Citat:
Ursprungligen postat av
Tab4Active
Bussens bromssystem är med säkerhet EBS*, ett elektroniskt bromssystem som reglerar bromskraften individuellt för varje hjul utifrån aktuellt axeltryck, bromsarnas kvalitet och väglag. Vid ett eventuellt fel i systemet så verkar bromssystemet som ett ABS-system eller i värsta fall helt utan bromsreglering. En gul varningslampa eller en röd lampa i kombination med akustisk signal varnar för bromsfel.
Ett tecken på ett eventuellt hjullager-haveri är att ABS-fel lampa tänds. Hjulets kuggkrans hamnar för långt ifrån givaren och ger en felaktig signal. Bussens ESP och ABS stängs då av.
Detta är lätt att kolla upp i efterhand då bussens dator sparar alla felmeddelanden och när dessa uppkom. Ett eventuellt hjullager-haveri är också lätt att kontrollera efteråt.
Men säg att mekka har bytt hjullager men missat att bromsslangarna var dåliga. På den dåliga vägen så utsattes slangarna för stora påfrestningar och ett brott på slangen för parkeringsbromsen låser hjulet okontrollerbart.
*EBS
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Electronic_Brake_Syste
Jag har inte läst hela tråden, men jag har skrivit en orsak till ett ev. hjullagerhaveri tidigare.
Det surrades om så många teorier så jag berättade bara om min egna erfarenhet som spetsmek i 8 år.
Det du skriver är fullt möjligt men då ska slangen gå tvär av. Bromslangarna brukar inte gå tvär av utan skav/sprickor går 9/10 gånger att köra med blir läckan för stor slår fjäderbromscyllindern till.
Då borde chauffören känt att det börjat dra mer och mer.
Jag förmodar att det är skivbromsar på bussen.
Skulle hjullager rasa, då blir all vikt på det hjulet belastat över bromskiva/bromsklossar då får man en ofrivillig bromsning ev tvärnit på det hjulet.