2017-04-07, 13:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av _killah
Nej han hade inte kört för många timmar totalt. Det är utrett 150 gånger i tråden redan.

Däremot hade han inte klarat sig med avseende på arbetade timmar. Han hade redan 1 timmes övrigt arbete med att köra firmans skåpbil. Då återstår 9 timmars körtid eftersom han körde på natten. 10 timmar total arbetstid.
Citera
2017-04-07, 13:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av theholygreat
Däremot hade han inte klarat sig med avseende på arbetade timmar. Han hade redan 1 timmes övrigt arbete med att köra firmans skåpbil. Då återstår 9 timmars körtid eftersom han körde på natten. 10 timmar total arbetstid.

Men han hade inte uppnått detta ännu, vilket gör att inget fel hade begåtts (ännu).
Citera
2017-04-07, 14:07
Medlem
Ägaren och VD:n vädjar om att sluta spekulera och sprida teorier och det görs ju mest i denna tråd om något:

Citat:
– Jag vädjar till massmedia och allmänhet att avvakta polisutredningen och inte sprida rykten eller egna teorier om vad som orsakade den tragiska olyckan. Den pågående polis- och haveriutredningen kommer att ge oss de svar vi alla väntar på. Nu handlar det inte om lösnummer, sensationer eller om att ett företagsnamn kan ta skada. Det handlar om människor i sorg. Låt oss alla visa dem vår respekt.

http://www.ostrasmaland.se/kalmar/bergkvarabuss-chef-vadjar-om-slut-pa-spekulationer/
Citera
2017-04-07, 14:08
Medlem
_killahs avatar
Citat:

Ramtiden är 15 timmar, körtiden är 9 eller 10 timmar. Att köra firmans bil är inte körtid, utan annat arbete. Dvs det tas av ramtiden.
Säg att ramtiden började klockan 21, resan klockan 22, och olyckan kl 07:00. Då hade han jobbat 10 timmar men bara kört 8:15 (om du räknar bort 45 min rast på de 9 timmarnas körning).
Citera
2017-04-07, 14:13
Medlem
Citat:
Ramtiden är 15 timmar, körtiden är 9 eller 10 timmar. Att köra firmans bil är inte körtid, utan annat arbete. Dvs det tas av ramtiden.
Säg att ramtiden började klockan 21, resan klockan 22, och olyckan kl 07:00. Då hade han jobbat 10 timmar men bara kört 8:15 (om du räknar bort 45 min rast på de 9 timmarnas körning).

Nej, arbetstiden är 10 timmar:

https://transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Yrkestrafik/Vagarbetstid/

Endast vila får tas av ramtiden.
Citera
2017-04-07, 14:22
Medlem
Citat:
Ägaren och VD:n vädjar om att sluta spekulera och sprida teorier och det görs ju mest i denna tråd om något:

http://www.ostrasmaland.se/kalmar/bergkvarabuss-chef-vadjar-om-slut-pa-spekulationer/

Jag tror att det är kvällspressens experter mm de syftar på jag...
Citera
2017-04-07, 14:22
Medlem
_killahs avatar
Citat:

Men då var ju ditt första påstående ändå fel?
Citera
2017-04-07, 14:29
Medlem
_killahs avatar
Citat:

Du får heller inte glömma,
att visst gäller arbetstidslagen men i detta fall slås den ut av vägarbetstidslagen som i nästa fall slås ut av kör och vilotidregler.
Så glöm allt annat än kör och vilotidsreglerna.
Arbetstidslagen är nästan enbart som en rekommendation eftersom den är dispositiv i många lägen.
Citera
2017-04-07, 14:30
Medlem
Citat:
Men då var ju ditt första påstående ändå fel?

Kanske var dåligt formulerat, men huvudsaken är att upplägget på den här körningen riskerar att bryta mot arbetstidslagen som begränsar arbete och körning till totalt 10 timmar. 1 timmes arbete i skåpbilen och nio timmars körning. Det borde dock gå att klara körningen på 9 timmar om man kollar googles tid.
Citera
2017-04-07, 14:31
Medlem
_killahs avatar
Citat:
Kanske var dåligt formulerat, men huvudsaken är att upplägget på den här körningen riskerar att bryta mot arbetstidslagen som begränsar arbete och körning till totalt 10 timmar. 1 timmes arbete i skåpbilen och nio timmars körning. Det borde dock gå att klara körningen på 9 timmar om man kollar googles tid.

Kollar mitt förra inlägg om att den är dispositiv
Citera
2017-04-07, 14:32
Medlem
Citat:
Du får heller inte glömma,
att visst gäller arbetstidslagen men i detta fall slås den ut av vägarbetstidslagen som i nästa fall slås ut av kör och vilotidregler.
Så glöm allt annat än kör och vilotidsreglerna.
Arbetstidslagen är nästan enbart som en rekommendation eftersom den är dispositiv i många lägen.

Det är vägarbetstidlagen jag länkat och visa gärna hur reglerna om kör och vilotider slår ut denna lag. Det är också väldigt många åkare intresserade av också.
Citera
2017-04-07, 14:33
Medlem
infoinfos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tab4Active
Bussens bromssystem är med säkerhet EBS*, ett elektroniskt bromssystem som reglerar bromskraften individuellt för varje hjul utifrån aktuellt axeltryck, bromsarnas kvalitet och väglag. Vid ett eventuellt fel i systemet så verkar bromssystemet som ett ABS-system eller i värsta fall helt utan bromsreglering. En gul varningslampa eller en röd lampa i kombination med akustisk signal varnar för bromsfel.
Ett tecken på ett eventuellt hjullager-haveri är att ABS-fel lampa tänds. Hjulets kuggkrans hamnar för långt ifrån givaren och ger en felaktig signal. Bussens ESP och ABS stängs då av.
Detta är lätt att kolla upp i efterhand då bussens dator sparar alla felmeddelanden och när dessa uppkom. Ett eventuellt hjullager-haveri är också lätt att kontrollera efteråt.
Men säg att mekka har bytt hjullager men missat att bromsslangarna var dåliga. På den dåliga vägen så utsattes slangarna för stora påfrestningar och ett brott på slangen för parkeringsbromsen låser hjulet okontrollerbart.

*EBS https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Electronic_Brake_Syste
Jag har inte läst hela tråden, men jag har skrivit en orsak till ett ev. hjullagerhaveri tidigare.
Det surrades om så många teorier så jag berättade bara om min egna erfarenhet som spetsmek i 8 år.
Det du skriver är fullt möjligt men då ska slangen gå tvär av. Bromslangarna brukar inte gå tvär av utan skav/sprickor går 9/10 gånger att köra med blir läckan för stor slår fjäderbromscyllindern till.
Då borde chauffören känt att det börjat dra mer och mer.
Jag förmodar att det är skivbromsar på bussen.
Skulle hjullager rasa, då blir all vikt på det hjulet belastat över bromskiva/bromsklossar då får man en ofrivillig bromsning ev tvärnit på det hjulet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in