2017-04-08, 00:04
Medlem
DesktopZquaress avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DAESHFIGHTER
Min syster jobbar på en akutmottagning i Stockholm.

De fick bekräftat via ett internt samlingslarm att det kom in personer med skottskador.
Bland annat på Karolinska. En annan sak som ej nämnts i media var att sjukhusens kommunikationssystem slagits ut i någon form av sabotage mot flera sjukhus i Stockholm, det nämns endast kort i media som "katastrofläge"

Har ni andra frågor eller funderingar så är det bara att fråga, har pratat lite med henne idag.

Mvh

Nu innebär ju inte katastrofläge att det råder en katastrof på själva sjukhuset

"Definition: beredskapsläge som innebär att en särskild sjukvårdsledning vidtar åtgärder för förstärkning av alla viktiga funktioner"

http://termbank.socialstyrelsen.se/showterm.php?fTerm=a2F0YXN0cm9mbMOkZ2U=&fsrcLang=s v&trgLang=en&fSubject=
Citera
2017-04-08, 00:05
Medlem
Vet man vilken tid/tåg mannen tog från stan mot Märsta? och vilken tid han greps?
Citera
2017-04-08, 00:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Korder
Låter som en trollpost. Men visst, berätta mer.

Hej! Är relativt ny på flashback så förstår att det kan verka som det.
Här kommer en lite från vår konversation - hoppas det ökar min trovärdighet lite.
Försöker inte lämna felaktig information utan bara berätta vad jag hört från min syster.

http://imgur.com/a/LNaSM

Hon skulle slutat jobbet kl 16 men ingen personal fick gå innan klockan var 21 pga att det var för mycket att göra.

Mvh
Senast redigerad av DAESHFIGHTER 2017-04-08 kl. 00:11.
Citera
Medlem
https://mobile.twitter.com/Kickoff79/status/850441431516946432

Vad han skrev. Man måste ju verkligen berömma polisen och övriga räddningstjänst för insatsen idag. Är faktiskt imponerad över hur snabbt och organiserat de hanterade det här.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av 80231
Eiffeltornet i Paris är upplyst i gult, med en blå ljusstråle strålandes från toppen (svenska färgerna så klart).

Det är fint gjort. Merci beaucoup!
Är det denna bilden du tänker på
http://www.earthcam.com/halloffame/?image=cdf983caa845e7a72b3d664ace036211
Citera
Medlem
Sperssons avatar
.
Avpixlat rapporterar ikväll att den misstänkte terroristen tidigare fått AVSLAG på sin asylansökan.

Intressant.
Citera
Medlem
Grisbrottarens avatar
Såg någon grafik där lastbilens färdväg ritats in från Caliente på Adolf Fredriks Kyrkogata ner längs Drottninggatan. Restaurang Caliente (länk till Google maps) ligger bara tiotalet meter från korsningen mellan dessa två gator, så grafiken visade förstås att lastbilen åkt den korta vägen och sedan ned på gågatan.

Men Adolf Fredriks Kyrkogata är ju enkelriktad bort från Drottninggatan, och den lastplats som lastbilschauffören från Spendrups ville använda, men inte kunde, ligger på vänster sida av gatan. Terroristen och kaparen har alltså tvingats börja sin färd med stulen lastbil bort mot Sveavägen, för att den vägen hitta ett sätt att ta sig ned på Drottninggatan.

Den första gatan åt höger där – Holländargatan – är även den enkelriktad åt "fel" håll. (Nu menar jag förstås inte att en terrorist/biltjuv bryr sig om att följa trafikreglerna, men det är dumt att köra mot färdriktningen om man vill slippa fastna vid möte.) Alltså kan han ha svängt höger ned mot centrum tidigast längs Olofsgatan, för att sedan ta höger (sannolikt) på Olof Palmes Gata och senare vänster ned på Drottninggatan.

Det här tar jag upp eftersom det finns uppgifter om och tecken på att terroristen medfört en hemmagjord bomb, bl a från Avpixlat. Poängen med att då påtala att färdvägen fram till början på vansinnesfärden längs gågatan är ganska lång, är förstås att det fanns gott om tid och plats att stanna lastbilen, slänga in en bomb med fjärrutlösning där bak och stänga en lastbrygga som kanske stod öppen.

Tänker man sig att han körde mot färdriktningen på Adolf Fredriks Kyrkogata direkt ned längs Drottninggatan, fanns förstås inte tid och utrymmer för en sådan förberedelse.
Citera
Medlem
Rookie81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av djokoto
Efter att ha sett Ett rop från Syrien så kan man se det mesta.

Men nu är vi i Sverige. Vi vita män har under lång tid lyckats skapa ett tryggt och civiliserat samhälle där dessa illdåd är ytterst ovanliga. Vi blev så pass civiliserade att vi kände att vi skulle dela med oss av denna civilisation till människor från länder som Syrien. Och resultatet blev att detta välfungerande, civiliserade samhälle så sakteliga börjar likna just Syrien.
Citera
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tantigheter
Man borde nog vara lite försiktig när man försöker bestämma ursprung för människor i detta geografiska bälte, det ser man också på det urval språk och skriftspråk du radar upp här.
Under årens lopp har regimer och lojaliteter flutit runt och med det har olika grupper flytt hitan och ditan. Därför blir frågan om nationalitet lika dimmig som när man här hemma käftar om en invandrare kan vara svensk.
Denna person identifierar sig som uzbek och då må man väl kalla honom uzbek?
Förstahandsalternativet när det gäller en person som skriver på uzbekiska och ryska är fullt klart att vederbörande är uzbek, så mycket kan man i vart fall säga.
Citera
Medlem
gudadottirs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NirvanA
Grejen är ju att han valde att åka in i Åhlens istället för att fortsätta mejja ner under längre tid, var ändå en rätt kort strecka... dessutom om han gjort det 1..1.5 timme senare hade det varit ännu mer packat med folk.

En grej jag tänkt på att kanske han inte medvetet valde att köra in i Åhlens.
20meter före Åhlens så ligger stora jävla betong lejon mitt i gatan, och dom har han kört på, då kan han bra ha tappa kontrollen och kört in i Åhlens byggnaden.

För övrigt, fy fan vad lastbilschauffören måste må dåligt.
Citera
Medlem
Myrkrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av herter
Snabba ben som rör sig på ren instinkt. De flesta hann nog undan när de märkte att något var på gång längre bort.

Tror även tidpunkten påverkar. Mitt på ljusan dan är knappast idealt. Tidigare attacker i Nice och Berlin var på kvällen och dessutom under stökigare förhållanden såsom högtidsfirande och marknader.
Citera
2017-04-08, 00:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 8711
Att döda så många som möjligt. Vad tror du? Det är ju själva syftet med ett terrorattentat, att skada och döda. Skapa skräck.

Döda så många som möjligt kan inte ha varit anledningen, killen fick liksom 4 döda. Hur svårt kan det vara att få minst 50 döda med en lastbil i centrum i Sveriges huvudstad? Jag menar jag hade fått fler dödsoffer om jag sprang runt med slangbella.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in