Citat:
Ursprungligen postat av
JohanElias
tro fan det är IS-inspirerat, men med annan konflikt i bakgrunden. det förklarar även att säpo inte haft koll på dessa. säpo visste om denna gruppering, men inte haft koll.
Exakt vad Säpo vetat och inte vetat kan vi bara spekulera om i nuläget. Ett grundläggande mönster jag tycker mig se för i stort sett alla attacker i Europa senaste åren med identifierad GM är att säkerhetspolisen haft kännedom om honom i sammanhang med militant islamism, men att han inte bedömts som någon högriskperson. Snarare en sympatisör i periferin. Vilket då uppenbarligen varit fel.
Jag tror att man utifrån omfattande signalspaning (begreppet använt i en väldigt bred bemärkelse) av olika slag har ganska bra på koll på det stora flertalet av de personer i Sverige som på olika vis ger uttryck för såna här åsikter i någon elektronisk form. Det svåra är riskbedömningen, eftersom de lagar som finns idag inte ger möjlighet att spärra in eller utvisa folk i förebyggande syfte och eftersom vi omöjligen kan ha regelbunden bevakning på alla personer som på något vis sympatiserar med IS eller andra terrorrörelser.