Europa senaste åren med identifierad GM är att säkerhetspolisen haft kännedom om honom i sammanhang med militant islamism, men att han inte bedömts som någon högriskperson. Snarare en sympatisör i periferin. Vilket då uppenbarligen varit fel.

Jag tror att man utifrån omfattande signalspaning (begreppet använt i en väldigt bred bemärkelse) av olika slag har ganska bra på koll på det stora flertalet av de personer i Sverige som på olika vis ger uttryck för såna här åsikter i någon elektronisk form. Det svåra är riskbedömningen, eftersom de lagar som finns idag inte ger möjlighet att spärra in eller utvisa folk i förebyggande syfte och eftersom vi omöjligen kan ha regelbunden bevakning på alla personer som på något vis sympatiserar med IS eller andra terrorrörelser.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DietCoke
Men han kanske åkte hem till någon där i Valsta. Fick skåpbilen för att åka ifrån Stockholmsområdet. Åkte till Circle K för att tanka fullt inför resan och det blev polisjakt. Fortsätter man rakt från utfarten från Circle K kommer man ju till Stenigebadet. Det är ingen väg man åker ofta på då den i princip tar slut vid Steninge slott.

Utgår egentligen från uppgifterna på Expressen som säger att MGM använde sig av en vit skåpbil för att ta sig ut till parkering i Steningebadet. Stämmer dessa uppgifter så är jag väldigt säker på att han hyrde bilen från Circle K! (Bild på vit hyrbil: https://www.circlek.se/sv_SE/pg1334072439920/privat/Biluthyrning/Lastbilar.html)

Steninge Allé är ändå ett fint bostadsområde. Men han var smart som tog den vägen eftersom det knappast är folk som går där sent om kvällen då det är kallt och mörkt. Möjligtvis människor som motionerar som bor i närområdet.
Citera
2017-04-08, 13:12
Medlem
alibjorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av schtaan
Mercedes Actros har start/stopp knapp, räcker med att du har "nyckeln" i fickan.

http://information.mercedes-benz.se/MercedesBenz/se/broschyr/lastbilar/Actros/ - sidan 10

Idioten bör ju varit där tidigare och spanat?

Någon som vet hur ofta öl-bilen kommer dit och lastar av?
En gång i veckan, regelbundet? ≈ ökar sannolikheten för större planering?
Eller beställer man när saker(ölet) börja ta slut? ≈ mindre planering?
Citera
2017-04-08, 13:12
Bannlyst
http://avpixlat.info/

avpixlat byte sonika bild med samma text. Det här kan bli intressant....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in