2017-04-08, 01:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fishANDchips
En misstänkt GM greps i Märsta, visst. Men vart var han på väg?! Finns där personer som hade tänkt att hjälpa honom att gå under jorden för att därefter kunnat planera nästa dåd? Jag spekulerar. Det skulle vara väldigt intressant att veta vilken slutdestination han hade och varför han hade vägarna förbi i just Märsta.

Märsta är väl allmänt känt för återvändare? Har ju tidigare varit razzior och gripanden av personer med terrorkopplingar. Kanske flydde han till nån säker bas med bekanta och likasinnade?
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Det konstiga är inte att en gärningsman till det här dådet just skulle ha fått avslag på en asylansökan, det märkliga är att någon person skulle ha läckt de uppgifterna till Avpixlat och enbart dem.
Nä faktiskt inte då de (Avpixlat) är de enda som skulle publicera dem, de andra medierna gör ju det mesta för att skydda oSvenska gärningsmän och det vet ju de flesta redan.
Nog om det och man får hoppas de döda slapp lida och att de skadade blir rehabiliterade samt att gärningsmannen/männen får riktigt kännbara straff.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wonderworker
Precis hur kommer den vita bilen in i bilden? Hade han den väntande i Märsta så måste ju attentatet varit mer välplanerat än det verkat. Eller hade han en partner som väntade med bil? Stal han den?
Antagligen så har han väl bara hoppat på första bästa tåg ut ur stan. Om han är boende i Södertälje så är det ju pendeltåg som gäller dit också. Kanske tog fel tåg i ett förvirrat tillstånd?
Citera
2017-04-08, 01:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Vet någon vad det här är för någon?

https://w.cdn-expressen.se/images/f3/2c/f32c3a02425f4294902c46224ba8b68a/1x1/680.jpg

Ser ju inte ut som ambulanspersonal direkt?
Ska tydligen vara en doktor från någon privatklinik som låg intill Drottninggatan som rusade ut o försökte hjälpa till.
Citera
Medlem
Pandalina4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av glendale
Fanns PUB på båda sidor av Drottninggatan. Nu blev det ännu mera rörigt.
Hörnet av Pub huset det stora som angränsar mot Hötorget.
Citera
Medlem
Citat:

https://w.cdn-expressen.se/images/f3/2c/f32c3a02425f4294902c46224ba8b68a/1x1/680.jpg

Läkare från Cityakuten enligt SVT.
Citera
Medlem
Sandtags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fishANDchips
En misstänkt GM greps i Märsta, visst. Men vart var han på väg?! Finns där personer som hade tänkt att hjälpa honom att gå under jorden för att därefter kunnat planera nästa dåd? Jag spekulerar. Det skulle vara väldigt intressant att veta vilken slutdestination han hade och varför han hade vägarna förbi i just Märsta.
Om jag inte missminner mig så har säpo gripit någon där tidigare för just förberedelse för terrorattentat, om nån kan länka källa får ni gärna flika in. Tror det rör sig om 2016ish, misstänkt terrorcell? Kan GM radikaliserats där mån tro?
Citera
Medlem
desammlass avatar
Citat:

en läkare tror ja dom som avgör om personen ska döds förklaras eller inte
Citera
Medlem
Ostkupas avatar
Citat:

Personal från en vårdcentral som ligger ett kvarter upp
Citera
2017-04-08, 01:05
Medlem
Cruachans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Korder
Det är för att efterlysningen dragits tillbaka. Antingen har hon blivit hittad, eller så var det 11-åringen som dog, och anhöriga har blivit underrättade.

Hade hon blivit hittad så hade vi nog hört om det. Tror snarare att 1) Tjejen på bilden är den efterlyste 2) Det hela var fejk. Hoppas, och tror, på det senare.
Senast redigerad av Cruachan 2017-04-08 kl. 01:22.
Citera
2017-04-08, 01:05
Medlem
KaktusFlaktuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zantera
Någon får idén att köra en lastbil in på en gågata men lyckas bara döda 4 pers? Okej, bra för oss normala människor att de som försöker sig på terrordåd är helt värdelösa på det, men lite pinsamt kanske. Sen förstår jag väl inte riktigt varför detta målas upp som en världsnyhet direkt, stryker väl med lika många människor på valfritt fotbollsderby eller mellandagsrean, "men nu har terrorn kommit till Sverige".

Skönaste var ändå snubben som sa "nu vet vi hur amerikanarna hade det för 15 år sen", för 3-4 pers som blir nermejade av en lastbil väger ju verkligen lika tungt som 9/11.

Relativism kallas det. Med den logiken borde Island säga upp hela sin poliskår. Även om alla på ön blir mördade så vore det inte värre än krigets offer i Irak.

Men du ljuger bara för dig själv så du är ursäktad. Innerst inne tror jag nämligen du skulle gråta mer över din broders död än någon du aldrig träffat. Det finns en gnutta mänsklighet kvar i dig så tappa inte livslusten.
Citera
2017-04-08, 01:06
Medlem
bonobonos avatar
Vore bra med en sammanfattning vid trådstarten, kanske någon admin kan greja (tack på förhand).

Var det någon skottlossning eller bara påhitt/rykten?
Hörde nåt om 4 olika platser där det skulle ha varit men inte hör något alls om det.
(om någon vet så vara gärna med att citera mig då ja inte orkar läsa igenom hundratals inlägg i efterhand).

En annan reflektion jag gjort under dagens nyhetsrapportering.
Varje gång den tidigare terroristen som sprängde sig själv nämns så säger man alltid hans namn.
Kan inte förstå varför man ska göra honom till "kändis". Räcker väl bra att bara nämna honom för vad han var, en idiot som sprängde sig själv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in