2017-04-08, 00:29
Medlem
Tjock_och_Rökers avatar
Om rätt person är gripen eller ej, det får vi se. Men...

Jävligt snabbt agerat av polisen och räddningstjänsten. Det märks verkligen att de har tränat inför detta scenariot. Massor av polisen var på plats tidigt(med helikopter t.o.m.) och så även insatsstyrkan. Mängder med ambulanspersonal likaså. Samt brandmän, ej att förglömma. Det rankades som en "särskild händelse" och därmed sattes sjukhusen, polisen, regeringen, även SäPo gissar jag på, i stabsläge.

Alla samverkade. Maximala resurser sattes in vilket märktes i media. Innerstockholm utrymdes, tunnelbanan stannade, så även bussarna. Även pendeln vad jag har hört.

Presskonferensen med polisen och SäPo var samlad och saklig. Även Steffes uttalanden på sin pressis (Ok, han är ingen favorit, men han skötte det bra) var bra.

Trots den här regeringen, som jag inte stödjer, så har de skött det jävligt bra. Fem solar.
Citera
2017-04-08, 00:30
Medlem
Korders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skattebrott
På en bild från insidan av en affär ser man ju hur otroligt fort lastbilen kör, men på andra bilder ser man betongstopp (antagligen utplacerade just pga terrorrisken) som verkar stå utplacerade såpass tätt att lastbilen måste ha sicksackat sakta på just dessa ställen? För inte kan väl lastbilen ha forcerat dessa betongstopp? Fanns det en raksträcka på Drottninggatan där lastbilen kunde få upp farten?

Om du tittar nogare på bilderna från affären så ser du att lastbilen släpar på just ett sådant betongstopp. Det sitter fast i fronten på lastbilen, och lämnar rejäla märken i backen efter sig när lastbilen kör förbi.

Syns även på stillbilder att det fattas ett betonglejon på ett ställe. Där står det bara ett lejon, och där det andra borde stått är det istället rejäla märken i marken, samt ett långt spår som börjar därefter.

Citat:
Ursprungligen postat av Ibristpaannat
Verkar konstigt att en 11-åring skulle ha varit försvunnen nu i flera timmar utan att det skulle förekomma i media?

Det är för att efterlysningen dragits tillbaka. Antingen har hon blivit hittad, eller så var det 11-åringen som dog, och anhöriga har blivit underrättade.
Citera
Medlem
Hexen666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av easy_dan
Vad ska militären göra då?

Är du efterbliven? Ja det är faktiskt ett adekvat svar på din "fråga"!
Citera
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Det konstiga är inte att en gärningsman till det här dådet just skulle ha fått avslag på en asylansökan, det märkliga är att någon person skulle ha läckt de uppgifterna till Avpixlat och enbart dem.
Om en sådan uppgift skickats till övrig media skulle dessa kolla och dubbelkolla uppgifterna innan de ens övervägde att publicera det. Något säger mig att Avpixlat inte skulle göra samma överväganden.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av laidbackk
Tack o lov att folk la märke till det! Tycker ändå att han kom alldelles för långt trots sin låga kompetens att knata in i pendeln när hela Sverige är ute efter honom. Han trodde väl inte att bilder fanns på honom och därför var relativt lugn. Känns inte så genomtänkt med hans flykt så att säga

Ja, tack och lov! Dock hade inte bilderna på honom blivit publicerade då så ingen hade någon aning om hur han såg ur eller om han var på fri fot. Att någon är skadad behöver inte heller betyda att man är GM. Man kanske själv blev skadad i attacken. Men tur att folk lade märke till honom!
Citera
2017-04-08, 00:31
Medlem
Jofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DIde
Så nu är det dax för världens dyraste skattebetalda rättegång. Alla andra länder fattade att skjuta ihjäl idioten men inte löfven. Tack då!

Sedan kommer denne arab som behandlat sina offer exakt som breivik säkerligen inte få breiviks straff utan ett klassiskt svenskt hucklebeslutsstraffvårdprogram om 14 år och ingen efterföljd.

Alla andra länders politiker gav rätt order utom vår svenska polischef med löfvens välsingnelse. "Ta honom levande så att vi inte upprör muslimerna"

Wtf
Nä, vi vill ha honom levande. Veta om allt. Om medskyldiga. Kontakter.
Bara idioter skjuter informatören.
(Sen man fått det kan du få flå honom levande, för min del).
Citera
Medlem
desammlass avatar
tagit från texten från af allså borde någon sitta på fb På hans Facebooksida har han bland annat laddat upp propagandafilmer för IS. Han har också gillat en bild på blodiga människor, tagen sekunderna efter explosionen vid Boston Maraton den 15 april 2013
Citera
Medlem
Freebops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjock_och_Röker
Om rätt person är gripen eller ej, det får vi se. Men...

Jävligt snabbt agerat av polisen och räddningstjänsten. Det märks verkligen att de har tränat inför detta scenariot. Massor av polisen var på plats tidigt(med helikopter t.o.m.) och så även insatsstyrkan. Mängder med ambulanspersonal likaså. Samt brandmän, ej att förglömma. Det rankades som en "särskild händelse" och därmed sattes sjukhusen, polisen, regeringen, även SäPo gissar jag på, i stabsläge.

Alla samverkade. Maximala resurser sattes in vilket märktes i media. Innerstockholm utrymdes, tunnelbanan stannade, så även bussarna. Även pendeln vad jag har hört.

Presskonferensen med polisen och SäPo var samlad och saklig. Även Steffes uttalanden på sin pressis (Ok, han är ingen favorit, men han skötte det bra) var bra.

Trots den här regeringen, som jag inte stödjer, så har de skött det jävligt bra. Fem solar.

De har agerat bättre än förväntat. Tror nog att det bara var en tidsfråga, inte om utan när.
Citera
Medlem
teasardigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clocking
Hur ser utelivet ut i Stockholms innerstad ikväll? Är folk ute och festar? Är klubbar och krogar öppna eller stängda?

I princip allt är stängt. Inte många som har lust att supa skallen av sig en sån här dag. :/
Citera
Medlem
BlueGazellas avatar
Jag kände igen Hjulsta direkt från första bilden. Det är från Hidinge backe. Bra att de griper asen!! Vill verkligen veta vem som greps i Hjulsta
Citera
2017-04-08, 00:32
Medlem
Hexen666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bernt-Benny
Du tycker inte det är bättre att Säpo och polisen får sköta det här?
Sedan tror jag nästan att NI är lika vass om inte lite vassare än militären i Sverige.

Du har inte tänkt tanken på att militären kan verka som en lugnande effekt hos oroliga medborgare samt att visa ett adekvat ansikte utåt i respons på en attack på Svensk mark? Nej det har du antagligen inte om ditt iq är under 95. Jisses! Inte konstigt att Sverige går åt helvete
Citera
2017-04-08, 00:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jahvet
Det vore hemskt men då borde anhöriga vara underrättade.
Det är väldigt vanligt med falska eftersökningar liknande denna när något inträffat.
Ett sådant ungt barn så har föräldrarna kontaktat polisen tidigt och de troligtvis redan varit informerade länge vid tiden för uppdateringarna, vilket ökar risken för att någon som sett bilden trollar.

möjligtvis, dock har det konstaterats att vissa offer inte identifierats pga de kraftiga skadorna
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in