2017-04-08, 00:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tjock_och_Röker
Om rätt person är gripen eller ej, det får vi se. Men...

Jävligt snabbt agerat av polisen och räddningstjänsten. Det märks verkligen att de har tränat inför detta scenariot. Massor av polisen var på plats tidigt(med helikopter t.o.m.) och så även insatsstyrkan. Mängder med ambulanspersonal likaså. Samt brandmän, ej att förglömma. Det rankades som en "särskild händelse" och därmed sattes sjukhusen, polisen, regeringen, även SäPo gissar jag på, i stabsläge.

Alla samverkade. Maximala resurser sattes in vilket märktes i media. Innerstockholm utrymdes, tunnelbanan stannade, så även bussarna. Även pendeln vad jag har hört.

Presskonferensen med polisen och SäPo var samlad och saklig. Även Steffes uttalanden på sin pressis (Ok, han är ingen favorit, men han skötte det bra) var bra.

Trots den här regeringen, som jag inte stödjer, så har de skött det jävligt bra. Fem solar.
Jo instämmer. De fick även ut bilder på misstänkt GM rätt snabbt.
Citera
2017-04-08, 00:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bondbrud
River Island ligger precis efter korsningen Kungsgatan/Drottninggatan, innan korsningen gamla Brogatan/Drottninggatan. Gamla pub-huset om de säger något.
Ah ok. Alltså på Drottninggatan och på motsatta sidan av Åhlens?

Nä, måste bli samma sida? Fan...
Senast redigerad av glendale 2017-04-08 kl. 01:02.
Citera
2017-04-08, 00:59
Medlem
Pfalzgrevens avatar
Skulle det nu vara uzbeker så är det ju samma folkslag som utförde attentatet i St. Petersburg bara några dagar tidigare. Märkligt, undrar om det finns nått sammanhang.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gorillaprinsen
Skulle han kunna vara 39-åringen menar du? Eller mannen som greps i Hjulsta?

39-åringen ja, den andra har jag ingen aning om tyvärr.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pandalina4
River Island ligger i hörnet Gamla Bro G och Drottningg. I det som tidigare var PuB

Fanns PUB på båda sidor av Drottninggatan. Nu blev det ännu mera rörigt.
Citera
2017-04-08, 01:00
Medlem
fishANDchipss avatar
En misstänkt GM greps i Märsta, visst. Men vart var han på väg?! Finns där personer som hade tänkt att hjälpa honom att gå under jorden för att därefter kunnat planera nästa dåd? Jag spekulerar. Det skulle vara väldigt intressant att veta vilken slutdestination han hade och varför han hade vägarna förbi i just Märsta.
Citera
2017-04-08, 01:01
Medlem
KiteOnTiles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hailol
Det har du rätt att tycka såklart, menar bara att det blir en bajsnödig tråd när folk ska snacka om sina säkra jävla "källor", diverse bullshit skottlossningar och hur invandrare firar det ena och det andra när det inte finns någon bevis för något öht. Helt jävla OT.
Förstår vad du säger och du har helt rätt. Sedan är detta iofs inget jag tycker. Historia och statistik talar för min teori. Men det betyder inte att jag har rätt i detta fall, dock är det helt sannolikt.
Citera
Medlem
Pandalina4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZpuKKo
Ville inte behöva skriva men får göra det ändå. Den snubben som polisen sökte genom bild och som enligt uppgifter blivit gripen är adopterad och väldigt troende, han satt inne med en bekant till mig, satt på isoleringen en tid. Pratat med min bekanta ikväll och enligt honom så var han inte speciellt normal back then vilket var 2007 redan. Han bad ofta och kunde gå bärsärk om han blev störd. Han kunde även sitta och skratta och klappa händerna när de berättade på nyheterna att amerikaner dött i afghanistan osv osv.. ett riktigt psykfall med andra ord. Så det där ID-kortet som sprids e inte den personen iaf men om det är en annan medterrorist vet jag inte. Och kan bekräfta att han är uzbek, han har en tatuering över skuldrorna "UZB".
Detta stjärnskott har ingenting emot att sitta inne och min bekanta sa att om han släpps/när han släpps så kommer han säkerligen göra detta igen.
Adopterad och sedan kommit hit som flyktig med sin familj, eller hur menar du? Ovanligt om han var adopterad från Uzbekistan av svensk familj, och sedan i vuxen ålder tatuera UZB.
Senast redigerad av Pandalina4 2017-04-08 kl. 01:05.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lazlo7
Jag förstår ingenting. Först skriver aftonbladet att GM har åkt tåg till märsta. sen visar de en bild där polisen kör efter GM o stannar han i Märsta

Precis hur kommer den vita bilen in i bilden? Hade han den väntande i Märsta så måste ju attentatet varit mer välplanerat än det verkat. Eller hade han en partner som väntade med bil? Stal han den?
Citera
2017-04-08, 01:02
Medlem
Korders avatar
Jag fattar fan ingenting av gripandet i Märsta. Aftonbladet skriver att personen tagit tåg till Märsta och där setts bete sig "konstigt" i en butik. Greps strax därpå.

Expressen å andra sidan skriver att ett tiotal polisbilar jagade en vit skåpbil ut ur Stockholm och till Märsta, där de fick stopp på fordonet och personen sedan greps. De har även bildbevis som bevisar att en biljakt ägt rum.

Så, vad fan stämmer här egentligen? Fattar noll.
Citera
Medlem
Troians avatar
Vet någon vad det här är för någon?

https://w.cdn-expressen.se/images/f3/2c/f32c3a02425f4294902c46224ba8b68a/1x1/680.jpg

Ser ju inte ut som ambulanspersonal direkt?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fishANDchips
En misstänkt GM greps i Märsta, visst. Men vart var han på väg?! Finns där personer som hade tänkt att hjälpa honom att gå under jorden för att därefter kunnat planera nästa dåd? Jag spekulerar. Det skulle vara väldigt intressant att veta vilken slutdestination han hade och varför han hade vägarna förbi i just Märsta.

Märsta ligger ju vid Arlanda. Om han nu planerat att försöka lämna landet.

Men dessa terrorister brukar väl sällan planera speciellt mycket efter själva dådet om de inte planerat att göra någonting mer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in