2017-04-07, 14:36
Medlem
Synd att det säkerligen kommer dröja månader innan bussen är helt undersökt.

Klart bussbolaget inte vill att man ska rota runt och spekulera kring dem, för oavsett denna olycka eller inte. Så har de fortfarandes inte skött reglerna, varken gällande körningen. Lagning/underhåll av fordon osv.
Då är det enbart denna bussen det pratats om med, de äger flertal bussar. Vore intressant att se hur pass väl de bussarna är skötta?
Denna olycka kan mycket väl ta bussbolaget i graven, men troligast kommer de väl bara byta namn och därav försvinna under radarn.

Om man kollar deras FB sida har de fått rätt mycket kritik från kleti och pleti. Men kollar man lite noggrannare bland äldre kritik kan man nästan slå vad om att personalen som jobbar där blivit mutade till att gå in och skriva något positivt om bolaget
Citera
2017-04-07, 15:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av infoinfo
Jag har inte läst hela tråden, men jag har skrivit en orsak till ett ev. hjullagerhaveri tidigare.
Det surrades om så många teorier så jag berättade bara om min egna erfarenhet som spetsmek i 8 år.
Det du skriver är fullt möjligt men då ska slangen gå tvär av. Bromslangarna brukar inte gå tvär av utan skav/sprickor går 9/10 gånger att köra med blir läckan för stor slår fjäderbromscyllindern till.
Då borde chauffören känt att det börjat dra mer och mer.
Jag förmodar att det är skivbromsar på bussen.
Skulle hjullager rasa, då blir all vikt på det hjulet belastat över bromskiva/bromsklossar då får man en ofrivillig bromsning ev tvärnit på det hjulet.

Dock torde inget av detta vara aktuellt i detta fallet då bromsspåret som bara kommer från ett hjul slutar där bussen ramlar omkull. Detta bör innebära att bussen i praktiken fördes fram på detta sätt de sista metrarna (om än spegelvänt, framhjulet till höger lär vara det som hade kontakt och som bromsades):
http://cdn.trailer.se/wp-content/uploads/2015/06/T2015_0311-2.jpg

Då är det inte konstigt att det bara finns ett bromsspår. Det är då inte heller konstigt att bussen ramlar omkull när farten närmar sig noll.
Citera
2017-04-07, 15:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Och just i detta vall så har han bara tittat på bromsspåret utan att utvärdera övriga aspekter, som exempelvis att där bromsspåret tar slut så välter bussen. Vilket då innebär att bussen måste ha haft en lutning på uppåt 30 grader eller mer där bromsspåret tar slut...
Det som känns ganska troligt är att bakdelen kommit över kanten och tyngdpunkten flyttats så bussen vält med höger fram kvar uppe på vägen.
Citera
2017-04-07, 15:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Dock torde inget av detta vara aktuellt i detta fallet då bromsspåret som bara kommer från ett hjul slutar där bussen ramlar omkull. Detta bör innebära att bussen i praktiken fördes fram på detta sätt de sista metrarna (om än spegelvänt, framhjulet till höger lär vara det som hade kontakt och som bromsades):
http://cdn.trailer.se/wp-content/uploads/2015/06/T2015_0311-2.jpg

Då är det inte konstigt att det bara finns ett bromsspår. Det är då inte heller konstigt att bussen ramlar omkull när farten närmar sig noll.
Där ser man hur stor lutning ett högt tungt fordon klarar utan att välta. Lastbilen väger ca 8-12 ton och ca 4 meter hög.
Citat:
Ursprungligen postat av Efterdradd
Det som känns ganska troligt är att bakdelen kommit över kanten och tyngdpunkten flyttats så bussen vält med höger fram kvar uppe på vägen.
Har bussen varit i diket och kört upp på endast höger framhjul för att sen köra ner i diket igen och välta med höger framhjul på vägen? Det är en bedrift bara det.
Det sägs att bussen välte långsamt. Jag tror inte att det är möjligt att välta långsamt om bussen går på "breställ" med bakvagnen i diket.
Jag tror fortfarande på en okontrollerad hjullåsning på höger framhjul.
Citera
2017-04-07, 17:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tab4Active
Där ser man hur stor lutning ett högt tungt fordon klarar utan att välta. Lastbilen väger ca 8-12 ton och ca 4 meter hög.

Har bussen varit i diket och kört upp på endast höger framhjul för att sen köra ner i diket igen och välta med höger framhjul på vägen? Det är en bedrift bara det.
Det sägs att bussen välte långsamt. Jag tror inte att det är möjligt att välta långsamt om bussen går på "breställ" med bakvagnen i diket.
Jag tror fortfarande på en okontrollerad hjullåsning på höger framhjul.
Bilderna på när bussen ligger vält är höger framhjul ”uppe på” vägen och bakdelen längre ner i diket. Ser ut som om bussen vält från vägen ner i diket. Ser man på bilder från andra dikeskörningar av bussar har de kört ner i diket och vält där. Om bussen vält från vägen måste det ha varit ordentliga krafter i rörelse, tycker jag.
Citera
2017-04-07, 17:29
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _killah
Nej han hade inte kört för många timmar totalt. Det är utrett 150 gånger i tråden redan.

Har du kommit fram till att han kört för många timmar totalt?
Citera
2017-04-08, 06:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lokalen
Jaja fortsätt att fantisera i dina drömmar du.
Det är inga drömmar. Det är hårda fakta.
Citera
2017-04-08, 07:29
Medlem
Bullfettas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Om det vore så enkelt att bara föraren som har skuld till detta...text..
Visst är föraren ansvarig för och ska se till att fordonet är ok annars är de skyldiga. Men vägrar de köra åker många av dem bort.

Det går ju många rykten just nu, och det sägs att chauffören har arabiskt ursprung. Därför gjorde inte heller polisen ett alkoholtest på föraren - muslimer anses ju inte dricka alkohol.
Dessutom har chauffören ett starkt fackligt stöd bakom sig, så bussbolaget vågar inte placera skulden till olyckan där den hör hemma - hos chauffören.

Sedan är det ju tingsrätten som ska avgöra om det är chauffören eller bussbolaget som bär skuld till att ratten plötsligt svängde åt höger - ner i diket. Det blir väl bussbolaget som får skulden enligt nuvarande opinion, och därmed lär VD få sparken.
Citera
2017-04-08, 07:37
Medlem
Den enda som vet vad som hände är chauffören

Att somna vid ratten när det finns 60 barn i bussen - det måste väl ändå vara en orimlighet?
Då måste man hålla sig vaken såvida han inte var sjuk och påverkad av tabletter?

Då återstår något fel med bussen
Om bussen började uppföra sig märkligt hastigt och sedan ner i diket - då kan jag inte förstå att det är chaufförens fel

Men om han under en längre tid kännt att något var fel med bromsar eller styrning och ändå fortsatte köra - då är det hans förbannade skyldighet att stanna bussen omedelbart
Då får han ta skit från chefer och hela helvetet - i efterhand hade han kanske varit utan jobb men trots allt rak i ryggen och ett fortsatt meningsfullt liv
Citera
2017-04-08, 07:45
Medlem
...och till Bullfetta:
Om jag har förstått saken rätt så finns det inget starkt fackligt stöd inom yrkesförarbranschen
Dom borde tillhöra Transport eller Kommunal och i båda fackförbunden sitter fackpamparna och äter upp medlemmarnas pengar (dyr sprit, ostron och kräftor och bastu med strippor) 😆
Citera
2017-04-08, 08:05
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bullfetta
Det går ju många rykten just nu, och det sägs att chauffören har arabiskt ursprung. Därför gjorde inte heller polisen ett alkoholtest på föraren - muslimer anses ju inte dricka alkohol.
Dessutom har chauffören ett starkt fackligt stöd bakom sig, så bussbolaget vågar inte placera skulden till olyckan där den hör hemma - hos chauffören.

Sedan är det ju tingsrätten som ska avgöra om det är chauffören eller bussbolaget som bär skuld till att ratten plötsligt svängde åt höger - ner i diket. Det blir väl bussbolaget som får skulden enligt nuvarande opinion, och därmed lär VD få sparken.

Är det bussbolaget som fuskat med säkerheten får vi hoppas att ansvarig förutom att få sparken även får lämpligt straff.

Om chauffören gjort fel får vi hoppas tingsrätten utdömer lämpligt straff

Och om vägen haft allvarliga fel får vi hoppas motsvarande straff för de som ansvarar för vägnätet på platsen. Vad som framgått finns det skador på aktuell väg och inga varningsskyltar om typ tjälskador. Visst det är chaufförens skyldighet att anpassa fart mm efter rådande förhållande men om det plötsligt är en stor grop i vägen kan chauffören knappast förutse sådant.

Och som jag tidigare skrivit, bör man kolla upp ansvaret på den som bokat resan. Har man gjort minsta kolla på säkerheten eller bara gått på lägsta pris?
Citera
2017-04-08, 08:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bullfetta

Min första fråga i tråden som svar på ett inlägg var om; vad vet vi om chauffören?

Jag anser det är ytterst relevant när vi har att göra med ett bussbolag som blivit rika på en hantering som verkar skoningslös i jakt på kostnader på alla plan. Allt från kunder och brukare, bussar och service till arbetsförhållanden, vem man anställer och vad med betalar i lön. Allt ska vara billigt, eller lönsamt på finare bokföringsspråk.

Vi är vana med det trygga Sverige, med ordning och reda, där alla sköter sina jobb på bästa sätt. Olyckor likt denna stämmer inte överens med bilden av Sverige, där tryggare kan ingen vara!

Men nu har denna olycka skett i det nya Sverige med nya aktörer och entreprenörer som blir rika på det nya Sverige som hyllar allt som är billigt. Upphöjer man billig arbetskraft till en dygd, då slutar det så här. Kul att facket vaknat!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in