Citat:
Ursprungligen postat av
Perfecthairline
Jag måste ge lite eloge till nationella insatsstyrkan (vet ej om de heter så).
Jag var ute och sprang Kungsholmen runt i dag och fick syn på militärhelikoptrar som hovrade runt precis på gränsen mellan city och Kungsholmen. Jag trodde att det var någon form av övning för att Karlbergs slott ligger vid närheten. Jag kollade aldrig på klockan pga det men det bör ha varit runt 14.20-14.30 baserat på mitt tempo, alltså innan det första larmet kom till polisen.
Så antingen missbedömer jag tiden och de var på plats omedelbart när det hände, eller så ryckte de ut på ett terrorlarm pga den stulna lastbilen redan innan larmet kom från Drottninggatan.
Oavsett vilket så agerade de blixtsnabbt och verkar ha övat en hel del för denna typ av händelser.
Det är fler i tråden som sagt att de såg helikoptrar strax efter att lastbilen hade anmälts som stulen om jag inte minns fel.
Även om ingen vet orsaken till att de flög runt just då, så kan det mycket väl ha varit just därför, med tidigare lastbilskapningar i minne. Jättebra att de reagerar.
Gängvåld har vi inte tidigare skött särskilt bra. Men detta terrordåd har vi fan skött exemplariskt. Jag ger mina tack till polisen